InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Anaconda - een van de grootste slangen ter wereld

De Anaconda - een van de grootste slangen ter wereld

De Anaconda - een van de grootste slangen ter wereld De Anaconda is een van de meest gevreesde slangen ter wereld. Terecht, want het is ook een van de grootste slangen ter wereld. Tijd om er wat meer over deze slang te weten te komen.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Eunectes murinus
  • Klasse: Reptielen
  • Type: Carnivoor
  • Waar komen ze voor: Van oorsprong komt de Anaconda uit het noorden van Zuid-Amerika

Voeding

De Anaconda is een ware carnivoor, maar geen kieskeurige carnivoor. Hij kan zich voeden met ratten, kippen, kuikens, vissen, enzovoorts. De naam Anaconda betekent "olifantendoder", wat impliceert dat hij zelfs dieren zo groot als olifanten zou kunnen doden voor een maaltje. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij een Anaconda kleine kinderen heeft aangevallen die aan het vissen waren.

Leefgewoonten

De Anaconda leeft diep in het oerwoud in moerasgebieden bij rivieren en plassen waar langzaam stromend water is. De Anaconda mag dan een waterslang zijn, hij kan ook goed in bomen klimmen.

Kenmerken van het lichaam

De Anaconda is een van de grootste slangen ter wereld en kan wel tot 11 meter lang worden. Zijn gewicht varieert tussen de 250 en 550 kilo. Hij mag dan geen wurgslang zijn, de Anaconda kan met zijn enorme lengte en gewicht toch heel wat prooien buit maken. De kleur van de Anaconda is bruingroen tot donkergroen en hij heeft een korte kop met uitpuilende ogen.

Voortplanting

De eieren die de Anaconda legt komen direct uit. Het aantal eieren dat hij legt per worp ligt tussen de 20 en 34 eieren. De lengte van de jongen bij de geboorte is zo'n 60 centimeter.

Andere soorten

De gele Anaconda (Eunectes notaeus): Dit is een kleinere Anaconda soort die leeft in gebieden ten oosten van Bolivia en ten zuiden van Brazilie en Paraguay.
De donker gevlekte Anaconda (Eunectes deschauenseei): Deze Anaconda is een van de zeldzame soorten die je kunt vinden in gebieden in het noord-oosten van Brazilie en de kustgebieden van Frans-Guinea.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Anaconda - een van de grootste slangen ter wereld"

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!