InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van de huisspin

Het leven van de huisspin

Het leven van de huisspin De huisspin die meestal 's avonds tevoorschijn komt jaagt vele mensen de stuipen op het lijf. Deze snelle donkergekleurde spin gaat zelf op zoek naar voedsel als er niets in zijn web terecht komt. Meestal is hij 's nachts actief en dan kun je hem soms tegen komen tijdens zijn tocht naar voedsel. De spin is niet gevaarlijk en zelden agressief. Misschien is hij minder eng als je wat meer over deze spin te weten komt.

De huisspin

De huisspin behoort tot de familie van de trechterspinnen (agelenidae) en is nauw verwant aan de veldtrechterspin. Het mannetje wordt meestal tussen de 6 tot 9 millimeter lang (zonder de poten meegerekend) en het vrouwtje tussen de 7 en 11 millimeter. Het mannetje heeft een relatief langwerpiger achterlijf en langere poten dan het vrouwtje. Hoewel de spin niet zo heel groot is, lijkt hij wel groot door zijn lange poten. De huisspin leeft solitair en is hoofdzakelijk 's nachts actief. Over het algemeen vangt hij een prooidier die op het web terecht komt. Mocht dit niet gebeuren en is hij erg hongerig, zal de huisspin het web verlaten om zelf op jacht te gaan naar een prooidier. Als de spin een prooi eenmaal heeft gevangen wordt deze met een enzymenvloeistof geïnjecteerd en vervolgens leeggezogen.

Niet gevaarlijk

Hoewel de spin er misschien gevaarlijk uit ziet met zijn lange poten en donkere kleur, is deze zelden agressief. Ze zullen niet gauw bijten. Vele mensen die een spin tegen komen, zullen uit angst de spin doden. Deze spin is echter ongevaarlijk en hij zal alleen maar aanvallen als hij in het nauw wordt gedreven. Meestal zal de spin bang worden als hij in de gaten heeft dat er een mens in de buurt is en vlucht hij er razend snel vandoor. De gifkaken van deze spin zijn niet gebouwd om mensen aan te vallen en ze kunnen daarom ook moeilijk de huid doorboren. Mocht de spin er toch in slagen om door de huid heen te bijten dan is het gif niet gevaarlijk.

Het spinnenweb

De huisspin weeft gewoonlijk een vlak web met een trechtervormig aanhangsel aan het uiteinde. Hier vormt zich een tunneltje waarin de spin zich schuil houdt. Sommige webben kunnen en behoorlijke grote omvang bereiken. Zodra de prooi in het web terecht komt dan springt de huisspin boven op zijn prooi om deze te overmeesteren. Hoewel de spinnen in sommige jaargetijden meer te zien zijn, is hun aanwezigheid niet seizoensgebonden en zolang het leefgebied leefbaar is zal de spin te vinden zijn. Huisspinnen worden het hele jaar door waargenomen.

Voedsel

De huisspin is een echte jachtspin. Komt er niets in het web dan zal de spin zelf op jacht gaan. Hij eet voornamelijk insecten. De spin heeft twee kaken. Hiermee zal hij zijn prooi vastgrijpen. In de kaken van de spin zitten gifnaalden waarmee hij in de prooi spuit. Daardoor wordt de prooi slap zodat de spin de prooi gemakkelijkjer kan vasthouden. De spin kan niet bijten of kauwen. Om de prooi op te kunnen eten zal hij vloeistof in de prooi spuiten waardoor de prooi oplost. De spin kan de prooi vervolgens leegzuigen.

Voortplanting

Een mannetje dat wil paren zal ritmisch het web van het vrouwtje bewegen. Daardoor weet het vrouwtje dat het geen prooidier is. Het vrouwtje kan besluiten er vandoor te gaan of ze gaat erop in en dan vindt er een paring plaats. Tijdens de paring brengt het mannetje sperma in met zijn pedipalpen. Pedipalpen zijn tastorganen die lijken op een paar korte pootjes. Na de paring zijn er 3 mogelijkheden:

  1. Het vrouwtje valt het mannetje aan.
  2. Het mannetje verlaat het nest zonder te worden aangevallen.
  3. Het vrouwtje accepteert de aanwezigheid van het mannetje.

Na de paring duurt het enkele dagen voordat het vrouwtje wel enkele honderden eitjes ligt. Deze zal het vrouwtje beschermen tegen rovers. Uit het ei van de spin komt niet zoals bij insecten een larve, maar een klein spinnetje. Om te kunnen groeien zal de spin verscheidene malen moeten vervellen.

Overige informatie

De spin kan wel een leeftijd van zes jaar bereiken. Dit geldt voor de vrouwtjes. De mannetjes halen dit niet omdat ze meestal na de paring worden aangevallen door het vrouwtje. Deze spin komt vooral in Europa voor en wat minder vaak in de Verenigde Staten. Ze komen voor in huizen, schuren, tuinen of onder houtstapels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Arachnofobie / spinnenfobieSpinnenfobie is een veel voorkomende fobie waar veel mensen last van hebben. Als men echter op een moment komt dat men z…
Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?Iedereen kent de huisspin wel. Af en toe komt hij weer tevoorschijn en weet hij ons de stuipen op het lijf te jagen. Vee…
Spinnen, eng of fasinerend?Spinnen, eng of fasinerend?Bent u bang voor spinnen? Heeft u geen rust voordat het beest door iemand is vermorzeld? Verdiep u er dan in een spin wo…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Angst voor spinnenAngst voor spinnenAngst voor spinnen: de meeste mensen vinden spinnen helemaal niks. Ze heben er angst voor en gaan ze het liefst uit de w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het leven van de huisspin"

Reacties

John, 31-03-2017 10:39 #9
Beste

Eten spinnen ook zilvervisjes. Ik had er genoeg in mijn huis maar zie ze nu niet meer zoveel

Mvg john

Degeus, 23-06-2016 21:47 #8
Zonet onze peuter (anderhalf jaar) gebeten door een spin. Ze was er mee aan het spelen veronderstel ik, hadden het niet gemerkt. Weet wel wat van spinnen en dat ze in C niet gevaarlijk zijn, maar een peuter, das toch weer iets anders dan een volwassene. Het was gelukkig een gewone huisspin dus na een minuutje of 10 was het ergste geleden. Wel handjes gewassen met zeep want onsteking nadien is eigenlijk het grootste gevaar.

Normaal zet ik spinnen buiten maar deze heeft het helaas moeten bekopen met haar leven, puur instinct eigenlijk…

Dank voor de info :-)

Joe, 23-02-2016 09:44 #7
Prima huisgenoten hoor: ze zoemen niet, steken niet, laten je eten met rust. Ik heb er nu een die steeds in een andere kamer opduikt, avontuurlijk type.

Lenie, 19-02-2016 21:58 #6
Laatst zat ik in de woonkamer s avonds laat op de bank en rende er een klein muisje langs mij heen over de vloer en anderhalve meter daar achter rende een grote spin achter de muis aan door mijn reactie rende de muis rond terug naar de keuken en verdween onder de vaatwasser de spin dook onder mijn bank, en zag hem niet meer terug, hoorde even nog een
hoog geluid volgens mij van de spin, en zag spin en muis tot nu toe niet meer terug.

Frank, 17-10-2014 14:58 #5
Ik heb sinds een paar weken een kleine dunne spin in de wc ruimte. Soms is hij of zij even weg. Er is een klein web, in een hoek dichtbij de grond. Ik vraag mij af waar ie van leeft? Er zijn ook geen insecten op de wc. Misschien mini insecten. De wc wordt goed schoongemaakt. Ik hoop dat de spin de winter doorkomt. Misschien houd hij ook zo de wc echt schoon. Zo een klein huisdiertje.

Insanedutch, 10-10-2014 23:21 #4
Het zijn mooie spinnen, heb er in het huis waar ik woon er behoorlijk wat zitten in twee maanden heb ik er nu 8 gevonden, zeker nu ze hun webjes verlaten zie ik ze geregeld tegen de muur en over de vloeren lopen, volgens mij is hun oogzicht behoorlijk slecht ze reageren meestal pas als ik de haren op hun poten met lichtjes blazen in beweging breng, vraag me niet hoe maar laatst is er een in mijn nek gekomen, je zou zeggen dat je zo'n enorme spin wel zal voelen echter ik voelde deze pas toen ik werd gebeten.
Beestje zal zich in mijn nek wel bedreigd gevoeld hebben want normaal bijten ze niet zo snel, beet was echter wel door de huid heen, en hoewel niet giftig gaf het kleine plekje me vooral de dag erna behoorlijk wat irriterende jeuk, de spin moest de beet met zijn leven bekopen. voor de rest is het door de grootte een van de mooiste spinnen die je in nederland in je woonkamer kunt vinden.

Jadesandra (infoteur), 11-11-2011 17:14 #3
Leuk artikel! Ik had geen idee dat pas geboren spinnen meerdere keren moesten vervellen, weer wat geleerd dus.

Marensa (infoteur), 19-10-2011 10:14 #2
Leuk artikel wel. Weten we er toch weer wat meer over. Maar ik moet zeggen dat ik m niet minder eng vind nu. Ik blijf nog steeds op de tafel zitten tot er iemand komt om dat beest weg te halen. gelukkig heb ik ze niet dagelijks haha.

Bibiana (infoteur), 12-10-2011 19:03 #1
De paring van de huisspin verloopt meestal zonder problemen: het vrouwtje valt het mannetje niet aan. Wellicht vergis je je met de zwarte weduwe: hierbij eet het wijfje in sommige gevallen het mannetje na de paring op. Maar zelfs bij de zwarte weduwe is dit weinig voorkomend.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 20-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 9
Schrijf mee!