InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > 10 liefste dieren van Afrika

10 liefste dieren van Afrika

Sommigen beginnen bij het woord Afrika al te rillen van angst. Helemaal wanneer je vertelt dat je naar dit schitterende continent afreist om safari´s te maken, kruipt men ineen van onthutsing. Alsof de enge dienen iedereen met wijd open gesperde bek ontvangen, stelt men de vraag: is Afrika niet gevaarlijk? De waarheid is dat het merendeel van de dieren in Afrika lief zijn.
Natuurlijk zijn er gewelddadige dieren. Lopen in Afrika is minder gevaarlijk dan fietsen in Amsterdam. Het gemotoriseerd verkeer is goed voor honderden slachtoffers per jaar in Nederland, terwijl het maar zelden gebeurt dat in Afrika een mens wordt opgegeten door een leeuw. Natuurlijk is er eens een naïeve Japanner uit de auto gestapt om de leeuw van dichtbij te fotograferen. Dan praten de gidsen daar 25 jaar later nog over; zo komen de verhalen in de wereld.

Inhoudsopgave:

1. Gnoe of wildebeest

De gnoe is lief omdat zijn jong de eerste maanden geen millimeter van zijn moeder vandaan gaat. Wanneer een jong gnoetje geworpen wordt, staat het vrijwel direct op zijn poten. Het wankelt en trilt, maar het staat. Lopen gaat makkelijker omdat je in beweging bent. De gnoe moet altijd lopen. Gnoes, of beter gezegd wildebeesten, trekken met twee miljoen tegelijk door Afrika. Ze wandelen de regenbuien achterna. Een dag na een regenbui is het gras groen. Gnoes houden van vers gras.

2. Bushbaby

De bushbaby is een nachtdier(zie foto). Hij springt als een echte bosgeest van tak tot tak en van boom tot boom. Hij is zelden te zien maar bij schemering kun je geluk hebben. In het Afrikaans heten ze nagapies, oftewel nachtaapjes. Het is een ondersoort van de primaten. Ze lijken in de verte op de lemuren en men denkt dat ze daadwerkelijk afstammelingen van hen zijn. Ze lopen niet snel weg voor mensen maar houden er niet van als er licht op hen wordt geschenen. Hun grote ogen zijn geschikt voor helder kijken in de nacht en een lamp stoort enorm. Wanneer je in in Afrika ´s nachts op de veranda zit dan kan het goed zijn dat in de boom tegenover je in de boom zich een bushbaby schuil houdt, Je zult hem dan eerst horen en daarna pas zien. Het is een zeldzame aanblik. Vaak leven ze in kleine groepen bij elkaar, of het is een moeder met kind.

3. Wilde honden

Wat weinig mensen weten is dat Afrika wilde honden kent. Deze dieren leven in roedels. De wilde honden trekken er vrolijk op uit. Het zijn aaseters; ze doden niet snel een dier. Dat komt ook omdat andere dieren supersnel zijn. Wilde honden moeten het afleggen tegen veel andere aaseters zoals de hyena. Wilde honden leven beter samen en zijn beter georganiseerd. Door liefde voor elkaar overleven ze de wetten van de jungle.

4. Honingdas

De honingdas is een gek plat dier dat schokkerig loopt. Hij rent overal onder door.. Met zijn lange puntneus en grote pluimstaart ziet hij er grappig uit. Wanneer je in Afrika bent moet je veel geluk hebben om een honingdas te kunnen zien. Als je hem ziet dan kan de dag niet meer stuk.

5. Klipspringer

Een klipspringer kan niet uit de voeten in het gras of in bosland. Hij springt van rots tot rots. In Afrika zijn er veel rotsen die lokaal ´kopjes´ worden genoemd. Langs de kopjes staat het gras waar de klipspringer van eet. Een klipspringer loopt niet; hij stuitert hoog van de ene naar de andere rots. Door zijn gekke sprongen is hij onvangbaar voor een simpel beest als een leeuw. Leeuwen kunnen niet snel uit de voeten op de rotsen; die gebruiken ze eerder om op te slapen.

6. Langstaart weduwe vogel

Deze Afrikaanse vogel heeft een staart van een meter, Daarom kan hij slecht vliegen. Het is echt een beetje zielig als je hem ziet vliegen. Hij fladdert en fladdert maar komt niet verder dan honderd meter. Gelukkig staat er hier en daar op de savanne een boom. Hij vliegt van de ene naar de andere boom. Vooral het mannetje heeft een buitengewoon lange staart. Zijn lange staart maakt veel indruk op het vrouwtje. Het vrouwtje is erg lief want ze prikt door het malle gestuntel in de lucht van de Langstertflap heen. In het Afrikaans heet de vogel zo: Langstertflap. Aan het einde van zijn staart zit namelijk een flap. Welke vrouwtje wil nu niet een mannetje met een grote flap?

7. Wrattenzwijn

Wrattenzwijnen zijn lief omdat hun staartje fier recht overeind staat als ze rennen. Wanneer ze rennen dan gaan ze altijd in één rechte lijn achter elkaar. In Afrika doet de mop de ronde dat het wrattenzwijn strak in zijn vel zit; als hij zijn ogen dicht doet gaat zijn staart omhoog! Wrattenzwijnmoeders lopen met hun kinderen door de laaglanden en savannes van Afrika.

8. Giraffe

Als je een giraffe over zijn nek wilt aaien dan ben je wel even bezig. Zijn nek is niet het enige waar hij alle records mee breekt. De Giraffe heeft een tong van ruim een halve meter; de langste tong van het dierenrijk! Een giraffe gebruikt zijn lange gespierde tong om blaadjes mee van de bomen te zuigen. Giraffes zijn grote dieren en kunnen 2000 kilo worden. Toch lopen ze sneller dan een konijn; 60 km/uur. Als ze lopen dan lijken ze in slow-motion te lopen. Dat lijkt erg grappig. Als een giraffe je recht aankijkt terwijl hij eet dan heeft hij een schevere bek dan André van Duin.

9. Hamerkop

De hamerkop heet zo omdat zijn kop op een klauwhamer lijkt. Het dier wordt ook in het Engels hamerkop genoemd, wat een Nederlandse naam is. De vogel is wekenlang bezig om een enorm nest te bouwen. Omstebeurt vliegen het mannetje en vrouwtje af en aan om met kleine takjes een geweldig groot bouwwerk in de boom te maken. Dat grote nest beschermt jonge dieren tegen indringers zoals apen die graag een vogel lusten. Voor hun is het nest een valkuil; als ze erop staan dan storten ze naar beneden. Voor de vogels is het een slimme constructie. Een hamerkop jaagt veel op vis en je ziet hem geregeld staan langs het water. Het is een kleine vogel. Zijn gekgevormde kop en zijn nestbouwcapaciteiten maken hem tot de meest aimabele vogels van Afrika.

10. Olifant

De olifant is de hovenier van Afrika. Hij legt bomen netjes waar ze liggen moeten en zorgt dat de boom gewoon door groeit. Olifanten leggen enorme afstanden af. Ze leven in groepen van 5 tot 20 stuks. Oudere mannelijke olifanten gaan alleen op pad of vormen soms een kleine aparte groep, de bull herds. Olifanten gaan minstens één maal per dag drinken. Ze spelen dan in een rivier of in een drinkplaats. Olifanten kunnen over tientallen kilometers communiceren met hun slurfgeluiden. Met hun voeten communiceren ze nog verder; de trillingen in de grond worden door andere olifanten opgevangen zodat ze voortdurend van elkaar weten waar ze zijn in een groot gebied. In Zuid-Afrika begint de mens steeds meer het leefgebied van olifanten over te nemen. Daarom worden ze daar helaas dood geschoten. In alle andere landen van Afrika is de olifant beter beschermd. In Zimbabwe zijn relatief de meeste olifanten per vierkante kilometer. Alhoewel de politiek van Zimbabwe niet ideaal lijkt, is het er kwa natuurbehoud beter gesteld dan in omringende landen. Een olifant staat in Zimbabwe overigens op de menukaart in menig restaurant. De olifant zelf is ondanks zijn 10.000 kilo vegetariër. Hij eet makkelijk 250 kilo bladeren of gras per dag. De olifant is erg slim en heeft een goed geheugen. Er zijn gevallen bekend dat een olifant een mens herkende die hij 20 jaar ervoor had ontmoet. Vandaar het gezegde: een geheugen als een olifant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lelijkste dieren van Afrika: de ugly 5Schoonheid behoort toe aan het oog van de kijker. Dat betekent dat wie een dier lelijk vindt zelf lelijk is. Toch zijn e…
Het leven van een giraffeVan de giraffe wordt wel eens het grapje gemaakt dat hij uit restjes bestaat. Toen alle dieren gemaakt waren waren er no…
Giraffe, imposant dier in AfrikaGiraffe, imposant dier in AfrikaEen giraffe is een imposant dier. Het kan 65 km/uur lopen. Tijdens zijn renbewegingen ziet het eruit alsof hij in slow-m…
Safari op een OlifantSafari per olifant is een geweldige belevenis. Stapvoets door de natuur maar wel met grote stappen! Auto's maken maar la…
Oostkust van Zuid-Afrika: Krugerpark tot St Lucia WetlandsOostkust van Zuid-Afrika: Krugerpark tot St Lucia WetlandsZuid-Afrika was altijd een droombestemming, een land dat ik ooit wilde bezoeken. In 2010 maakte ik een rondreis vanaf Jo…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Elephant#Diet

Reageer op het artikel "10 liefste dieren van Afrika"

Reactie

Honingdas, 22-08-2015 15:47 #1
Honingdas is helemaal niet lief! Die is knettergek! Reactie infoteur, 22-08-2015
Maar hij sjokt zo grappig in het rond. Natuurlijk kan het ook een wolf van zich afbijten, maar hij ruikt en hoort zo slecht; je kunt op 3 meter hem benaderen en als hij je ziet rentie keihard weg.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Gepubliceerd: 06-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!