InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Reuzenpanda: een bijzonder dier

De Reuzenpanda: een bijzonder dier

De Reuzenpanda: een bijzonder dier De Reuzenpanda is een heel speciaal dier die alleen in China nog in het wild voorkomt. De panda heeft een heel herkenbaar uiterlijk en ziet er op het oog erg vriendelijk en knuffelbaar uit. In het echt kunnen het nog best agressieve dieren zijn.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Ailuropoda Melanoleuca
  • Klasse: Zoogdier behorende tot de beren familie
  • Type: Carnivoor
  • Waar komen ze voor: Alleen in Midden- en Zuidwest China
  • Hoe oud worden ze: In het wild worden ze een jaar of 20, in gevangenschap kunnen ze ongeveer 30 jaar worden.

Geschiedenis

De Reuzenpanda wordt, samen met de draak, gezien als het nationaal symbool van China. De panda staat dan ook afgebeeld op verschillende nationale monumenten en muntstukken.

Voeding

De Reuzenpanda behoort dan wel officieel tot de carnivoren, toch bestaat 99% van zijn voedsel uit bamboe. Panda’s in het wild eten ook grassoorten, vogels of knaagdieren. Panda’s die in gevangenschap leven, zoals in de dierentuinen, eten:
  • honing
  • eieren
  • vis
  • bladeren van bepaalde plantsoorten
  • bananen
  • Speciaal voorbereid voedsel.
Een Panda kan wel 9 tot 14 kilo bamboe per dag eten. Dit is een grote hoeveelheid omdat bamboe een lage voedingswaarde heeft zodat Panda’s er meer van moeten eten om voldoende binnen te krijgen.

Leefgewoonten

De panda leeft in de hoge bergen in Midden China in de provincies Sichuan, Gansu en Shaanxi. Ooit leefde de panda in de laaglanden van China, maar nu wordt de leefomgeving van de Reuzenpanda alsmaar kleiner door het kappen van de bossen, de opkomst van steeds meer steden en landbouw. Hierdoor heeft de Reuzenpanda zich teruggetrokken tot een leven in de bergen. Ze staan inmiddels op de lijst van dieren die met uitsterven bedreigd worden.

Kenmerken van het lichaam

Een panda heeft een heel herkenbaar uiterlijk: hij heeft een witte vacht met zwarte plekken rondom zijn ogen en zijn oren. Zijn voor-en achterpoten inclusief een stuk vanaf zijn voorpoten en rondom zijn buik en rug zijn ook zwart. Een volwassen panda wordt tussen de 1.20 meter en 1.8 meter lang en mannetjes kunnen wel 150 kilo wegen. De vrouwtjes zijn iets lichter en wegen zo’n 125 kilo. De Reuzenpanda heeft grote voortanden en sterke kaakspieren om zo het sterke bamboe te kunnen eten. De staart van een panda is zo’n 15 centimeter lang, wat voor een beersoort vrij lang is.

Voortplanting

Reuzenpanda's leven vooral alleen en bakenen hun territorium af door met hun klauwen aan bomen te krabben of hun urine achter te laten. Alleen in het broedseizoen zoekt een panda naar een partner. Na de voortplanting verlaat het mannetje het vrouwtje en laat het aan haar over om het jong (meestal maar 1) op te voeden.

Andere soorten:

Er bestaan behalve de Reuzenpanda die zijn duidelijke zwart-witte kleur heeft ook nog de Qinling Panda die in de Qinling bergen woont. Deze panda heeft echter een bruine vacht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)Boekrecensie: Reuzenpanda (reeks Dieren in gevaar)In de reeks Dieren in gevaar kun je van alles lezen over zeldzame diersoorten. Waar ze leven en waarom ze met uitsterven…
De Drentsche Patrijshond boekenEen korte beschrijving van drie boeken over de Drentsche patrijshond, met aanschafprijzen en isbn nummers
Reuzenpanda's en berenbos in Ouwehands Dierenpark RhenenReuzenpanda's en berenbos in Ouwehands Dierenpark RhenenIn de jaren negentig van de vorige eeuw kreeg Ouwehands Dierenpark in Rhenen de vraag of het bereid was een aantal beren…
De Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenDe Tasmaanse duivel - bijna uitgestorvenVeel mensen kennen de Tasmaanse Duivel alleen uit de Warner Brothers tekenfilms. Dit dier bestaat wel degelijk echt al k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Reuzenpanda: een bijzonder dier"

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!