InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Alles over Pinguïns

Alles over Pinguïns

Alles over Pinguïns De Pinguïn is een grappig en toch heel speciaal dier. Grappig wanneer je ziet hoe hij loopt (waggelen) en speciaal omdat de Pinguïn prima op de Noordpool kan leven in de extreme kou.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Optenodytes
  • Klasse: Vogels
  • Type: Carnivoor want de Pinguïn eet alleen maar vis
  • Waar komen ze voor: Op de zuidpool langs de kustlijn

Voeding

Konings- en keizerpinguïns jagen vooral op pijlinktvis en hebben hiervoor een lange, tangvormige snavel waarmee ze hun prooi kunnen vangen. Kleinere Pinguïns eten vooral vis en krill en hebben kortere en stompere snavels. Ook heeft een pinguïn stekels op zijn tong om een vis in zijn snavel vast te kunnen houden.

Leefgewoonten

Pinguins leven altijd langs de kustlijn omdat ze (koud) water nodig hebben. Het is een paar soorten Pinguïns toch gelukt om naar het noorden te trekken en ze leven daar langs de kustlijn in de koudste wateren die ze daar kunnen vinden. Dit is omdat hun vacht zo dik is dat wanneer ze niet afkoelen in het water, hun lichaam oververhit kan raken. Wanneer nodig, kunnen Pinguïns goed overleven zonder voedsel. Veel soorten bijvoorbeeld, kunnen niet op jacht als ze in de rui zijn en eten daarom wekenlang niet.

Kenmerken van het lichaam

Het lichaam van een Pinguïn is zo gestroomlijnd dat het perfect is om zich snel door het water te bewegen. Terwijl de vleugels van de meeste vogels bedoeld zijn om mee te vliegen, zijn de vleugels van een Pinguïn er juist voor bedoeld om er mee te zwemmen. Ze zwemmen door hun platte vleugels op en neer te slaan. Ook kunnen Pinguïns goed warm blijven, zelfs in extreme kou, doordat ze vlak onder hun huid een dikke vetlaag hebben.

Voortplanting

Bijna alle Pinguïns broeden één keer per jaar. De meeste Pinguïns komen aan het eind van de lente samen in hun broedkolonie om te paren, eieren te leggen en hun jongen groot te brengen. Nadat ze het ei of de eieren een paar weken warm houden tussen hun poten, komen ze uit. Jonge Pinguïns hebben een grijze donsvacht die ze lekker warm houdt in de kou.

Andere soorten

  • Koningspinguïn: Is de kleurrijkste Pinguin door zijn blauw-grijze verenkleed en gouden vlekken aan iedere kant van zijn keel. De Koningspinguïn is 90 centimeter lang.
  • Keizerspinguïn: Deze soort Pinguïns broeden de hele winter, soms wel 55 tot 65 dagen lang. Hij is 110 cm lang en weegt 30 tot 41 kilo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over Pinguïns"

Infoteur: Esthercita79
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!