InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Slecht advies van dierenwinkels

Slecht advies van dierenwinkels

Slecht advies van dierenwinkels Veel mensen gaan wanneer zij een dier zoeken naar de dierenwinkel, daar kan je onder andere dieren zoals hamsters, ratten, cavia’s en konijnen vinden die ze daar verkopen. Vaak denk je dan dat je goede informatie krijgt wanneer je daar een dier aanschaft, maar in feite is dit niet zo.
Veel mensen gaan wanneer zij een dier zoeken naar de dierenwinkel, daar kan je onder andere dieren zoals hamsters, ratten, cavia’s en konijnen vinden die ze daar verkopen. Vaak denk je dan dat je goede informatie krijgt wanneer je daar een dier aanschaft, maar in feite is dit niet zo.

Verkeerd advies

Vaak zijn de verkopers in een dierenwinkel niet goed opgeleid en weten ze weinig af van de dieren die ze verkopen. Zo weten ze vaak niet wat voor geslacht een dier heeft, dan denk je een mannetje aan te schaffen, blijkt het een vrouwtje te zijn. Maar dat is nog niet alles, omdat dierenwinkels commercieel zijn proberen ze vaak zoveel mogelijk spullen te verkopen, ook al is het niet goed voor de dieren.

Gevaarlijke producten

Knaagstenen en Likstenen

Zo heb je bijvoorbeeld de knaagstenen en likstenen. Vaak bij de aanschaf van een konijn, cavia of hamster krijg je dan te horen ‘dat het zo goed voor de tanden is’. In feite is dit niet zo. De tanden van een knaagdier slijten doordat er achter de boventanden speciale stifttandjes zitten, waardoor de tanden slijten wanneer het dier iets eet. Wat je wel kan kopen waardoor de tanden toch slijten is bijvoorbeeld een knaagstick, met pitjes, nootjes en andere lekkere dingen eraan. Let hier wel bij op dat je het niet te vaak moet geven omdat er veel suiker in zit.

Knaagstenen en likstenen zijn gevaarlijk voor de gezondheid van knaagdieren, de meeste mensen weten dit helaas niet. Knaagdieren krijgen er blaasstenen en nierstenen van, wat veel pijn veroorzaakt en je naar de dierenarts moet, wat weer veel geld kost.

Hamsterwol/hamsterwatten

Wanneer je een hamster aanschaft krijg je vaak te horen dat hamsterwol, of hamsterwatten, zo lekker warm en zacht zijn voor je hamster. Dit klopt ook, het is warm en zacht maar het is ook gevaarlijk. Er zijn veel hamsters doodgegaan omdat ze zichzelf opgehangen hebben, ze nestelen zich in de wol en kunnen er niet meer uit. Of ze eten het op, maar het kan niet verteert worden in de darmen, waardoor het diertje dood gaat.

Zaagsel

Ook verkopen vrijwel alle dierenwinkels zaagsel. Zaagsel is giftig dat komt omdat het van dennenbomen gemaakt is, wanneer het zaagsel nat wordt, komen er giftige stoffen vrij. Hierdoor kunnen veel dieren (sneller) kanker krijgen en voor de meeste dieren is het ook erg stoffig. Zo moet je ratten en ook muizen nooit op zaagsel zetten omdat ratten en muizen erg gevoelige longen hebben en daardoor kunnen ze veel moeite met ademen krijgen en daar zelfs aan overlijden. Bodembedekking zoals houtsnippers, cotton comfort of corbo zijn uitstekende bodembedekkingen voor deze huisdieren. Let er wel op dat Corbo snel kan gaan schimmelen wanneer het vochtig is.

Cursus de oplossing

Helaas weten veel verkopers die werken in dierenwinkels dit niet, het zou zoveel beter zijn als ze dat wel zouden weten. Het gaat immers wel om een dier en daar wil je toch het beste voor. Het zou beter voor de dieren als de verkopers een soort cursus krijgen waardoor ze verstand hebben van de dieren die ze verkopen, zodat er minder misverstanden zijn en de klant de juiste informatie krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom dierenwinkels geen dieren meer zouden mogen verkopenWaarom dierenwinkels geen dieren meer zouden mogen verkopenOntzettend veel mensen houden één of meer huisdieren: een groot deel van deze dieren is afkomstig van dierenwinkels. De…
Werken in een dierenwinkelWerken in een dierenwinkelAls u werkt in een dierenwinkel bent u de gehele dag bezig met en voor dieren. Het is een afwisselende baan maar vaak me…
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Het ideale hamsterparadijs voor een dwerghamsterHet ideale hamsterparadijs voor een dwerghamsterVeel mensen in Nederland hebben een hamster als huisdier, maar vaak worden deze kleine wollige wezentjes niet op de juis…
Een loopwiel voor de Russische DwerghamsterEen loopwiel is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse routine van de Russische Dwerghamster. Deze loopwiel gaat nie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slecht advies van dierenwinkels"

Reacties

Mariska, 29-02-2016 08:39 #7
Ik vind het jammer te lezen dat in uw artikel alle dierenwinkels over 1 kam worden geschoren. Ik werk zelf in een dierenspeciaalzaak. Ik een opleiding dierenwelzijn gevolgd. En leer mijn collegasover de verzorging van de dieren. Komen zij er met de verkoop van een diertje niet uit dan vragen ze de klant terug te komen op een moment dat er iemand is die ze wel het juiste kan vertellen. Ook zeggen wij eerlijk wat niet goed is voor het diertje. Dierenwelzijn staat altijd voorop! Dus om meteen te zeggen dat mensen geen dieren in een dierenwinkel moeten kopen vind ik een beetje jammer. Onze dieren hebben in de winkel een goed leven. Krijgen regelmatig aandacht. Goed voer en de konijnen lopen bij ons af en toe door de winkel om hun pootjes te strekken. Helaas zijn er veel dieren die voor kinderen aangeschaft worden waar naar een tijdje niet meer na omgekeken word. Dus vanwege dat hebben de dieren bij ons in de winkel misschien nog wel een beter leven dan bij zulke mensen thuis.

Naomi, 06-01-2016 15:48 #6
Ik zag staan in het kopje knaagstenen en likstenen dat de knaagdieren stifttanden hebben, dit klopt niet. Konijnen zijn dieren die niet vallen onder de knaagdieren maar de haasachtigen. Ook heeft alleen het konijn de stifttanden, dus de hamster en cavia's niet. Ook is het niet zo dat zaagsel giftig is voor knaagdieren, wel kan het zijn dat ze allergisch zijn voor zaagsel waardoor ze kunnen overlijden. Verder vind ik het een goed artikel!
zelf had ik een hamster (Russische dwerghamster), en misschien krijg mag ik er weer 1 en dan het liefst een (Syrische hamster).
x

Jt, 09-09-2015 07:33 #5
Super goed artikel! Ik ben ook afgestudeerd dierverzorger en paraveterinair (dierenartsassistent) en herken dit zo erg! Ik sta nog vaak tenenkrommend in een dierenwinkel als ik weer eens 'advies' aanhoor. Nu snel t artikel lezen waarom dierenwinkels geen dieren zouden moeten verkopen, ook zo'n hekelpunt.

Sonja, 25-10-2014 11:53 #4
Zelfs op scholen waar opleidingen worden gegeven in de dierenbranche leren leerlingen nu nog steeds niet dat zaagsel schadelijk is… De tragiek is dat die leerlingen denken dat zij weten hoe het verzorgen moet, want zij hebben "ervoor geleerd". Komt er dus wéér een lichting van school die vrolijk doorgaat met het op zaagsel houden van dieren… levert weer een boel reutelratten en proestende muizen op… en wie weet ook meer kanker…

Penny, 08-10-2013 13:03 #3
Natuurlijk zijn niet alle verkopers in dierenwinkels zo. Maar ik ben het helemaal met het artikel eens. Wat ik niet al heb aangeboden gekregen voor mijn dieren wat helemaal niet goed was! Knaagstenen altijd, wist eerst ook niet dat het niet goed was, je geloofd de winkels toch he, hamsterwatten en sterk ruikend zaagsel, allemaal! Een gerbil van ons heeft zn pootje afgeklemd in hamsterwatten. Wij hebben het pootje geamputeerd en gelukkig maakte hij het daarna goed en heeft op 3 pootjes een hele tijd nog rondgehuppeld. Nu heb ik me beter verdiept en alle dingetjes, en negeer alle rare dingen in de dierenwinkel gewoon.

Echt goed artikel!

Babs, 04-10-2013 10:01 #2
Ik heb het niet mee eens dat er mensen in een dierenwinkel werken die geen verstand hebben van dieren. ik heb zelf een opleiding gedaan dierenverzorging en ben met vlag en winmpel geslaagd voor mijn diploma. ik heb daarna de opleiding dierenartsasisten gedaan ook geslaagd en heb nu een goed lopende dierenwinkel waar zelf mijn stagereis regelmatig worden ondervraagd om hun kennis bij te spijkeren.
We hebben altijd max 3 stagiers hier lopen, en dat bevalt ons goed, ik neem altijd een 1e jaars en 2e en een 3e jaars zodat ze van elkaar ook dingen kunnen leren.
de dierenarts komt 1 keer in de 3 maanden om alles na te kijken en evt ook hier betrekt hij de stagie;s er bij.
Ik baal er zo van dat er vaak wordt gezegd dat we slechte verkopers zijn in de dieren winkels nee ik kan met trots en zelf vertrouwen zeggen dat dat ik MIJN winkel niet zo is

Rick Oostermann, 21-12-2011 15:10 #1
Ik ben 12 jaar oud en ik hou ontzettend veel van dieren. Ik heb 2 ratten 2 hamsters 2 gerbils en 2 vogels. Maar ik heb gehoord van de dierenwinkel dat likstenen heel goed waren voor de tanden. Dus ik heb er eentje opgehangen bij de ratten. Ze hebben er maar misschien 2 tot 3 keer aan gelikt. Ik hoop dat ze niet dood gaan want ik heb ze pas 3 weken
Groeten rick Reactie infoteur, 21-12-2011
Hallo Rick,

wat leuk dat je zo veel dieren hebt! Zitten je hamsters bij elkaar in de kooi? Sommige dierenwinkels adviseren om er twee bij elkaar te zetten, maar dan is de kans groot dat ze elkaar doodmaken door te vechten. Hier een handige link voor hamsters:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78436-welke-kooi-voor-mijn-hamster.html

Je ratten gaan er niet dood van hoor, pas als je ze langer geeft is er een grote kans dat ze blaasstenen en nierstenen krijgen, maar dat zal van 2 of 3 likjes niet komen, dus maak je daar geen zorgen over.

Groeten, Dazzeltje

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 15-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 7
Schrijf mee!