InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Tuig: Het Hoofdstel

Tuig: Het Hoofdstel

Tuig: Het Hoofdstel Om paard te gaan rijden heb je verschillende spullen nodig. Ook wel tuig één deel daarvan is het hoofdstel. Deze zit om het hoofd van het paard en is handig om het paard in bedwang te houden. Maar wat is een hoofdstel. Hoe ziet het er uit.

Het Hoofdstel

Het hoofdstel is een onderdeel wat nodig is bij het paardrijden. Het hoofdstel is meestal gemaakt van leer of een kunsstof. Daarnaast wordt het hoofdstel tegenwoordig ook wel als versiering gezien. Zo zijn er frontriemen met glitters en andere versieringen. Maar niet alleen de frontriem kan versiert zijn dit geld voor heel het hoofdstel.

Het hoofdstel is opgebouwd uit verschillende onderdelen namelijk:
  • De frontriem (frontdeel) wat als het ware op het voorhoofd zit.
  • Kopstuk deze bevind zich achter het oren
  • Bakstuk hier zit het bit aan vast. Het bit is datgeen wat het paard in de mond heeft.
  • De neusriem is de riem die om de neus van het paard zit.
  • Onder de neusriem zit de sperriem deze zorgt ervoor dat het bit stiller in de mond ligt. Of het snoert de mond (alleen is dit een nadeel van de werking van sperriem.)
  • Als laatst hebben we de nog de teugels deze zitten aan het bid vast en is de verbinding tussen de ruiter en het paard.

Soorten hoofdstellen

Hoofdstel met een lage neusriem Dit hoofdstel heeft een lage neusriem wat beteken dat de neusriem onder het bit langs loopt. Wel moet je ervoor zorgen dat de bitringen vrij liggen ( de uiteinden van het bit) en dat de neusriem niet te strak aangetrokken wordt er moeten minimaal nog twee vingers tussen kunnen en moet je ervoor zorgen dat de neusriem op het neusbotje ligt. Wanneer je de neusriem te strak vast maakt zal dit de ademhaling van het paard belemmeren. Wel zorgt het ervoor dat het bit stabieler in de mond van het paard ligt.
Hoofdstel met een gecombineerde neusriem Dit hoofdstel heeft een gecombineerde neusriem en is eigenlijk een combinatie van een lage neusriem en een hoge neusriem. Dit hoofdstel heeft ook de werking dat het paard zijn mond niet open kan doen. Deze neusriem heeft als voordeel dat het de ademhaling niet belemmerd. Tenzij je de neusriem te strak aantrekt. Een nadeel van dit hoofdstel kan zijn dat de wangen van het paard tegen de kiezen wordt getrokken.
Hoofdstel met een mexicaanse neusriem Een hoofdstel met een mexicaanse neusriem bestaat eigenlijk uit twee dunne riempjes die boven op de neus samenkomen. De neusriem van een mexicaanse neusriem werkt extra pittig in als het paard zijn mond opent. Deze neusriem belemmert de ademhaling niet. Een hoofdstel met een een mexicaanse neusriem wordt vaak gebruikt bij het springen.
Als laatst hebben we nog een hoofdstel met een hoge neusriem. Als je naar de foto kijkt van het hoofdstel met een gecombineerde neusriem zie je twee bandjes. Een bandje dat om de neus loopt en één die onder het bit langs loopt. Een hoge neusriem is alleen het bandje dat om de neus heenzit. Dit hoofdstel wordt vaak gebruikt vanaf de Z dressuur omdat je met dit hoofdstel gebruik kan maken van een stang en een trens. Deze neusriem zorgt voor meer bewegingsvrijheid voor het paard omdat de neusriem vrij hoog op de neus ligt.

Welk hoofdstel het beste is is voor iedereen anders. Het ene paard loopt fijner met een hoofdstel met een lage neusriem en een ander loopt weer fijner met een hoofdstel met een mexicaanse neusriem.
© 2011 - 2014 Mandiii, gepubliceerd in Dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sleeën met je paardSleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…
Een goedkope en leuke frontriem maken doe je zoDe paardensport is een dure sport. Toch zijn er veel kleine dingen die de paardensport goedkoper kunnen maken. Zo kun je…
Bitloos, boomloos, ... Paardloos?Bitloos, boomloos, ... Paardloos?Paardvriendelijk paardrijden wordt steeds belangrijker. Maar zijn we met alle vernieuwde producten wel op de goede weg?…
Bitloos paardrijden: verschillende optomingenSommige paarden verdragen geen bit of kunnen door de anatomie van hun mond simpelweg geen bit in hebben (zeer laaghangen…
Natuurlijk paardrijden: bitloze optomingenNatuurlijk paardrijden: bitloze optomingenBitloos en hoofdstelloos rijden is een zeer paardvriendelijke manier van rijden en wordt steeds populairder. Er zijn erg…

Reageer op het artikel "Tuig: Het Hoofdstel"

Infoteur: Mandiii
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!