InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Je paard beschermen tegen vliegen en insecten

Je paard beschermen tegen vliegen en insecten

Tijdens de lente- en zomermaanden worden onze paarden overmatig geplaagd door vliegen, muggen en andere insecten. Wat kunnen we doen om ons paard enigszins tegen aanvallen van insecten te beschermen? Vliegen en insecten hangen vaak in grote aantallen rondom onze paarden. Naast de natuurlijke afweermiddelen waarover het paard beschikt, kunnen we onze viervoeter ook met kunstmatige hulpmiddelen beschermen tegen een overdaad aan vliegen, muggen en insecten.

Natuurlijke afweermiddelen

Van nature gebruikt het paard voornamelijk zijn staart om de insecten op zijn lichaam weg te jagen. Hij zwiept zijn staart heen en weer om de irritante beestjes voor eventjes te verjagen. Paarden die veel last hebben van vliegen kunnen ook bijten en stampen naar de insecten.

Vliegen houden het meest van de plekjes rond de ogen van het paard. Het vocht dat in het oog geproduceerd wordt bevat eiwitten, een voedingsstof voor insecten. Als er meer vliegen rondom de ogen komen te zitten kan het zijn dat het oog gaat ontsteken, waarbij nog meer vocht aangemaakt wordt, en dat is net wat de vliegen graag willen. Als paarden samen in de wei staan gaan ze vaak met hun hoofd aan de staart van een ander staan. Als een van de paarden dan met zijn staart zwaait is het andere paard ook meteen verlost van de vliegen rondom het hoofd.

Vliegenspray

In de lente- en zomermaanden duiken in de ruitersportzaken allerhande vliegenwerende sprays en zalfjes op. De meeste van deze middelen zijn gemaakt op basis van limoneen of citronella, een geur waar insecten helemaal niet van houden. Door de vliegenspray op de huid van het paard te verstuiven zal hij gedurende enkele uren minder last hebben van die vervelende insecten. Voor ruiters die vaak buitenritten maken zijn speciale kleine verpakkingen gemaakt en zelfs roll-on sticks, zodat het paard tijdens de wandeling opnieuw ingespoten kan worden en zijn wandeling rustig verder kan zetten.

Vliegenmasker

Om de ogen van het paard te beschermen kan je in de ruitersportzaak een vliegenmasker kopen. Dit is een fijnmazig masker dat over het hoofd van het paard getrokken kan worden. De vliegen en insecten kunnen zo niet meer rond de ogen gaan zitten. Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van vliegenfranjes aan het halster. Dit zijn gekleurde lintjes die als een frontriem aan het halster gehangen worden en zo de insecten weghouden van de ogen.

Vliegendeken

Paarden die gevoelig zijn voor stekende insecten kunnen baat hebben bij een vliegendeken. Een vliegendeken is een dun deken in een fijnmazige structuur dat het hele paardenlichaam beschermt. Vliegendekens bestaan in verschillende varianten, eventueel met een halsstuk, een buikflap en een vliegenmasker. De meeste vliegendekens zijn niet alleen geschikt om insecten op afstand te houden, maar zijn ook UV-werend.

Voeding

Vliegen en insecten houden niet van de geur van knoflook. In de zomermaanden kan het daarom interessant zijn knoflooksnippers of knoflookpoeder toe te voegen aan het rantsoen van het paard.
© 2011 - 2017 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je paard beschermen tegen vliegen en insecten"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 24-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!