InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De 10 gevaarlijkste dieren ter wereld

De 10 gevaarlijkste dieren ter wereld

De 10 gevaarlijkste dieren ter wereld Ze komen door de lucht, door het water en over land. Ze willen jouw bloed. Ze steken, verscheuren, vertrappen en bijten. Ze herinneren ons aan de eindigheid van het leven op aarde. Hier is een overzicht van de 10 gevaarlijkste dieren ter wereld. De dierlijke mens staat er niet bij maar eigenlijk verdient hij de hoofdprijs. Deze eer komt volgens geleerde mensen toe aan de IJsbeer.

Inhoudsopgave:

De tien gevaarlijkste dieren ter wereld zijn:
  1. IJsbeer
  2. Olifant
  3. Kaapse buffel
  4. Leeuw
  5. Witte haai
  6. Dooskwal
  7. Krokodil
  8. Moordenaarsbij
  9. Australische trechterspin
  10. Indiase brilslang

IJsbeer

Een IJsbeer is niet gevaarlijk als je niet naar de Noordpool gaat. Zelfs in Canada is een IJsbeer alleen gevaarlijk als je op zeehonden jaagt. Dan worden ze echt link. Dat is hun maaltijd. Daar hoort de mens vanaf te blijven. Om dat duidelijk te maken hoeven ze één keer jou met hun voorpoot een schouderklopje te geven. Voor een IJsbeer gaan we allemaal door de knieën.

Olifant

Een olifant doet op zich helemaal niets tegen aardige mensen. Vervelende mensen, daar heeft een olifant een hekel aan. Die ruikt hij al op kilometers afstand, vooral als ze roken. Hoe durven de mensen, te roken in hun huiskamer zonder het te vragen. Ze rennen mnet de hele groep op je af als je jouw laatste sigaretje opsteekt.

Kaapse buffel

De Kaapse buffel kan erg hard rennen. Dat doen ze het liefst met duizenden tegelijk. Dat is een prachtig gezicht om te zien. Het mooiste is als ze van ver keihard op je af rennen. Er is alleen één probleem. Ze kunnen niet zo goed remmen. Ze lopen alles omver wat ze tegen komen. Ze zien jou niet eens staan. Jij had ook gewild dat je hen niet zag.

Leeuw

Een leeuw slaapt graag en rolt in het gras. Hij kijkt naar zijn familie. De jonge kroost is aan het spelen. Wat zijn ze lief. Totdat hun maag gaat rammelen. Dan eten ze alles wat ze tegen komen. Leeuwen eten met hun hele familie dus een mens is niet genoeg. Ze eten liever grotere dieren. Maar als een leeuw verzwakt is dan pakt hij alleen eenvoudige prooien. De mens is de makkelijkste prooi van het dierenrijk. Een kreupele leeuw op drie poten vangt je met twee vingers in zijn neus. Je bent voor een leeuw niets meer dan een snack.

Witte haai

De bekendste menseneter van de zeven zeeën is ongetwijfeld de witte haai of mensenhaai. Hij hoeft je niet gelijk dood te maken; soms heeft hij genoeg aan een arm of een been. Je lichaamsconditie is zodanig verzwakt dat je een lekker stukje vers spartelend vlees blijft. De haai is gul en deelt jou met anderen. Samen eten is gezellig behalve als je op de menukaart staat.

Dooskwal

De schrik van de oceaan is vrijwel onzichtbaar. Hij wordt ook zeewesp genoemd. Een doorzichtig beest met lange tentakels dat snel kan zwemmen. Sneller dan jij. Het is hopeloos er tegen te vechten. Wanneer een tentakel je raakt dan verga je van de pijn. Zijn gif is venijniger dan van menig ander beest. Je kunt er aan dood gaan.

De krokodil

Urenlang wacht hij op je. Hij kijkt je doordringend aan. Een ding is zeker. Hij gaat toeslaan. Maar wanneer? Waarschijnlijk als je wegloopt. Stil blijven staan dus. En niet met je ogen knipperen. Dan worden ze boos. Met hun bek bijten ze je doormidden. De landkrokodil wordt 7 meter. De zeekrokodil 12 meter, langer dan menig zeewaardig zeiljacht. Ze zijn onverwoestbaar. Ook op het land zijn ze snel. De krokodil loopt langer op de aarde dan de mens. Dus vertel hem niets. Hij is het niet gewend om mensen te eten. Maar als hij er eenmaal een op heeft, smaakt dat naar meer. En meer...

Moordenaarsbij

Foutje! En bedankt wetenschap. In hun oneindige wijsheid besloten biologisch laboranten een experiment te doen om een bij te kweken die niet agressief was en veel honing produceerde. Het liep anders. Ze kweekten per ongeluk een zeer agressieve bij die geen honing produceert. Daarbij komt dat het door mensen gekweekte ras slim en sterk is. Ze wisten te ontsnappen uit het laboratorium en plantten zich snel voort. Met duizenden tegelijk vallen ze mensen aan en steken net zo lang tot hij dood gaat. Ze komen voor in Zuid, midden en Noord Amerika in de warmere gebieden.

Australische Trechterspin

Trek je schoenen nooit aan in Australië voordat je ze hebt omgekeerd. Deze spin schuilt in je schoen en wacht op je voet. Zijn gif is dodelijk. Binnen 15 minuten na de steek is je lichaam onbruikbaar van de pijn. Er is een antigif voor. Kleine kinderen zijn overleden aan een steek. Het grootste gevaar is zijn slechte gewoonte om van schoenen te houden.

Indiase brilslang

De Indiase brilslang is een cobra. Hij heeft een gif dat je zenuwstelsel aantast. Hij bijt, verlamt al je spieren, ook je hartspier. Draag daarom in India altijd kurkumawortel bij je. De lokale bevolking zegt dat het helpt en die hebben meestal gelijk. De wetenschap bevestigt hun wijsheid. Kijk dus goed uit naar een slang met een bril. Dat zijn de gevaarlijkste slangen ter wereld.

Overige dieren

De dieren die in dit lijstje zijn opgenomen hoeven niet voor de meest dodelijke slachtoffers te zorgen. De mug heeft meer doden en ziektes op zijn geweten dan menig ander dier. Er sterven duizenden mensen per jaar aan malaria. Het vegetarische nijlpaard zorgt voor slachtoffers niet doordat hij agressief is maar doordat het bij gevaar snel terug het water in rent. De argeloze toerist in Afrika kan zo in het donker worden overlopen door een nijlpaard. Een schorpioenbeet kan dodelijk zijn. Alleen met dit dier komen we zelden in aanraking. De mens is en blijft de onbetwiste nummer één als gevaarlijkste dier. Hij vormt een gevaar voor zichzelf, voor anderen en voor de leefomgeving van dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dodelijkste dierenDodelijkste dierenJaarlijks komen duizenden mensen om door dierlijke aanvallen. Bijtende slangen, trappende olifanten, stekende kwallen en…
The Big Five (de grote vijf)De 5 grootste dieren van Zuid Afrika hebben een bijzondere naam meegekregen, "the big five" (de grote vijf). Deze groep…
De Kaapse LeeuwBiologiewerkstuk over de Kaapse Leeuw, Panthera leo melanochaitus. Het is op 3 VWO-niveau geschreven.
Bijtkracht bij dierenBijtkracht bij dierenNiettegenstaande de grote informatiestroom die ons aangereikt wordt door verschillende mediums, werd het toch al snel du…
Rare beestjes: van ashera tot zorseRare beestjes: van ashera tot zorseHebt u de film "Streepje gaat racen" gezien? U dacht dat dat raar beest niet bestond? Een zebra die denkt dat hij een pa…
Bronnen en referenties
  • http://scienceray.com/biology/zoology/the-worlds-top-10-most-dangerous-animals/
  • Wikipedia
  • http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/2591/special_top-10_gevaarlijkste_dieren.html
  • http://www.silvercreek.wclark.k12.in.us/StudentWork/WebProjects/WebProjects/DangerousSnakes/asiancobra.htm

Reageer op het artikel "De 10 gevaarlijkste dieren ter wereld"

Reacties

Midnight<3, 20-08-2014 02:37 #3
Er zijn veel meer giftigere dieren en die gevaarlijker zijn: cone snail, inlandse taipan, belcheri sea snake, enzovoort die kunnen met een beet al meer dan 100 mensen doden cone snail ong 30 met 1 druppel inlandse taipan een beet kan meer dan 100 volwassenen (gezond) doden en belcheri kan er meer dan 1.000 doden. Reactie infoteur, 20-08-2014
Mooi, bedankt voor die informatie. Overigens zeggen wel meer mensen dat sommige dieren nog gevaarlijker zijn. Ik was laatst in Afrika en daar zat een grijsbruine slang op de tent. Ik heb hem uitgebreid gefotografeerd en gefilmd. Hij glipte van de buitendouche zo het dak op van de tent, wat eigenlijk een huisje was. Ik stond op een balustrade te balanceren om het beest te filmen. De beelden liet ik aan de managers zien. Ik mocht beslist niet terug naar de tent. Ze zeiden dat het de gevaarlijkste slang ter wereld was: de black mamba, een beet van de black mamba kan je in 20 minuten dood maken :-)

Chris, 26-08-2012 15:07 #2
Overigens is het zo dat deze dieren niet puur voor hun plezier jagen en mensen doden zoals wordt gezegd. Deze dieren doden andere dieren om ze op te eten (roofdieren) of per ongeluk.
Andersom gebeurt het wel dat mensen puur voor hun plezier dieren doden. Reactie infoteur, 27-08-2012
Mooi nuance Chris. Ik kan daaraan toevoegen:
Vegetarische dieren zoals de olifant en de buffel doden een ander beest uit zelfbescherming of bescherming van een jong en soms omdat ze gewoon een hekel aan iets hebben, zoals sigarettenrook. Roofdieren, zoals de leeuw, doden luipaarden als deze in hun terrorium jagen, zonder ze op te eten, enkel omdat het de concureent is. Mensen zijn veruit de gevaarlijkste dieren. Zij jagen zelfs om daar genoegen aan te ondervinden. Het WereldNatuurFonds bepaalt via zusterorganisatie Cites hoeveel dieren er in elk land per jaar en per soort mogen worden afgeschoten voor de ´plezierjacht´.
Tom008

Quinten Vos, 22-02-2012 09:09 #1
Nummer 4 van de gevaarlijkste dieren ter wereld de leeuw dus eet echt hele sterke dieren
zoals: zebras, giraffes, gnoes, jonge olifanten en jonge nijlpaarden.
en vooral de jonge olifanten en de jonge nijlpaarden zijn sterk en al helemaal het jonge nijlpaard. Reactie infoteur, 29-05-2012
Hoi Quinten,
Je hebt gelijk dat een leeuw sterke dieren eet, Ik zag een leeuwin een keer in Afrika een moeder-buffel vangen die veel groter was dan haar. Hij pakte echter ook het piepkleine jonkie dat hij voor het vlees niet nodig had. Leeuwen zijn dus ook laf. Met gevaarlijkste dieren bedoel ik de gevaarlijkste dieren voor de mens. Natuurlijk zijn sommige mensen gevaarlijker dan dieren.

Verder heb ik gehoord dat een leeuw eigenlijk nooit een giraffe pakt. Giraffes zijn veel te groot. Alleen in het Kruger Park, een natuurpark omringd door hekken, hebben leeuwen geleerd op giraffes te jagen. Dat heeft er mee te maken dat daar een asfaltweg loopt. Als de giraffes op het asfalt lopen dan struikelen ze sneller en eenmaal op de grond zijn ze geen partij meer voor de leeuw die hen levend begint op te eten.

Infoteur: Tom008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!