InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Varkens houden als hobby

Varkens houden als hobby

Varkens houden als hobby Varkens zijn intelligente, lieve en aanhankelijke dieren. Aan het houden van varkens kan veel plezier beleefd worden. Daarnaast kan door varkens te houden worden voorzien in het eigen varkensvlees. Verantwoord vlees eten komt hierdoor een stap dichterbij. Door varkens zelf op te kweken, ben je immers zelf verantwoordelijk voor hun levensduur, levenskwaliteit en het voedsel dat ze krijgen. Weet je wat je eet dus!

Varkens houden

Varkens zijn gezelschapsdieren. De dieren kunnen daarom beter niet alleen worden gehouden maar altijd minimaal in een tweetal. Een varken alleen kan agressiviteit ontwikkelen als het in zijn eentje wordt gehouden. Daarnaast zijn varkens zijn speelse dieren die zich vrij snel vervelen. Verveling blijkt bijvoorbeeld wanneer varkens elkaar de staart afbijten. Om ze te vermaken kan de varkens een skippybal worden gegeven. Belangrijk is dat aan het speelvoorwerk geen scherpe punten of losse onderdelen zitten. Zorg er ook voor dat het ‘speelgoed’ stevig is: varkens kunnen flink doorbijten.

Wat eten varkens?
Varkens zijn alleseters. Dit betekent echter niet dat alle soorten voedsel gezond zijn voor een varken. Net als bij mensen het geval is, is het niet goed om een varken menselijke dikmakers te geven zoals koek, chips en snoep. Verder mag een varken geen vlees krijgen of eten wat in aanraking is geweest met vlees, bloed of dierlijk vet. Over het algemeen geldt, hoe gevarieerder en beter het voedsel is, des te hoger de kwaliteit wordt van het varkensvlees. Een goede maaltijd voor een varken bestaat uit tweemaal daags:
  • Krachtvoer;
  • Gekookte aardappelen;
  • Geweekt graan;
  • Brood;
  • Groenten.

Varkenshok
Zeer belangrijk is dat varkens zowel in een hok kunnen vertoeven als in een buitenverblijf. Het is van belang dat varkens een hok hebben om in te schuilen tegen de kou, wind en regen. Het beste is om in het hok een laag stro te leggen. Het varken kan hiervan een soort bed maken waarin hij ’s nachts maar ook overdag heerlijk kan luieren. Het slaapgedeelte zal zeker niet gebruikt worden om uitwerpselen in te deponeren. Het klinkt misschien gek maar een varken is een schoon dier.

Verzorging van varkens
Een goede verzorging kan veel gezondheidsproblemen bij varkens voorkomen. De varkenshuid is bijvoorbeeld heel belangrijk. Varkens verzorgen hun huid zelf door zichzelf te likken en te krabben met hun poot maar ook door te schuren tegen bomen, palen, takken en struiken. Wanneer varkens geen stevige schuurplek hebben zal daar gauw de deur of de wand van het hok voor gebruikt worden. Zorg dus dat het hok ‘varkensproof’ is. Ook is het goed om de huid van het varken af en toe met een borstel te schuren. Dit is goed voor de huid van het varken maar hierdoor wordt ook een band tussen mens en dier gecreëerd.

Varkens fokken

Varkens fokken kan extra plezier geven aan het houden van varkens. Biggetjes zijn klein, vertederend, grappig en knuffelbaar. Eens in de drie weken is een zeug (vrouwtjesvarken) vruchtbaar. Wanneer zij tijdens deze periode bevrucht wordt door een de beer (mannetjesvarken), worden na ongeveer 115 dagen biggetjes geboren. De zeug kan wel 20 biggetjes per worp krijgen maar het gemiddelde ligt dit rond de 11. De biggetjes drinken bij hun moeder. De eerste melk na de geboorte, de zogenaamde biest, is erg levensbelangrijk. In de biest zitten noodzakelijke voedingsstoffen voor de pasgeboren biggetjes. Omdat een varken 13 à 14 spenen heeft kan het voorkomen dat er niet genoeg tepels zijn voor het aantal biggen. Let dus op of geen van de biggetjes een groeiachterstand krijgt, bijvoorbeeld een zwakker biggetje. Wanneer toch blijkt dat niet alle biggetjes goed groeien kunnen deze met oplosmelk worden opgevoegd. Circa drie weken na de geboorte beginnen de biggetjes al een beetje vast voedsel te eten. Na acht weken hoeve ze niet meer noodzakelijk bij de zeug te drinken en kunnen dan volledig leven op vast voedsel. In deze periode kan de hoeveelheid voer in vier maanden langzaam op naar tweemaal 1,25 kg per dag (normale grootte varkens).

Varken (laten) slachten

Varkensvlees is geliefd bij veel mensen. Ook in een restaurant staat er vaak een varkensvleesgerecht op het menu. Wanneer je zelf varkens houdt en/of fokt kun je ook eigen dieren opkweken voor de slacht, zodat je weet wat je eet. Het kan emotioneel zijn om een varken, waar je aan gehecht bent te laten slachten. Denk hier dus vooraf goed over na. Het is bij wet verboden om varkens thuis te slachten. Dit was vroeger gebruikelijk maar tegenwoordig is het verplicht om een varken door een gediplomeerd slager te laten slachten. Het aantal kilo’s vers varkensvlees dat overblijft na de slacht is gemiddeld zo’n 45 kilo. Van tevoren kun je aan de slager aangeven welk soort vlees je wilt hebben van het varken. De mogelijkheden zijn als volgt:
  • Varkenskop voor hoofdkaas;
  • Wangvlees voor worst;
  • Rugspek;
  • Spiering;
  • Borstvlees;
  • Ribkarbonade;
  • Haaskarbonade;
  • Varkenshaas;
  • Varkensbuik voor speklappen, spare ribs en katenspek;
  • Varkensschouder voor schouderham;
  • Ham;
  • Hiel;
  • Onderpoot;
  • Staart.
Mocht je een aantal delen van het varken niet als zodanig willen ontvangen dan is het mogelijk om van dat betreffende deel bijvoorbeeld worst te laten maken.

Nadat het varken geslacht is, wordt het bij de slager een aantal dagen opgehangen om het vlees te laten rijpen. Dit komt de kwaliteit en smaak van het vlees ten goede. Na deze rijping kan het vlees in de diepvries worden opgeslagen. Vaak is het mogelijk om het verse vlees door de slager vacuüm te laten verpakken in de gewenste hoeveelheden. Een andere mogelijkheid is om het inpakken zelf thuis te doen. Dit is kostenbesparend. Let er wel op dat het inpakken onder hygiënische en koele omstandigheden gebeurt.
© 2010 - 2014 Penning236, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Varken als huisdierVarken als huisdierVarkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het…
Het fokken van cavia'sHet fokken van cavia'sHoe kun je verantwoord fokken met cavia's Je ziet op de foto het geslacht van een beer. Een zeug kun je herkennen aan de…
Het Iberisch Varken (Spanje)Het Iberisch Varken (Spanje)"Cerdo Ibérico" of "Iberisch varken", is een half wild varken dat zich uitstekend heeft aangespast aan de extreme temper…
Chinese Astrologie - Horoscoop Dierenteken VarkenChinese Astrologie - Horoscoop Dierenteken VarkenChinees Dierenteken - Varken (Zwijn). De Chinese Astrologie kent 12 Dierenriemtekens en gaat uit van een 12-jarige Maanc…
Ritueel slachten: wat is ritueel slachten?In juni 2011 werd in Nederland besloten door de Tweede Kamer dat onverdoofd ritueel slachten zou moeten eindigen. Joden…

Reageer op het artikel "Varkens houden als hobby"

Reacties

Wendy Vermeiren, 23-08-2014 12:06 #3
Hallo, weet iemand raad met een varken dat niet in zijn nieuw hok wil?
Al alles geprobeerd, lokken met een spoor van graan, vers lauw gekookt eten in het hok gezet, een loopplank gelegd met een spoor van eten.
Nieuw hok is net hetzelfde als het oude alleen bredere doorgang.
Hij ligt al veertien dagen buiten, dus ben wat ongerust aan het worden…
Grtz.

Blom, 15-04-2013 11:52 #2
Ik heb een dringende vraag; kun je voor 2 hangbuikzijntjes [die ik van markrtplaats heb] alsnog een oormerk aanvragen? achtergrond van de hangbuikzijntjes is namelijk onbekend. een ubn nummer hebben we zelf wel. Reactie infoteur, 14-05-2013
Voor een antwoord opde vraag over het aanvragen van een oormerk voor ongeregistreerde hangbuikzwijnjes, kun je het beste de Gezondheidsdienst voor Dieren bellen via 0900-1770. De website is http://www.gddeventer.com.

Maarten, 23-02-2013 12:28 #1
Beste mensen,

Het is voor mij voor het eerst dat ik hiervoor op internet een zoektocht ga inzetten, dus misschien wat vreemd…
Op de zorgboerderij (Zonnehoeve te Zeewolde) waar ik werkzaam ben hebben wij 2 zeugen (hier heb ik evt. foto's van). Één van hen is wat ouder aan het worden en heeft al diverse nestjes gehad (maar blijft wel gewoon met liefde bij ons), maar nu vinden we het wel 'ns tijd dat de andere dame ook een kans krijg om voor wat jonkies te zorgen.
Een nadeel is dat we niet genoeg ruimte (+ zin, tijd, geld, eten, verzorgers) hebben om er voor altijd een beer bij te laten blijven, dus ik ben benieuwd of de mogelijkheid bestaat dat we de beer die jullie aanbieden kunnen lenen/huren om de mooie meid te dekken. Ik weet dus zo uit mijn hoofd nog niet of en wanneer en hoe lang zij vruchtbaar is, welk ras ze precies is enz. etc. Vervoer heb ik wel degelijk om de man van hot naar her te verplaatsen. Het is nu het eerste lijntje wat ik uitgooi en zodoende kom ik hier terecht. We zouden er ook over in overleg kunnen gaan als we van elkaar meer te weten zouden moeten/willen komen. En over diverse zaken zou ik met mijn 'baas' ook kunnen overleggen.

Maarten Reactie infoteur, 14-05-2013
Helaas, hebben wij (nog) geen beer ter beschikking. Wellicht dat je via www.marktplaats.nl of een lokale verkoopssite een geschikte kunt vinden.

Infoteur: Penning236
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!