InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mijn hamster heeft onverwacht een nest gekregen, wat nu?

Mijn hamster heeft onverwacht een nest gekregen, wat nu?

Mijn hamster heeft onverwacht een nest gekregen, wat nu? Het kan zomaar gebeuren, de mannetjeshamster in de dierenwinkel bleek een vrouwtje te zijn en bevrucht door een van haar broertjes. Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat het nestje gezond opgroeit? Het antwoord vindt u hier. Het is heel vervelend, een ongepland nestje hamsters. Maar toch is het belangrijk dat de dieren op een goede manier uitgroeien tot gezonde hamsters. Het allerbelangrijkste is rust voor de moeder, zodat ze niet in de stress schiet en haar kinderen 'opruimt'.

De inrichting van de kraamkooi

Het beste kunt u de moederhamster met kroost in een dichte kooi zetten in plaats van een traliekooi. Bij een traliekooi bestaat de kans dat de kleine hamsters aan de wandel gaan en kunnen ontsnappen door de tralies. Zit de hamster al in een traliekooi en is de hamster al bevallen? Om stress te voorkomen is plexiglas tegen de tralies bevestigen een zeer goede oplossing. Ga de hamsters vooral niet verplaatsen! Haal speelgoed zoals het looprad weg of zet het op een plaats waar alleen de moeder kan komen.
Om een veilig en zacht nest te creëren geeft u de hamster een berg toiletpapier of hooi.

Het bijvoeren van de moeder

Het voeden van een nest hongerige hamsters is een zware opgave voor de moederhamster. Het is dan ook belangrijk om voor reserves te zorgen in de vorm van eiwitten. Meelwormen, stukjes eiwit, brinta aangemaakt met kittenmelk en gekookte kip zijn hiervoor erg geschikt. Wanneer de moederhamster te weinig eiwitten en reserves heeft, kan het zijn dat ze de jongen opeet. Eiwitten zijn dus essentieel!

Het voer voor de jongen

De eerste tien dagen zullen de jongen alleen moedermelk drinken. Daarna beginnen ze vast voer te eten. U kunt wat groenvoer in het nest leggen of er zaadjes in strooien. Daarna is het het belangrijk dat de jongen groot en sterk worden, en daar hoort goed voer bij. Als basis goed hamstervoer, en ter aanvulling veel groenvoer en eiwitten.

Het scheiden van de hamsters

Vanaf ongeveer 3 à 3,5 week mogen de kleine hamstertjes weg bij de moeder. Ze zijn dan nog niet sterk genoeg om naar een nieuw baasje te gaan! De moeder is de kleintjes na die tijd ook wel beu, dus krijgt ze weer rust. Om te voorkomen dat de hamsters zich onderling weer voortplanten is het belangrijk om ze na 4 weken op geslacht te scheiden De mannetjes kunnen bij de mannetjes en blijven en de vrouwtjes bij de vrouwtjes.

Het oppakken van de jonge hamsters en het openen van de oogjes

Het is van belang dat u de jonge hamsters en de moeder de eerste week zoveel mogelijk met rust laat. Doet u dit niet, bestaat de kans dat de moeder teveel gestresst raakt en de kinderen 'ruimt'. In dit stadium is het ook van belang dat er geen vreemd geurtje zoals uw lichaamsgeur aan de jonge hamsters komt, omdat de moeder ze dan niet meer herkent.

Als de moeder het toelaat mag u de hamsters na een week voorzichtig oppakken. Zo wennen ze alvast aan handen en worden ze vanzelf handtam.

Na ongeveer twee weken zullen de oogjes van de kleine hamsters opengaan en scharrelen ze steeds meer rond.

Naar een nieuw baasje

De jonge hamsters mogen na ongeveer 5 à 6 weken verhuizen naar een nieuw baasje. Het ligt er een beetje aan wanneer ze groot en zelfstandig zijn, maar dat is gemiddeld na 5 weken.

Lees verder

© 2012 - 2017 Melanie-p, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welk loopwiel/rad voor mijn hamster?Meestal zit er in de hamsterkooi al een loopwiel, maar wat vaak het probleem is, is dat deze loopwielen vaak véél te kle…
Activiteiten voor de hamsterActiviteiten voor de hamsterDe hamster is in het wild een actief nachtdiertje. Wees er op voorbereid dat als u de hamster in uw kamer houdt u in de…
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Welke kooi voor mijn hamster?Veel mensen denken dat ze even naar de dierenwinkel kunnen gaan om snel een hamster en een kooi te kopen. En meestal moe…
Voortplanting van de hamsterDe meeste hamstervrouwtjes zijn geslachtsrijp met ongeveer 4 weken. Bij bepaalde soorten duurt het iets langer en zijn g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mijn hamster heeft onverwacht een nest gekregen, wat nu?"

Reactie

Peggy, 14-04-2016 12:18 #1
Ik heb het vermoeden dat onze nieuwe hamster n nestje heeft ik hoor sinds vandaag gepiep uit de kooi nu moest ik eigenlijk vandaag de kooi verschonen het is de eerste hamster van mijn dochter en hebben hem pas anderhalve week de hamster zit onder n plateautje dus kan niet zien of ze n nestje heeft hoor alleen af en toe gepiep uit de kooi.

Infoteur: Melanie-p
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dwerghamsters
Reacties: 1
Schrijf mee!