InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De kokosnoot krab of klapperdief

De kokosnoot krab of klapperdief

De kokosnoot krab of klapperdief De kokosnoot krab wordt in Nederland ook wel klapperdief genoemd. Klapper is een ander woord voor kokospalm. Het komt van het Indonesische woord kelapa. De kokosnoot krab is de grootste landkrab ter wereld. Sommige zeekrabben zijn nog groter. Er zijn mensen die niet geloven dat de kokosnootkrab een kokosnoot kan openen. Dit geloof is echter gebaseerd op verkeerd uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek. Eilandbewoners van de Cook-eilanden vinden het maar vreemd dat wetenschappers niet inzien dat kokosnootbrabben kokosnoten kunnen openen.

Inhoudsopgave:

Levend fossiel

De hoefijzer krab loopt al 200 miljoen jaar op aarde rond. Krabben zijn dieren met een aantal bijzondere kenmerken. De klapperdief stamt af van een oeroude familie. Hij wordt wel eens levend fossiel genoemd. Hij jaagt soms op andere dieren maar meestal eet hij vruchten, zoals de kokosnoot.

Eng

De klapperdief komt voor in het Pacifisch gebied en het oostelijk deel van de Indische oceaan. Het is geen mooi dier, eerder een eng dier om te zien. Als je naar de Pacifische oceaan op vakantie gaat zul je hem zeker zien. Hij leeft zowel in zee als op het land. De kokosnootkrab is zo sterk dat hij een vinger of pols van een mens kan doorsnijden met zijn scharen.

Voeding

Geloof vooral niet het volgende wat enkele mensen zeggen over de kokosnoot krab, namelijk dat het een misvatting is dat klapperdieven kokosnoten kunnen openen. Dat kunnen ze wel degelijk. De kunst om een kokosnoot open te maken hanteren ze vrijwel dagelijks. Daarnaast voeden ze zich ook met allerlei andere vruchten en dieren. Ze zijn niet zo snel, maar kunnen wel in bomen klimmen. Dan zoeken ze naast vruchten ook naar nesten met jonge vogels. Ook zijn andere krabben soms een prooi voor de klapperdief.

Hoe opent de krab een kokosnoot?

In een kokosnoot zitten altijd drie gaatjes aan de bovenkant. Een van die gaatjes kun je zo doorprikken om bijvoorbeeld een rietje door te doen. De kokosnootkrab gaat met zijn puntige schaar in dit gaatje en breekt zo steeds kleine stukjes van de kokosnootschaal af, totdat de opening groot genoeg is om het kokosvlees op te eten.

Scharen

Overigens hebben vele mensen gezien dat de klapperdieven kokosnoten openmaken. Zowel eilandbewoners net als toeristen die in het Pacifisch gebied zijn geweest. Ook kun je zien dat ze blikjes die op het strand worden achtergelaten openmaken. Wetenschappers hebben gemeten dat kokosnootkrabben een gewicht van 28 kilo kunnen optillen met hun sterke en scherpe scharen.

Bron: Onbekend (printen door Travies, Blanchard, Oudart, Pretre en Maubert) / Wikimedia CommonsBron: Onbekend (printen door Travies, Blanchard, Oudart, Pretre en Maubert) / Wikimedia Commons

Schaaldieren

Krabben lopen zijwaarts. Ze kunnen zo zeer snel lopen. Krabben hebben 4 paar poten en een paar scharen. Meestal is een schaar groter dan de ander. Ze hebben ogen op steeltjes. Krabben hebben geen ruggengraat maar een uitwendig skelet. Dit is een soort schaal om het dier heen. Krabben vallen onder de schaaldieren net als kreeften en garnalen. De schaaldieren vallen weer onder de geleedpotigen net als spinnen en duizendpoten.

Populatie

In gebieden waar mensen zijn worden ze opgegeten. Daar wordt hun populatie minder. Er zijn veel meer eilandjes in de Pacifische oceaan die onbewoond zijn. Daar staan ook vaak palmbomen. Daar komt de kokosnootkrab veelvuldig voor. Hij komt in veel Aziatische landen op de menukaart. Vooral in Indonesië wordt hij veel gevangen. Op plekken waar veel gejaagd wordt op de krab is hij lokaal uitgeroeid.

Gevaar

Met hun sterke klauwen kunnen kokosnootkrabben tegen een kokospalm op lopen. Ze zijn ongevaarlijk voor mensen als je niet onder een kokospalmboom staat waar een kokosnoot krab in zit. Ze maken de kokosnoot namelijk eerst los van de boom voordat ze hem openmaken. Zo valt van grote hoogte een kokosnoot naar beneden. Jaarlijks zijn er enkele slachtoffers van dit gevaar te betreuren. Ga dus nooit lekker tegen een kokospalm aan slapen. Toeristen die in het Pacifisch gebied een auto huren wordt geadviseerd niet onder een kokospalm te parkeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kokosnoot, een vrucht met geneeskrachtKokosnoot, een vrucht met geneeskrachtEen kokosnoot is een vrucht die voor vele doeleinden wordt gebruikt. Hij is supergezond. In de tropen groeien overal op…
Moeilijk uit te pakken surprisesHeb je iemand getrokken die altijd moet lachen wanneer een ander moeite heeft met het uitpakken van zijn of haar cadeau…
Het leven van de kokosnootkrabHet leven van de kokosnootkrabOver de kokosnootkrab doen wilde zeemansverhalen de ronde. Een keer zou er een exemplaar gevangen zijn dat vervolgens aa…
De kokospalm, een multifunctionele levensboomDe kokospalm is de levensboom van de tropen. Je kunt er van eten en drinken en je kunt er daarnaast tientallen voorwerpe…
Tricolore krab (cardisoma armatum)De tricolore krab is een opvallende aquariumbewoner, die de laatste tijd steeds populairder wordt onder aquariumhouders.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De kokosnoot krab of klapperdief"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Stille Oceaan
Schrijf mee!