InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheid

De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheid

De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheid De Borneose nevelpanter is één van de meest zeldzame katten ter wereld. Deze bijzondere panter staat geheel op zichzelf en is te vinden in Borneo en Sumatra. Hoewel, te vinden: deze katachtige is zeer schuw en laat zich zelden zien. Mede daarom was de Borneose nevelpanter tot 2007 nog een betrekkelijk onbekend soort. De grote kat is spectaculair om te zien, zijn vacht heeft een patroon dat sterk lijkt op het patroon van een slangenhuid.

Een nieuwe katachtige

De panter wordt ook de Borneose nevelpanter genoemd, om hem te onderscheiden van andere Aziatische kattensoorten. De bijzondere katachtige leeft op de eilanden Borneo en Sumatra.
In Zuidoost Azië is nog een andere soort nevelpanter, die leeft op het vaste land. Dit is de Neofelis Nebulosa, de kleinste nevelpanter. De Borneoase nevelpanter is ontdekt in de regenwouden van Borneo, door het ontginnen van de wouden. Naar schatting leven er ongeveer 10.000 nevelpanters. Niet alleen de nevelpanter is als nieuwe katachtige ontdekt, door het ontginnen van de regenwouden worden veel nieuwe diersoorten ontdekt van kikkers tot vissen. Tot nu toe zijn er zo'n 60 nieuwe diersoorten ontdekt, waarvan men vóór het ontginnen van de regenwouden geen flauw benul had.

Borneose nevelpanter is uniek

Wetenschappers hebben het dna van de Borneose panter onderzocht en kwamen tot de conclusie dat de 'gewone' nevelpanter en de Borneose nevelpanter ruim een miljoen jaar geleden genetisch hebben afgeslplitst. Zo vonden ze 40 verschillen tussen de nevelpanter en de Borneose nevelpanter. Dit betekent dat de Borneose nevelpanter echt een andere katachtige is dan de Neofelis Nebulosa (de 'gewone' nevelpanter). Ga maar na, er zijn 56 verschillen tussen de leeuw en het luipaard en deze twee katachtigen verschillen aanzienlijk van elkaar.

Vachtpatroon is opmerkelijk

De vacht van de Borneose nevelpanter laat een combinatie zien van de huidpatronen van een koningspython en een tygerpython.De vachten van beide panters, van zowel de Neofelis Nebulosa als de Borneose nevelpanter zijn opmerkelijk mooi. Deze vachten lijken op een combinatie van de tijgerpython en koningspython qua patroon. Hoewel de vachten van beide nevelpanters van grote schoonheid getuigen verschillen de kleuren en patronen van elkaar.

De Borneose nevelpanter heeft in vergelijking met de gewone nevelpanter:
  • een grijzere vacht
  • een dubbele streep op de rug
  • wolkjes op zijn vacht met veel vlekjes binnen de wolkjes
  • een donkerdere kleur

De gewone nevelpanter (Neofelis Nebulosa) heeft:

  • een meer geelbruine kleur dan zijn verre achterneefje
  • een lichtere kleur
  • geen dubbele streep op de rug
  • grotere wolken op zijn vacht

Nevelpanter is een geducht roofdier

Nevelpanters zijn echte nietsontziende roofdieren. De Borneose nevelpanter is het grootste roofdier van zijn eiland. Van alle katachtigen hebben ze zelfs de grootste en scherpste hoektanden! Het spreekt voor zich dat het kappen van de regenwouden, de reden van hun ontdekking, de grootste bedreiging voor de panter is.
Voor de nevelpanter met de grootste hoektanden van alle katachtigen is het geen probleem om apen te vangen in de bomen en varkens, geiten en herten te verorberen.
Hij rooft zijn prooi op adembenemende wijze: vanuit de boom laat hij zich razendsnel bovenop zijn prooi vallen. Hij doodt zijn prooidier door één beet in de nek waarbij de ruggengraat breekt. Wanneer de panter jaagt op de aarde zijn de tijger en het luipaard zijn concurrenten. De nevelpanter mag dan de grootste hoektanden hebben, de tijger en luipaard zijn sterker en groter. De nevelpanter pakt vaker prooien, vandaar dat hij het grootste roofdier van Borneo is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • BBC Earth
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De nevelpanter: een gevaarlijke schoonheid"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!