InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Is mijn huisdier ziek?

Is mijn huisdier ziek?

Richtlijnen om te ontdekken of je huisdier ziek is

Als je naar de dierenarts gaat zal deze in eerste instantie een algemene indruk willen krijgen van wat er aan de hand is. Zij of hij gebruikt hiervoor een aantal richtlijnen, die je thuis ook vast kun bekijken.

Attent zijn
Een normaal huisdier heeft een bepaald energieniveau en bepaalde mate van attent zijn. Je weet vaak zelf heel goed hoe je huisdier zich normaal gedraagt en zult een afwijking in zijn attent zijn dan ook vaak snel kunnen ontdekken. Zo zou je kunnen zien dat je huisdier slomer is, dat hij zijn kop bij de grond laat hangen of stiller is dan normaal. Dit kunnen allemaal tekenen zijn dat er iets met je huisdier aan de hand is.
Houding en gang
Als een dier ziek is, is dit ook vaak te zien aan zijn houding en zijn gang (de manier waarop het zich voortbeweegt). Als een dier pijn heeft zal het de pijnlijke plek willen ontzien, waardoor zijn houding of gang verandert. Let bijvoorbeeld op of je huisdier een kromme rug trekt, of hij anders loopt dan normaal, of er sprake is van kreupelheid, sleept het met een poot of houdt het een ledemaat opgetrokken?
Voedingstoestand
Als een dier ziek is, zal hij vaak geen zin hebben in eten. Vooral bij langdurige ziektes is een verandering in de voedingstoestand goed te zien. Is je huisdier magerder geworden? Zijn de ruggegraat en de ribben zichtbaar geworden? Is de buikstreek meer ingevallen dan normaal?
Verzorgingstoestand
De dierenarts zal kijken of het dier zichzelf nog goed verzorgt of dat jij als eigenaar meer werk hebt aan het verzorgen van je huisdier. Een ziek dier heeft bijvoorbeeld vaak last van losse haren (meer dan normaal). De vacht kan smerig zijn, vettig of juist droog. Ook de toestand van de nagels kan verandert zijn. Het dier kan bijvoorbeeld gespleten nagels hebben.
In het oogspringende afwijkingen
Sommige afwijkingen zijn heel duidelijk te zien, omdat ze in het oog springen. Ze horen niet bij de normale toestand van een dier. Het dier kan bijvoorbeeld zwellingen hebben of een hele vieze kont. Ook een zware rochelende ademhaling is een in het oog springende afwijking.
© 2007 - 2017 Cookiehappy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is mijn huisdier ziek?"

Reactie

Toos van Liempd, 16-06-2015 18:45 #1
Heb een bijna 1jaar oud katje, speels en levenslustig, vanmorgen rende hij nog door het huis als een idioot, hup door de tuin en weer naar binnen was een poosje buiten de tuin, maar gaat niet verder dan 2tuinen daarna lag hij uren op mijn bed, stil en met een droog neusje, geen zin in eten en drinken, houdt zich op de achtergrond.als ik tegen hem praat geen gespin en weinig reactie, ligt in zijn mandje, en even op het matje van de keuken, en weer terug in het mandje, is met 8 maanden gecastreerd en heeft zijn spuites gehadů wat is er aan de hand.toch iets verkeerds gegeten buiten?

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 07-04-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!