InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Broholmer, de krachtpatser uit Denemarken

Broholmer, de krachtpatser uit Denemarken

De Broholmer is een prachtige grote hond afkomstig uit Denemarken. Door de Vikingen meegenomen grote rassen werden gekruist met hun eigen honden en zo is het mastiffachtige ras Broholmer ontstaat. In Nederland worden ze ook wel Bro's genoemd.

Het ontstaan

In de middeleeuwen namen de Vikingen vanaf hun verre reizen mastiffachtige hondensoorten mee naar huis. Zij kruisten deze honden met hun eigen honden, waardoor een grote hond ontstond die voornamelijk werd gebruikt als “beschermer van huis en vee”. Het Deense koningshuis gaf deze honden vaak als geschenk aan, andere adel en zodoende werd het ras gekruist met de Engelse Mastiff en de Duitse Dog. Het ras was eerder bekend onder de naam “Gammel Dansk Hund” wat “de oude Deense hond” betekend. Uiteindelijk kreeg het Broholmer ras zijn naam in de 19de eeuw, door inspanningen van de Koninklijke jachtopziener Sehested, hij woonde op het landgoed Broholm op het eiland Funen. De Broholmer is na de tweede wereldoorlog bijna uitgestorven, maar weer helemaal terug gefokt tot het originele ras.

Tot op heden zijn er nog steeds niet veel Broholmers, maar het ras is voor uitsterven behoedt. Pas sinds 1999 mogen er Broholmers (10% van de jonge pupjes) verkocht worden aan het buitenland. In Nederland zijn er dan ook niet meer dan ± 10 Broholmers vertegenwoordigd.

Het ras

De Broholmer is een prachtig grote atletische hond van het type Mastiff.

De reuen moeten een schofthoogte hebben van minimaal 75 cm. en wegen tussen de 60 en 75 kg. De teven zijn iets kleiner ongeveer 70 cm. en wegen ongeveer 50 kg. De kleur van de Broholmer is goudgeel of zwart. Broholmer is een mastiffachtige hond maar is niet zo wantrouwend als de Mastiff zelf.

De Broholmer is vriendelijk voor mens en dier, hoewel de reuen soms naar andere reuen erg intolerant kunnen zijn. De Broholmer is een eigenzinnig en niet gemakkelijk te trainen hond, zij doen alles op hun “eigenwijze”. Zij zijn uitzonderlijk goede bewakers van huis en haard, maar vraag niet van deze hond om drie keer een stok voor je te gaan halen, grote kans dat hij daar het nut niet van inziet en het dan ook echt niet gaat doen. Het ras is dus niet voor mensen die voor het eerst aan een hond beginnen of voor iemand die een perfect luisterende hond wil. Als je deze hond een beetje zijn eigen gang laat gaan dan heb je de beste vriend die je, je maar wensen kan.

De aanschaf

Het is niet erg gemakkelijk en niet goedkoop om een Broholmer aan te schaffen. Dat is ook niet zo gek als je weet dat er na de oorlog nog maar ongeveer 350 Broholmers over waren en van daaruit het ras terug is gefokt tot de circa 1000 exemplaren die er nu rondlopen. Voordat je een Broholmer aan kan schaffen moet je minstens een jaar lid zijn van de Broholmer vereniging in Denemarken. Er mag ook nu nog maar 10% van de pupjes per jaar verkocht worden naar het buitenland en niet meer dan 1 per nest. Daarnaast moet je een contract tekenen, waarbij je, je aan allerlei regels moet houden betreffende het fokprogramma. Zo moeten er bijvoorbeeld naar 1,5 jaar röntgenfoto’s gemaakt worden van de heupen en ellebogen Ook moeten er 2 verschillende tests worden gedaan, waarvoor je terug moet naar Denemarken. Als u Broholmer daarna is goedgekeurd, is het de bedoeling dat u met uw hond minstens 1x fokt, zodat de genen worden doorgegeven. De vereniging kiest daarbij de combinaties zodat de bloedlijn en het ras zuiver blijven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Broholmer, de krachtpatser uit Denemarken"

Infoteur: Anhi
Gepubliceerd: 03-06-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!