InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Algemene informatie over de pad

Algemene informatie over de pad

Algemene informatie over de pad Padden kunnen een leeftijd bereiken van wel 36 jaar. Zodra de padden in maart ontwaken uit hun winterslaap vertrekken ze naar een andere plaats om voort te kunnen planten. Hierbij steken ze vaak wegen over waardoor weinig padden het overleven. De gewone pad (bufo bufo) komt het vaakst voor in Nederland. In dit artikel leest u meer over de pad.

Het uiterlijk van de meest voorkomende pad

De meestvoorkomende pad in Nederland is de gewone pad (bufo bufo). Deze kunnen wel 13 centimeter groot worden. Ze zijn vaak te vinden in het bos of op de akker. Net als alle padden verliest ook deze zijn vel. De buitenste laag laat los en wordt met de poten verder afgestroopt. De stukjes huid eet de pad meestal zelf op. Padden komen voornamelijk voor in camouflagekleuren. Hun lichaam is gedrongen en de vrouwtjes zijn meestal (behalve tijdens de paartijd) groter dan de mannetjes.

De woonplaats van de pad

In principe zijn padden nachtdieren/schemerdieren, maar als het somber en vochtig weer is kunt u ze ook op de dag nog wel eens tegenkomen. Padden leven graag in donkere vochtige plekken zoals in een boomstam of onder bladeren. Padden hebben vaak één vaste verblijfplaats waar ze hun hele leven zullen blijven terugkomen. In de winter vindt u de kikker in diepere of betere beschutte plekken waar de pad zijn winterslaap houdt.

Voedsel

Padden eten insecten zoals:
  • wormen
  • spinnen
  • alle andere insecten

Hij vangt de insecten met zijn tong die normaal opgerold in zijn bek zit. Hij kan hiermee de prooi razendsnel naar zich toetrekken en duwt vervolgens zijn maaltijd in één keer naar binnen met behulp van zijn poot.

Europese padden giftig?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn de Europese padden niet giftig voor de mens. Uit hun ruwe huid die overdekt is met wratten (parotoïden) kan wel een licht brandende vloeistof komen als hij zich bedreigd voelt, maar dit werkt alleen als het in aanraking komt met slijmvliezen. Als een hond een pad bijt zal de hond wel een tijd een branderig gevoel hebben en door de vieze smaak gaan schuimbekken. Honden die zwakker zijn of veel van het vloeistof binnen hebben gekregen kunnen het best gecontroleerd worden door een dierenarts. Was dus altijd goed uw handen als u een pad heeft opgepakt.

Voortplanting

De voortplantingstijd is de enige periode waarbij de pad daadwerkelijk bij het water te vinden is. Tussen februari en april trekken de padden dan ook massaal richting het water. Dit wordt ook wel de paddentrek genoemd. Het wijfje kan twee snoeren leggen met elk 1200 tot 6000 eieren. Samen met het mannetje bevestigt ze deze snoeren aan waterplanten. Na 12 dagen komen de eitjes uit. Ze leven rond de 80 dagen als zwarte dikkoppen en halen adem door middel van kieuwen. Daarna ontwikkelt hij zich en wordt langzaam een pad. Padden zijn dus zoals u kunt lezen amfibieën. Ze krijgen naar mate ze ouder worden longen in plaats van kieuwen.

Ademhaling

Padden ademen niet zoals zoogdieren doen. Sommige padden kunnen namelijk hun longen niet uitzetten en samentrekken. Om toch te ademen sluit de pad zijn bek en vult de mondholte door de neus met lucht. Daaraan sluit hij zijn neus en perst de lucht naar achteren de longen in.
Gerelateerde artikelen
Voorjaar in aantocht: voorzichtig rijden i.v.m. paddentrekVoorjaar in aantocht: voorzichtig rijden i.v.m. paddentrekNu het voorjaar nadert worden de padden wakker uit hun winterslaap en beginnen de trek van hun droge winterslaapplaats n…
Padden en de paddentrek: hoe plant een pad zich voortPadden komen overal in Nederland voor. Maar ze lopen veel risico als ze op pad gaan. Maar waarom gaan padden op weg? Pad…
De paddentrek, voortplanting door paringsdrangDe paddentrek, voortplanting door paringsdrangIn het vroege voorjaar trekken de vrouwtjespadden van hun winterkwartier naar het water, waar ze hun eieren zullen legge…
De Surinaamse padHet meest bizarre dier op deze planeet is de Surinaamse pad (Surinam toad). Het beest heeft geen tanden, geen tong, geen…
Kikkers een wereldwijde diersoortKikkers een wereldwijde diersoortKikkers behoren tot de amfibieën. Een amfibie is een dier dat zowel in het water als op het land kan leven. De naam amfi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Algemene informatie over de pad"

Reacties

Miep, 30-08-2012 15:11 #4
Hoe lang kan een pad zonder eten?

Ria Janssen, 02-04-2012 11:22 #3
Hoe lang kunnen padden verblijven in zwembad als ze er niet meer uit kunnen door de gladde wand?

Nikita, 12-04-2010 16:50 #2
( kan je een pad ook als huisdier houden in je huis ) ja ik had een pad en die waren me t2 en ze leven nog altijd in mijn huis en je kan ze grondig aanraken dit is toch wel raar.(kan je dood van het gif die ze uit spijten dat ze boos zijn?) nee want door dat ik nu ik er nu 2 heb hebben ze al gespugt maar je kan er niet van dood maar toch niet in je mond stoppen dat gespugb want ja je weet nooit
2010

Wilmina, 05-08-2009 13:47 #1
Leuk artikel, maar een antwoord op mijn vragen vond ik er iet in. NL:
1. Hoe lang kan een pad onder water blijven zonder te ademhalen? Ik trof nl onlangs 'sochtends een pad aan in mijn opblaasbaar zwmbadje, geheel onder water, dus ik dacht dat hij/zij dood was. De pad had aardig wat gepoept in het water. Hij kon er niet meer uit, door de ronde opgeblazen ringen van het zwembadje. Ik raakthe hem aan, en hij bewoog nog wat, dus snel op het droge gezet. Daar leek hij niet meer te bewegen, maar 2 minuten later was hij toch weg.
2. Ik las onlangs dat men levende padden heeft gevonden in een holte in het centrum van grote stenen. Die stenen moesten dus worden gekiefd om de pad te zien. Dit is toch een broodje aap verhaal?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 17-10-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!