InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen

Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen

Kalkpoten bij kippen worden veroorzaakt door de schurftmijt en is een veel voorkomend verschijnsel bij pluimvee, vooral bij kippen. Het is voor de beesten een vervelende aandoening die bovendien binnen het hok meteen nieuwe slachtoffers zal maken, omdat het zeer besmettelijk is. Kalkpoten zijn gemakkelijk te herkennen aan de verdikte poten van het dier. De aandoening begint met een geelachtig droog laagje vlak boven de tenen bij beide poten. Zonder ingrijpen zal de verdikking over de hele poten plaatsvinden. Kalkpoten zijn goed te behandelen. Je kan het zelf doen in een badje met een ontsmettingsmiddel en wat slaolie. Voor hardnekkige gevallen is een gelei bij de dierenarts verkrijgbaar is.

De oorzaak van kalkpoten bij kippen

Kalkpoten bij kippen worden veroorzaakt door schurftmijt. Deze parasiet maakt gangetjes in de poten van de kip met het gevolg dat de schubben van de tenen en de loopbenen opengaan waardoor deze gaan verdikken. Na de verdikking schilferen ze af, maar de poten zullen zonder hulp van de mens niet genezen. Kalkpoten zijn zeer besmettelijk voor andere kippen in de omgeving.

Hoe herken je kalkpoten

In eerste instantie heb je niet eens zo snel in de gaten, dat het om een kalkpoot gaat. Een gezonde kippenpoot is slank en glad van uiterlijk.

Een geelachtig droog laagje
De eerste verschijnselen van kalkpoten openbaren zich op de poot vlak boven de tenen, waar heel geleidelijk een geelachtig droog laagje ontstaat. Pas na verloop van tijd zie je eigenlijk dat de poot dikker en dikker wordt. Het verschijnsel treedt bij beide poten op.

Het gedrag van de kippen
De kippen vertonen een ander gedrag. Je kan zien dat ze behoorlijk veel last van hun poten hebben, doordat ze onophoudelijk met hun snavel naar de poten pikken.

Verdikte poten
Als je dit constateert is het wel heel duidelijk dat het kalkpoten zijn.

Kalkpoten behandelen

Na het herkennen van dit ongemak kan je overgaan tot de behandeling. Kalkpoten zijn erg besmettelijk, maar gelukkig ook goed te behandelen.

Zelf behandelen
Voor degenen, die dokters- en medicijnkosten willen besparen is er een goede methode
Haal de aangetaste dieren uit het hok om verdere besmetting te voorkomen.
  • Doe wat desinfecteermiddel over de poten van de kip om deze te ontsmetten.
  • Doe de pootjes in een badje met bijvoorbeeld Dettol en/of slaolie
  • Laat de poten 10 minuten weken. in die tijd vult de Dettol de gangetjes van de schurftmijt die zo wordt gedood.
  • De korstjes op de poten zijn nu losgeweekt.
  • Poets de poten nu voorzichtig met een tandenborstel o.i.d.
  • Droog ze goed af
  • Smeer ze daarna dik in met vaseline.
  • Herhaal de procedure totdat de poten weer slank en glad zijn.
  • Schaaf ook de zitstokken af

Behandeling met een gelei van de dierenarts
Voor hardnekkige gevallen is een medicijn van een dierenarts een oplossing. Het is een gelei die zeer effectief is. Met een kwastje moet het op de poten worden aangebracht. Een behandeling die door de kippen als pijnlijk wordt ervaren. Afhankelijk van de verdikking zullen meerdere behandelingen moeten worden toegepast.

Kalkpoten voorkomen

Kalkpoten voorkomen zal misschien niet altijd mogelijk zijn, maar je kan de kans erop wel verkleinen. Goede hygiëne in de ren en in het hok zijn sowieso belangrijk.
Zorg voor een goed droog hok, want schurftmijten houden zich graag op in een vochtige omgeving.

Lees verder

© 2008 - 2016 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteSnot bij kippen: herkennen en behandelen van de ziekteDe ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oog…
Ziekte van Marek bij kippen herkennenZiekte van Marek bij kippen herkennenEen kip of haan die steeds dreigt om te vallen of met een poot omhoog loopt alsof het een paradepas is? Een kip of haan…
Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Oorzaken van kale plekken bij een kipOorzaken van kale plekken bij een kipAls een kip kale plekken heeft of zijn veren verliest, kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. De kip kan in de…
Adopteer een biologische kip (of haan)Adopteer een biologische kip (of haan)Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u e…

Reageer op het artikel "Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen"

Reacties

Peter Noordermeer, 12-04-2015 18:12 #8
Gewoon slaolie helpt ook goed. Wel een paar keer herhalen.

Henk, 09-11-2013 19:59 #7
Heb je kippen met kalk poten (mijt) een goedkoop middel dat wel werkt, koop groene zeep, pak diesel olie en meng dit in een klein potje goed roeren, smeer dit middeltje op de poten, heb nog een middeltje en dat is Wonder Olie, bij de drogist te koop.
Dit is al heel lang door kippen houders bekent. deze schrijver is al 70 jaar.

Debla, 03-11-2011 16:45 #6
FRITUUROLIE: ik heb in het verleden oude frituurolie (op kamertemperatuur) gebruikt. Een oude teil of lage kookpot met +/- 5 centimeter (drie vingers)olie vullen, de kip er een paar minuten laten instaan (met één hand gespreid als een klauw, tussen de vleugels) en ondertussen met de andere hand de olie zachtjes inmasseren. Schept een goede band met je dieren, ;-) Succes, Jan.

Marie, 20-07-2011 11:50 #5
Mijn kip had last van kalkpoten, van een kippefokker heb ik gehoord dat hier een heel effectief huismiddeltje tegen bestaat: SLA OLIE. Elke avond, wanneer de kip op stok gaat, de poten in een bakje slaolie laten zakken. Resultaat is al merkbaar na ca. 3 behandelingen. Er moet mee worden doorgegaan tot de verschijnselen helemaal zijn verdwenen. Mijn kip is er nu al bijna van af en ik ben nog geen twee weken aan het behandelen!

Maria, 11-04-2010 15:15 #4
Mijn vader heeft heel veel kippen, 1 ervan heeft achteraan een zacht "gezwel", de kip heeft er geen speciale last van.
Wat mag dit wel wezen en wat kunnen we eraan doen?

Corrie Floor, 26-03-2010 11:32 #3
Ik heb een kippenhok met ren op de plaats gebouwd waar voorheen ook kippen zaten die kalk poten hadden hoe lang moet ik wachten voor er in de ren nieuwe kippen kunnen lopen?

Edith, 26-05-2009 13:55 #2
Hallo Karen,
mijn zoon vertelde me gisteren dat kalkpoten ook te verhelpen zijn door ze in te smeren met slaolie.
Klopt dit?
Edith

Karen, 11-01-2009 20:03 #1
Mensen alsjeblieft! Behandel je kippen nooit met petroleum! Het brand vreselijk en het wordt er alleen maar erger van! Nooit gebruiken!

Het beste is, pootjes in een dettol badje, pootjes voorzichtig poetsen met een tandenborstel, daarna goed afdrogen en DIK insmeren met vaseline! en dit een paar dagen herhalen!

Infoteur: Henbro
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Kippen
Reacties: 8
Schrijf mee!