InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen

Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen

Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen Kalkpoten worden veroorzaakt door een mijt en is een veel voorkomend verschijnsel bij pluimvee, vooral bij kippen. Het is voor de beesten een vervelende aandoening die bovendien binnen het hok meteen nieuwe slachtoffers zal maken, omdat het zeer besmettelijk is. Kalkpoten zijn gemakkelijk te herkennen aan de verdikte poten van het dier. De aandoening begint met een geelachtig droog laagje vlak boven de tenen bij beide poten. Zonder ingrijpen zal de verdikking over de hele poten plaatsvinden. Kalkpoten zijn goed te behandelen o.a. met een gelei die bij de dierenarts verkrijgbaar is.

Mijt is oorzaak van kalkpoten

Kalkpoten bij kippen worden veroorzaakt door een mijt. Deze kruipt onder de schubben van de tenen en de loopbenen. De mijt tast de poten van de kip aan, waardoor deze verdikken. Na de verdikking schilferen ze af, maar de poten zullen zonder hulp van de mens niet genezen. Ze zullen er echter wel voor zorgen dat het merendeel van de kippen die bij haar in het hok zitten dezelfde verschijnselen zullen gaan vertonen, omdat kalkpoten besmettelijk voor de omgeving zijn.

Hoe herken je kalkpoten?

Er ontstaat heel geleidelijk een geelachtig droog laagje om de poot dat dikker en dikker wordt.
Een gezonde kippenpoot is slank en glad van uiterlijk. De eerste verschijnselen van kalkpoten openbaren zich op de poot vlak boven de tenen. Daar ontstaat een geelachtig droog laagje om de poot. In eerste instantie heb je niet eens zo snel in de gaten, dat het dan om een kalkpoot gaat. Eigenlijk moet je meteen over kalkpoten spreken, omdat het verschijnsel bij beide poten optreedt. Zonder ingrijpen zal de verdikking over de hele poot plaatsvinden, waarvan het dier behoorlijk veel last heeft. Aan het gedrag van de dieren kan je ook duidelijk zien dat het om kalkpoten gaat. De kippen pikken regelmatig met hun snavel naar de poten,

Kalkpoten behandelen

Pas sinds een aantal jaren is bij de dierenarts een gelei te koop, dat zeer effectief is. Met een kwastje moet het op de poten worden aangebracht. Een behandeling die door de kippen als pijnlijk wordt ervaren. Afhankelijk van de verdikking zullen meerdere behandelingen moeten worden toegepast. Effectief is het middel dus wel, maar daar hangt altijd een prijskaartje aan, dat misschien voor een paar kippen nog wel redelijk op te brengen is. Maar hoe meer kippen, hoe hoger het bedrag.

Voor degenen, die de dure dokters- en medicijnkosten willen besparen is er een andere behandelingsmethode.
  • Haal de aangetaste dieren uit het hok om verdere besmetting te voorkomen.
  • Schaaf de zitstokken af
  • Doe de pootjes in een badje met bijvoorbeeld Dettol
  • Poets ze daarna voorzichtig met een tandenborstel
  • Droog de pootjes goed af
  • Smeer ze daarna dik in met vaseline
  • Herhaal de procedure totdat de poten weer slank en glad zijn..

Soms wordt nog wel eens de tip gegeven om de poten van de dieren te bewerken met afgewerkte olie. Dit middel zou ook zeer effectief zijn, maar met de huidige milieuwetgeving wordt het steeds moeilijker om dit product te kunnen bemachtigen.

Lees verder

© 2008 - 2016 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziekte snot bij kippen herkennen en behandelenZiekte snot bij kippen herkennen en behandelenDe ziekte snot is een ademhalingsziekte bij kippen met diverse ontstekingen. O.a. in de neusholte, de oogholte en de oog…
Duiven en ectoparasietenDuiven en ectoparasietenEctoparasieten bevinden zich op het lichaam van de duif. We zien bij de duiven dat er zowel mijten en luizen kunnen para…
Bloedluizen bij kippen herkennen en bestrijdenBloedluizen bij kippen herkennen en bestrijdenVeel hobbykippenhouders herkennen erg laat dat de kippen gekweld worden door bloedluizen. Deze mijt, want dat is het, kr…
Demodicose bij hondenBij honden komen regelmatig parasitaire huidinfecties voor, veroorzaakt door een mijt met de naam Demodex Canis. Deze aa…
Infectie door mijtenInfectie door mijtenMijten veroorzaken vaak hevige jeuk bij huisdieren. Maar deze mijten kunnen ook op de mens terechtkomen, waar ze een inf…

Reageer op het artikel "Kalkpoten bij kippen herkennen en behandelen"

Reacties

Peter Noordermeer, 12-04-2015 18:12 #8
Gewoon slaolie helpt ook goed. Wel een paar keer herhalen.

Henk, 09-11-2013 19:59 #7
Heb je kippen met kalk poten (mijt) een goedkoop middel dat wel werkt, koop groene zeep, pak diesel olie en meng dit in een klein potje goed roeren, smeer dit middeltje op de poten, heb nog een middeltje en dat is Wonder Olie, bij de drogist te koop.
Dit is al heel lang door kippen houders bekent. deze schrijver is al 70 jaar.

Debla, 03-11-2011 16:45 #6
FRITUUROLIE: ik heb in het verleden oude frituurolie (op kamertemperatuur) gebruikt. Een oude teil of lage kookpot met +/- 5 centimeter (drie vingers)olie vullen, de kip er een paar minuten laten instaan (met één hand gespreid als een klauw, tussen de vleugels) en ondertussen met de andere hand de olie zachtjes inmasseren. Schept een goede band met je dieren, ;-) Succes, Jan.

Marie, 20-07-2011 11:50 #5
Mijn kip had last van kalkpoten, van een kippefokker heb ik gehoord dat hier een heel effectief huismiddeltje tegen bestaat: SLA OLIE. Elke avond, wanneer de kip op stok gaat, de poten in een bakje slaolie laten zakken. Resultaat is al merkbaar na ca. 3 behandelingen. Er moet mee worden doorgegaan tot de verschijnselen helemaal zijn verdwenen. Mijn kip is er nu al bijna van af en ik ben nog geen twee weken aan het behandelen!

Maria, 11-04-2010 15:15 #4
Mijn vader heeft heel veel kippen, 1 ervan heeft achteraan een zacht "gezwel", de kip heeft er geen speciale last van.
Wat mag dit wel wezen en wat kunnen we eraan doen?

Corrie Floor, 26-03-2010 11:32 #3
Ik heb een kippenhok met ren op de plaats gebouwd waar voorheen ook kippen zaten die kalk poten hadden hoe lang moet ik wachten voor er in de ren nieuwe kippen kunnen lopen?

Edith, 26-05-2009 13:55 #2
Hallo Karen,
mijn zoon vertelde me gisteren dat kalkpoten ook te verhelpen zijn door ze in te smeren met slaolie.
Klopt dit?
Edith

Karen, 11-01-2009 20:03 #1
Mensen alsjeblieft! Behandel je kippen nooit met petroleum! Het brand vreselijk en het wordt er alleen maar erger van! Nooit gebruiken!

Het beste is, pootjes in een dettol badje, pootjes voorzichtig poetsen met een tandenborstel, daarna goed afdrogen en DIK insmeren met vaseline! en dit een paar dagen herhalen!

Infoteur: Henbro
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Kippen
Reacties: 8
Schrijf mee!