InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het zeepaardje, met uitsterven bedreigd!

Het zeepaardje, met uitsterven bedreigd!

Een van de meest fascinerende dieren in de onderwaterwereld is het zeepaardje. Helaas wordt dit diertje door verschillende redenen met uitsterven bedreigd.
zeepaardje
zeepaardje

Waar leven zeepaardjes

Er bestaan ongeveer 35 verschillende soorten zeepaardjes. De zeepaardjes leven verspreid over de hele wereld. Zeepaardjes leven in ondiepe kustwateren tussen wier en zeegras in het Indo-Australisch gebied en voor de Atlantische kust van Europa, Afrika en Noord-Amerika. Daarnaast voor de westkust van Noord-Amerika. Maar ook komen ook 2 soorten in Nederland voor. Vooral in de Oosterschelde worden ze regelmatig gespot. Dit komt door de opwarming van de aarde.
verspreidingsgebied zeepaardjes
verspreidingsgebied zeepaardjes
Doordat de temperatuur van het zeewater steeds verder stijgt, komen steeds verder noordelijk ook zeepaardjes voor. Je vindt ze vooral in ondiepe kustwateren tussen het zeegras en wier, waar de stroming niet te sterk is.

Uiterlijke kenmerken

De grootte van een zeepaardje kan variëren van 2,5 cm tot 35 cm. Het lichaam bestaat uit benige plaatjes gegroepeerd in ringen, deze geven het zeepaardje stevigheid, maar het zorgt er ook voor dat het zeepaardje vrijwel onbeweeglijk word. Door hun bewegelijke staart kunnen zij zich vasthouden aan zeegras. Door hun kleuren zijn ze vrijwel ontzichtbaar tussen de zeegrassen en wieren. Aan de staart ontbreekt een staartvin. Deze staart wordt door vissen gebruikt als motor, en kunnen er dan ook snel mee zwemmen. Zeepaardjes kunnen niet snel zwemmen. Ze bewegen zich langzaam voort door gebruik te maken van hun grote rugvin en kleine borstvinnetjes. De rugvin kan hierbij zeer snel bewegen en zij staan in verticale positie. De kop wordt gebruikt als roer. Doordat een zeepaardje zo taai is, heeft hij weinig natuurlijke vijanden. Alleen een krab wil zich nog wel eens aan een zeepaardje vergooien. Een zeepaardje kan zijn ogen onafhankelijk van elkaar bewegen. Zo worden prooidiertjes sneller gesignaleerd.

Voedsel van het zeepaardje

Het zeepaardje eet de hele dag door. Alle kleine diertjes wat door zijn buisvormige snuit past worden opgezogen en opgegeten. Zeepaardjes gaan niet op jacht, want daar zijn ze gewoonweg veel te langzaam voor. Ze wachten gewoon rustig af tot er een prooi langs zwemt. En deze word zonder pardon naar binnen gezogen.

Voortplanting van zeepaardjes
Voortplanting van zeepaardjes

De voortplanting

De voortplanting van een zeepaardje is heel apart. Het is niet het vrouwtje maar het mannetje die de eieren uitbroed. Een mannetje heeft namelijk een soort buidel, een broedzak. Het vrouwtje kan wel tot 200 eitjes in deze broedzak leggen. In de broedzak bevrucht het mannetje de eitjes. Na 4 a 5 weken komen de eitjes uit. Vervolgens pest het mannetje de jong zeepaardjes eruit. Dit is een zeer vermoeiende gebeurtenis voor het mannetje, en het gebeurt dan ook wel dat het mannetje door vermoeidheid sterft. De jonge zeepaardjes gaan meteen naar de oppervlakte om de zwemblaas te vullen. De jong zeepaardjes moeten meteen voor zichzelf zorgen. Helaas overleven van de 1000 geboren zeepaardjes er slechts 2.

Gedroogde zeepaardjes
Gedroogde zeepaardjes

Met uitsterven bedreigd

Zeepaardjes zijn ze zeer gevoelig voor stormen. Door de stormen drijven ze weg van hun voedselgebieden en sterven ze door uitputting. Mensen vormen ook een grote bedreiging. In de Dominicaanse republiek krijg je voor een gevangen zeepaardje 100 dollar en in Azië worden zeepaardjes gebruikt als geneesmiddel. Er wordt beweerd dat dit goed is tegen impotentie en astma. Ook worden ze gebruikt als lekkernij in de keuken. Gevangen zeepaardjes worden levend gedroogd en overal gebruikt als souvenir. Daarnaast worden zij gevangen voor aquaria. Maar daar zijn ze absoluut niet schikt voor. Er verdwijnen ook heel veel zeepaardjes per ongeluk in visnetten. Door de combinatie van dit alle is hierdoor sprake van een enorme overbevissing. Tenslotte zorgt de mens voor vernietiging van zijn leefomgeving. Als het allemaal zo door gaat houden we straks geen zeepaardje meer over!
© 2008 - 2014 Lautof, gepubliceerd in Dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Diergaarde blijdorp Tara Steenackers

Reageer op het artikel "Het zeepaardje, met uitsterven bedreigd!"

Infoteur: Lautof
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!