InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Een eigen paard? De kosten

Een eigen paard? De kosten

Een eigen paard? De kosten Een eigen paard hebben is geweldig! Maar helaas kunnen de kosten erg oplopen. Een precies overzicht van de kosten kan ik niet geven omdat dit erg wisselt. Maar hier toch een overzicht met minimale kosten.

Het paard

Een Shetlanderhengstveulen kun je soms zelfs kopen voor € 50,- maar meestal kosten paarden meer. Voor een volwassen ingeleerd paard dat de basisvaardigheden kent mag je prijzen vanaf € 1000,- tot € 7500,- verwachten. Als het paard een beroemde ouder heeft, zeer goed is beleerd, een raspaard is, of een bijzonder mooie bouw heeft, dan kan die prijs aardig oplopen.

Stalling

Als je een paard hebt zul je hem/haar ook ergens moeten neerzetten. Een enkeling heeft het geluk van een wei aan huis, maar de meeste paardeneigenaren zetten hun geliefde rijdier op een pension of manege. € 100,- is een erg lage prijs voor volpension, De meeste pensionstallingen vragen tussen de € 300,- en € 400,-. Dit verschilt wel sterk per regio. Als er veel vraag is naar een goede stalling en maar weinig aanbod, dan zal de prijs veel hoger zijn. Je kunt er ook voor kiezen om je paard niet in volpension te zetten, maar zelf te voeren, water geven en te ontwormen, bekappen etc.

Zadel

Een goedkoop tweedehands zadel kost vaak zo'n € 80,- en met héél veel geluk nog minder. Een nieuw zadel kost toch al gauw € 200,-. Wil je dan ook nog luxe en een zadel dat past bij je sport, dan kom je al gauw uit op zadels van rond de € 1000,-. Een zadel koop je meestal kaal. Je moet dus nog wel een singel, stijgbeugels en stijgbeugelriemen erbij kopen. Een singel heb je vanaf zo'n € 15,-, een simpele set stijgbeugels kost ook zo'n € 15,- en de goedkopere stijgbeugelriemen mogen zo'n € 12,50 kosten.

Zadeldekje

Vanaf € 12,50 heb je een net dekje zonder opsmuk. Wil je iets moois, dan moet je denken aan prijzen van € 30,- tot zelfs € 80,-.

Hoofdstel

Vanaf € 10,- heb je een aardig tweedehands hoofdstel. Nieuw kosten de goedkopere tussen de € 15,- en € 25,-. De duurdere kosten al gauw € 100,-. Bij de meeste hoofdstellen koop je een bit, wat zo'n € 8,95 tot wel € 200,- kan kosten.

Halster

Voor € 14,95 koop je een leuk halster met touw. Wil je wat meer flair dan kan wel € 40,- tot € 120,- gaan kosten.

De borstelkist

Je paard zal ook regelmatig gepoetst moeten worden. Hiervoor heb je minimaal een roskam ( v.a. € 2,50), een borstel ( ook v.a. € 2,50) en een hoevenkrabber (v.a. € 1,-) nodig. Meer kan natuurlijk altijd, maar hoeft niet persé.

De stalapotheek

Een busje ontsmettingsmiddel is eigenlijk onontbeerlijk. Ook een insectenspray is in de zomer wel handig. Beide kosten zo rond de € 10,-. Een ontwormingsmiddel kost rond de € 12,50. Als je paard regelmatig naar een andere wei kan waarna de oude wei wordt gemaaid of afgegraasd door schapen dan hoef je maar 2x per jaar te ontwormen (advies van de dierenarts). Staan er veel paarden op de wei, is de wei klein en wordt er niet vaak gewisseld, dan moet je ook vaker ontwormen.

Enten

Dit doet de veearts voor je. De meningen zijn verdeeld over het nut van enten. Sommigen zweren erbij, anderen raden het je af. Mocht je besluiten jaarlijks te enten, reken dan de entkosten èn de voorrijkosten van de dierenarts. Als je wedstrijden wilt rijden dan zijn de entingen verplicht. Een enting zal rond de € 20,- kosten (dit wisselt sterk per veearts)

Hoefsmid

Enkel het bekappen kost meestal rond de € 20,- à € 25,-. Wil je er ook ijzers onder dan kost dat al gauw € 80,-. Een paard met ijzers heeft eerder een peesblessure en moet ook vaker worden bekapt. Hoefijzers zijn vooral bedoeld om -met behulp van kalkoenen- het paard meer grip te geven, of om extreme slijtage van de hoeven nog tegen te gaan, bijv. bij paarden die hele dagen over stenen en asfalt lopen.

Nu even een lijstje ter illustratie:

De eenmalige kosten

  • Paard € 1500,-
  • Zadel € 80,-
  • Singel € 15,-
  • Stijgbeugels € 15,-
  • Stijgbeugelriemen € 12,50
  • 2 zadeldekjes € 30,-
  • Hoofdstel € 20,-
  • Bit € 10,-
  • Borstels € 10,-
  • Borsteltas € 5,-
Totaal € 1697,50

De terugkerende kosten gemiddeld per maand

  • Stalling volpension € 250,-
  • 1 bus ontsmettingsmiddel per jaar € 1,-
  • 2 bussen vliegenspray per jaar € 2,-
  • 2 keer ontwormen per jaar € 2,-
  • De jaarlijkse enting € 3,50
  • Hoefsmid elke 3 maanden € 7,-
Totaal € 265,50

Dit zijn wel vrij minimale kosten. Als je kiest voor een duurder pension of vaker je paard ontwormt dan zien de kosten er al weer heel anders uit. Toch hoop ik dat dit voorbeeld een inzicht geeft in de financiële kant van het eigen paard.
© 2008 - 2017 Equidae, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een eigen paard? De kosten"

Reacties

Elke Verfaille, 25-03-2013 14:51 #4
Kan er mij iemand helpen wat een paard allemaal mag eten buiten alleen korrels. Ik wil eerst die info inwinnen voor ik een paard koop.

Marjo vd Kimmenade, 11-06-2012 10:52 #3

Lizzy, 26-08-2011 11:58 #2
Jaarljkse enting voor 3,50? Hoefsmid 7,00? Vliegenspray etc. Prijzen kloppen van geen kant, overal mag sowieso een 0 achter gezet worden. Nieuw zadel voor 200 euro? Dan heb je een heel slecht, kunstof zadel. Vanaf min. 700 euro heb je een redelijk zadel!

Fien, 19-03-2010 17:07 #1

Infoteur: Equidae
Gepubliceerd: 09-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!