InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Adopteer een biologische kip (of haan)

Adopteer een biologische kip (of haan)

Adopteer een biologische kip (of haan) Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u er nu iets aan bijdragen: "Adopteer een kip"!
Het initiatief is opgestart Biologica: de organisatie voor biologische landbouw en voeding. Biologica werkt samen met o.a biologische boeren deze boeren hebben een speciaal plekje op hun boerderij waar biologische kippen worden gehouden. Dit betekent dat een kip de vrijheid heeft en zich mag gedragen als kip, lekker scharrelen in de wei en niet in een klein hokje opgesloten zit.

Het verschil tussen biologische kippen en standaard

Standaard

  • circa 20 kippen per vierkante meter
  • niet genoeg lucht want ze zitten in een afgesloten ruimte zoals een legbatterij
  • de kippen lopen blaren op
  • grote kans breuken in het lichaam tijdens het vervoer
  • ze hebben zo min mogelijk slaap want 23 uur per dag is het kunstlicht aan en er wordt preventieve antibiotica gebruikt.
  • Snavels worden gekapt en er is geen maximaal aantal kippen aangegeven!

Biologisch

  • de kip kan naar buiten en heeft voor zichzelf 4 vierkante meter ter beschikking
  • In de stal zijn er maar 10 kippen per vierkante meter
  • Biologisch voer.
  • Daglicht: en dat betekent dus nachtrust voor de kip!
  • Snavelkap is verboden en er is een maximum aantal kippen.

Gezondheid van de mens

Het is wetenschappelijk aangetoond door o.a het onderzoeksproject 'Quality Low Input Food' dat het eten van biologisch voedsel gezondheidsvoordelen biedt!

De Gezondheidsvoordelen op een rijtje

  • Biologische bevat een hoger percentage droge stofgehalte en gunstige voedingsstoffen, zoals vitaminen, mineralen en gezonde vetzuren.
  • Het bevat minder ongunstige stoffen, zoals residuen van chemisch-synthetische bestrijdingsmiddelen.
  • Het verhoogt het weerstandsvermogen van kippen en leidt tot een afname van allergische reacties bij kinderen.

Adopteer een kip (of haan)

U kunt een kip adopteren op de website van: Adopteereenkip
LET OP: u krijgt de kip natuurlijk niet mee naar huis maar deze wordt geplaatst op een mooie boerderij. U kunt uw kip en alle andere biologische kippen wel volgen via de webcam die bij de diverse boerderijen aanwezig zijn.

Bij het adopteren van een kip ontvangt u iedere maand 6 heerlijke biologische eieren, een adoptiecertificaat en 1 x per zes maanden het culinair magazine Spraakmakend.

Ook is het mogelijk om een haan te adopteren, echter zit hier wel een maximum aan gebonden want zoals dat ook gaat tussen de mensen; te veel heren en te weinig dames, dan wordt vechten!

Wist u dat....

  • Er meer kippen dan mensen in de wereld zijn
  • De latijnse naam voor kip Gallus Domesticus is
  • Kuikens al kunnen communiceren terwijl ze nog in het ei zitten.
© 2008 - 2017 Monalisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Adopteer Een KoeEen koe adopteren? Waarom zou je, wat heeft dat voor zin? De stichting ‘Adopteer een koe’ wil de afstand tussen boer en…
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebedChristelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebedAdopteer een terrorist voor gebed. Er zijn de laatste jaren allerlei acties geweest: adopteer een kip, adopteer een koe,…
Een kind adopteren, waarom?Een kind adopteren, waarom?Mensen die kiezen voor een adoptie, willen heel graag een kindje. Ze hebben dus een grote kinderwens en weten zeker dat…
Twitch: wel of geen webcam tijdens het streamen?Twitch: wel of geen webcam tijdens het streamen?Lijkt het je wat om te streamen op Twitch? Je moet dan bedenken of je een webcam wilt toevoegen aan je stream of niet. M…
Bronnen en referenties
  • http://www.vitatas.nl

Reageer op het artikel "Adopteer een biologische kip (of haan)"

Reacties

Gonda, 06-04-2017 18:53 #2
Ik vraag me iets af, is zo'n kip, eenmaal geadopteerd, wel helemaal van jou? Mag je zo'n kip ook slachten als hij een verder goed en gezond bestaan heeft gehad, denken jullie niet zover vooruit als ik of mogen ze van ouderdom sterven bij jullie? Hoe zit dat? Ik eet alleen vis en af en toe gevogelte en heb geen moeite mijn biokip die een fijn vrij leven heeft gehad dan ook op mijn bordje te krijgen op den duur.

Lonneke, 18-06-2011 14:18 #1
Een goed initiatief, maar toch kloppen een aantal dingen niet (meer). "standaard" wordt hier omschreven als bijvoorbeeld een legbatterij, maar volgens mij is standaard te vergelijken met scharrelkippen. En ja, deze kippen komen ook nooit buiten, maar ze zitten met maximaal 9 op een vierkante meter en ze hebben ruimte voor zitstokken, stofbaden en legnesten. Binnen heeft een biologische kip overigens meer ruimte, ze zitten daar niet met 10, maar met 6 op 1 vierkante meter.

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!