InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De eikenprocessierups

De eikenprocessierups

De Eikenprocessierups. Rond de zomer zijn ze weer vaak zichtbaar in Nederland. De Eikenprocessierups is de rups van een nachtvlinder. Sinds 2004 komt deze vlinder in Nederland voor en dan vooral in Limburg, Noord Brabant en Gelderland.

De rups

De vlinder van deze rups heet de Eikenprocessievlinder. De rups vreet bladeren van voornamelijk eiken. Zodra in het voorjaar de eerste jonge eikenbladen tevoorschijn komen, komen de eitjes ook voor. De rups is te vinden aan de zonnige zuidkant van de eikenbomen. De nesten van deze vlinder / rupsen bestaan uit een soort spinsel van (brand)haren, vervellinghuidjes en uitwerpselen.

Bron: Sarefo / Wikimedia CommonsBron: Sarefo / Wikimedia Commons

Brandharen

De Eikenprocessierups kan een gevaar zijn voor de gezondheid van de mens. Dit komt door de (brand)haren van de rups. Deze haren zijn tot 0,3 millimeter land. Eén rups heeft er ongeveer honderdduizend tot een miljoen. De haartjes zijn er pijlvormig uit en worden als het ware afgeschoten zodra er bedreiging heerst.

Deze pijlvormige haren kunnen dan de huid, de ogen en de luchtwegen binnendringen. De stoffen die vrijkomen van deze haren veroorzaken een lelijke huiduitslag, zwellingen, rode ogen en ontzettende jeuk. Dit kan wel twee weken duren. Dan kunnen de klachten vanzelf verdwijnen. Heel sporadisch kunnen er ook andere symptomen ontstaan zoals braken, duizeligheid en koorts. Als de haren en de stoffen de ogen binnendringen, kan dit zonder behandeling leiden tot blindheid. Gelukkig komt dit heel zelden voor.

De haren komen niet alleen vrij door middel van bedreiging. De haren verspreiden zich ook door middel van de wind en zo kunnen mensen ook in aanraking komen met deze haren. Ook dieren, zoals honden kunnen erg last krijgen van deze haren.

De behandeling

Als je merkt dat je in aanraking bent gekomen met deze (brand)haren dan is het beste om meteen te spoelen met koel water. Het uitspoelen van de ogen is ook erg belangrijk. Was ook je kleding en spoel deze goed uit. Om de jeuk te verminderen kan je gebruik maken van

De bestrijding

Het beste om een de rups te bestrijden is door zo vroeg mogelijk hiermee te beginnen. Dit gebeurt door een bestrijdingsmiddel in de toppen van de eikenbomen te spuiten daar waar de nesten zich bevinden. Het bestrijdingsmiddel wat hiervoor gebruikt kan worden heet Xentari WG. Dit middel bevat een bacterie die zich in het darmstelsel van de rups nestelt. Hier produceert deze bacterie eiwitkristallen. Als deze kristallen afgebroken worden komt er toxine vrij. Toxine tast de darmwand van de rups aan. Een uur nadat de toxine is vrijgekomen houdt de rups op met eten. De kaakspieren zijn door de toxine verlamd geraakt. De geïnfecteerde rupsen bewegen nog maar erg langzaam, ze gaan verkleuren en uiteindelijk zullen ze verschrompelen. Na 2 tot 5 dagen na de bestrijding is de rups helemaal dood.

Andere manieren van bestrijding is het ter plaatse verbranden of wegzuigen van de rupsen.
© 2008 - 2017 Arjanne26, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De eikenprocessierups"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 29-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!