InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Aziatische Tijgermug

De Aziatische Tijgermug

Een muggenbeet zit je al helemaal niet op te wachten, maar een beet van een tijgermug is wel het laatste wat je wilt. Deze mug kan een aantal ernstige ziektes aan je overdragen.

De tijgermug

De tijgermug komt oorspronkelijk uit Azie. Door import van goederen komt deze mug nu ook regelmatig voor in landen zoals Amerika, Ierland, Italie en Frankrijk. De tijgermug is erg herkenbaar. Het heeft witte strepen op zijn lichaam en op zijn poten.
De tijgermug is al tevreden met stilstaand regenwater, mits het water wel schoon is. De tijgermug
De tijgermug maakt handig gebruik van de mens en het transport. De larven, poppen, eitjes worden door transport (dit kan zijn autobanden, maar ook water) meegenomen naar andere werelddelen.

Nederland

De tijgermug is ook gesignaleerd in Nederland. Het is nog niet bekend of de tijgermug zich ook in ons land heeft gevestigd zoals in bovengenoemde landen.
De tijgermug komt ons land binnen via water wat afkomstig is van de bamboeplanten uit het verre oosten. Deze bamboeplanten worden Lucky Bamboo genoemd. De tijgermug kan zich al goed redden met een temperatuur van 0 graden, dus het kan goed zijn dat de tijgermug zich definitief vestigt in Nederland.

Het steken

Het vrouwtje van de tijgermug is niet alleen s nachts, maar ook overdag op zoek naar bloed. Een steek van deze tijgermug is zeer pijnlijk en je krijgt er een grote roodpaarse plek van op je huid. Dit kan ook leiden tot allergische reacties.
Een tijgermug steekt vaak meerdere keren achter elkaar en is zeer agressief. Alleen het vrouwtje van de tijgermug kan steken.

Een steek van de tijgermug kan leiden tot ernstige ziektes.
  • West Nijlziekte: Bij deze ziekte zijn er bij 80% van de mensen nauwelijks klachten. Echter bij oudere mensen kunnen wel ernstige klachten ontstaan wat kan leiden tot hersenontsteking en hersenvliesontsteking.
  • Dengue, oftewel knokkelkoorts: De symptomen zijn koorts, bloedneigingen, tekorten aan bloedcellen. Het is te behandelen door voldoende te drinken, en eventueel door middel van een infuus. Er bestaat geen medicatie voor.
  • Gele koorts: Een ernstige ziekte met als symptomen, diarree, koorts, braken en mogelijk geelzucht. Er treed snel herstel op, maar de klachten kunnen een dag later ernstig terug komen. Bij deze groep mensen overlijdt de helft.
  • Japanse encefalitis: Dit is een ontsteking van het hersenweefsel. Koorts, hoofdpijn en stoornis in de hersenen zijn symptomen. Dit kan leiden tot een hersenvliesontsteking als je er niet op tijd bij bent,
  • Chikungunya-virus: Dit virus veroorzaakt een milde koorts. Dit virus is normaal gesproken niet dodelijk.

Bestrijden van de tijgermug

BTI. Dit is een speciaal biologisch bestrijdingmiddel om onvolwassen tijgermuggen te doden. Dit voorkomt dat eitjes en larven kunnen uitgroeien tot volwassen tijgermuggen.
© 2008 - 2014 Arjanne26, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tijgermug (Aedes albopictus)Tijgermug (Aedes albopictus)Iedereen krijgt er zomers mee te maken. Net als men in slaap valt een zoemend geluid of nog erger, 's ochtends wakker wo…
De tijgermug, en andere invasieve exotenDe tijgermug is al vaak in het nieuws geweest. De mug is door toedoen van de mens onder andere in Italië, België en Nede…
Tijgermug: knokkelkoorts, gele koorts en andere ziektenKnokkelkoorts is een virus dat wordt verspreid door de Aziatische tijgermug. Deze mug, die behalve knokkelkoorts ook nog…
Ook RIVM houdt tijgermug in de gatenOok RIVM houdt tijgermug in de gatenDe tijgermug rukt al jaren steeds verder op in Europa. En daarmee de kans op tropische ziektes in Europa. Daarom gaat he…
Exotische Muggen: exotische muggen ook in NederlandExotische muggen brengen heel wat anders met zich mee dan een vervelende jeukende bult en gezoem om je hoofd gedurende d…

Reageer op het artikel "De Aziatische Tijgermug"

Infoteur: Arjanne26
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!