InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: zijdehoen

Kippenras: zijdehoen

Kippenras: zijdehoen Het zijdehoen is een prachtige sierkip met een bijzonder verenkleed. In plaats van de kenmerkende veren die we van andere kippenrassen kennen, hebben zijdehoenders een donzige vacht wat meer op haar doet lijken dan op veren. De dieren zijn erg gehard, hebben een kalm karakter en zijn zeer aannemelijk om naar te kijken. Een ander belangrijk kenmerk van het zijdehoen is dat dit dier een blauwe huid, blauw bloed en blauwe botten heeft. De hennetjes van dit ras staan erom bekend goede broedsters te zijn en worden dan ook vaak gebruikt voor het uitbroeden van eieren van andere rassen, kwartels, eenden en patrijzen.

Inhoud

Andere benamingen

Het zijdehoen staat ook bekend onder de namen:
  • Gallus gallus domesticus brisson
  • Morenhoen
  • Negerhoen
  • Wugu-ji

Land van herkomst

Het zijdehoen komt oorspronkelijk uit China.

Geschiedenis

Het zijdehoen komt oorspronkelijk uit China en wordt gezien als één van de oudste kippenrassen ter wereld, als het al niet het oudste ras is. De voorouders van de zijdehoenders die wij vandaag de dag kennen, kwamen al duizenden jaren geleden voor. Zo beschreef de Griekse Aristoteles al een kip in de kleuren zwart en wit, met kattenhaar in plaats van veren.

Hoewel de zijdehoenders al duizenden jaren in Azië en China voorkomen, zijn deze kippen pas in Europa bekend geworden nadat Marco Polo de dieren mee naar Europa had genomen. In de middeleeuwen werd er veel misbruik gemaakt van het bijzondere uiterlijk van het zijdehoen: oplichters verkochten deze dieren als een kruising tussen een kip en een konijn. Gelukkig bleef deze zwendel niet al te lang bestaan.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar een zijdehoen kijkt, zie je een kip met een vacht die meer lijkt op wol of dons, dan op veren. Iemand die niet veel met kippen in aanraking is geweest, zal in eerste instantie dan ook twijfelen of het hier gaat om een kip, of een diersoort waar hij nog nooit eerder mee te maken heeft gehad. De vacht voelt aan als zijde, vandaar ook dat deze kip de naam zijdehoen heeft gekregen. De vachtstructuur van het zijdehoen zorgt ervoor dat deze kippen niet kunnen vliegen. Daarom is het ook zeer makkelijk om zijdehoenders in de tuin of op het erf te houden. Een hekje van zon 50 centimeter hoog is van voldoende hoogte om ervoor te zorgen dat de dieren niet kunnen ontsnappen.

Vijf tenen
Deze typische veermutatie is niet het enige rastypische kenmerk van het zijdehoen. De kippen hebben ook vijf tenen aan hun poten, in plaats van de gebruikelijke vier. Ook hebben de tenen vrij lange klauwen die goed gebogen zijn. De vleugels hebben drie duidelijke vingers onder de vacht, waarbij aan twee vingers ook klauwtjes aanwezig zijn.

Blauwe huid
Een ander belangrijk raskenmerk van de wugu-ji, is de huid. De huid van een zijdehoen is niet, zoals bij andere rassen, wit of roze-achtig van kleur, maar blauw tot zwart. Er zijn zelfs kippen bekend met een paarsachtige huid. Daar komt nog bij dat het vlees, de botten en het bloed ook donkerblauw tot zwart van kleur zijn. Dit fenomeen wordt veroorzaakt door een genetische afwijking, fibromelanose genaamd. Fibromelanose zorgt voor een hyperpigmentatie, waardoor de pigmentcellen veel sterker en veelvuldiger aanwezig zijn. Pigment zorgt ervoor dat wij mensen in de zomer, door het zonlicht, een bruinere huidskleur krijgen. De oorlellen zijn felblauw van kleur, de walnootkam is donkerpurper tot zwart van kleur en de ogen zijn ook zeer donker van kleur.

Zijdehoenders zijn zeer gehard en kunnen overleven bij zeer lage temperaturen al doet hun unieke vachtstructuur ons daarover twijfelen.

Gebaard en ongebaard
Er zijn twee typen zijdehoenders: gebaard en ongebaard. De gebaarde variant heeft een klein baardje, die bij de ongebaarde variant ontbreekt. Zijdehoenders hebben bovendien een prachtige kuif op hun kop staan, en hun voeten zijn middelmatig bevederd.

De zijdehoenders wegen tussen de 1,4 en 2,0 kg, waarbij hanen wat zwaarder en forser mogen zijn dan de hennetjes.

Kleuren

Zijdehoenders komen in diverse kleurslagen voor, alhoewel niet elke kleur in alle landen erkend is. De kleurslagen die voorkomen bij het zijdehoen zijn:
  • wit
  • zwart
  • patrijs
  • rood
  • blauw
  • parelgrijs
  • koekoek
  • zilverpatrijs
  • buff
  • ongezoomd blauw
  • meerzomig patrijs
  • meerzomig zilverpatrijs

De oorspronkelijke kleuren zijn wit en zwart.

Karakter

Zijdehoenders staan bekend om hun vertrouwelijke, rustige, aanhankelijke en lieve karakter. De meeste zijdehoenders kunnen zo tam worden dat ze zich laten aaien: hier is echter wel een goede socialisatie voor nodig en een eigenaar die de tijd neemt om de dieren ook echt handtam te maken. Bovendien zijn deze dieren kindvriendelijk en laten ze zich ook verzorgen door kinderen.

Ook onderling zijn zijdehoenders vredelievend. Ze vechten nauwelijks, en ook de hanen onderling zijn vaak erg vreedzaam. De haantjes staan erom bekend niet al te vaak te kraaien.

Broedsheid en eieren

Zijdehoenders staan erom bekend erg broeds te zijn, en kunnen dit ook hardnekkig volhouden. Deze eigenschap zorgt er dan ook voor dat het zijdehoen erg populair is. Ze worden onder andere ingezet om eieren van kippenrassen uit te broeden die zelf niet of nauwelijks broeds worden, en ook worden zijdehoenders vaak gebruikt om eieren van siervogels, eenden of fazanten uit te broeden. De hennetjes zijn goede kloeken en verdedigen hun eigen kroost of pleegkinderen tegen indringers en zullen ze goed verzorgen. Zijdehoenders leggen zon 100 eieren per jaar.

Gebruiksmogelijkheden

De zijdehoenders zijn typische sierkippen. De hennetjes worden daarnaast veelvuldig gebruikt als broedster om eieren van andere rassen uit te broeden.

Het zijdehoen als voedsel

In China wordt het zijdehoen veelvuldig gegeten en vooral gezien als delicatesse. Zo wordt er onder andere dooierolie, soep en meelproducten gemaakt en verkocht.

Overige informatie

Het zijdehoen wordt ook wel negerhoen of morenhoender genoemd, door de hyperpigmentatie in de huid, de botten, het vlees en het bloed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 kippenrassen: wat meer infoIn het kort een beetje uitleg over 4 veelkomende kippenrassen, namelijk de Antwerpse baardkriel, De Cochin, de Wyandotte…
Kippenras: DorkingKippenras: DorkingDe Dorking is een kippenras dat oorspronkelijk uit Engeland komt en wordt gezien als één van de oudste Engelse rassen. O…
Hoe krijg je zelf een kip broeds?Hoe krijg je zelf een kip broeds?Broeds worden is een heel natuurlijk proces voor kippen, maar u kunt het ook stimuleren. Dit is minder eenvoudig dan het…
Help, mijn kip is broedsHelp, mijn kip is broedsEen broedse kip kan behoorlijk vervelend zijn. De kip legt namelijk geen eieren en verzwakt behoorlijk door het broeden.…
Help, mijn kip stopt met broedenHelp, mijn kip stopt met broedenEieren laten uitbroeden door een hen kan een leuke en makkelijke manier zijn om kuikens te fokken. De moederhen zal in d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tim Strater / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zijdehoen
  • http://www.zijdehoenders.nl/zijdehoenders/Welkom.html
  • http://www.zijdehoentjes.nl/
  • http://silkiegarden.blogspot.nl/
  • http://www.zijdehoenclub.nl/

Reageer op het artikel "Kippenras: zijdehoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 20-03-2017
Gepubliceerd: 20-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!