InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: de Nederlandse boergeit of boerbok

Geitenras: de Nederlandse boergeit of boerbok

Geitenras: de Nederlandse boergeit of boerbok De Nederlandse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat in Nederland verder ontwikkeld is tot de hedendaagse Nederlandse boergeit. De Nederlandse boergeit - ook wel boerbok genoemd - is een typische vleesgeit die gehouden en gefokt wordt voor de vleesproductie. Hoe ziet de geschiedenis van de boergeit eruit, welke uiterlijke kenmerken heeft het dier en is het dier makkelijk in de omgang?

Inhoud

Andere benamingen

De Nederlandse boergeit wordt ook wel ‘boerbok’ genoemd.

Geschiedenis

De Nederlandse boergeit kent zijn oorsprong in Zuid-Afrika en is in principe hetzelfde als de Zuid-Afrikaanse boergeit. Echter zijn er in de Nederlandse rasbeschrijving van de boergeit een aantal kleine aanpassingen gedaan, waardoor er in Nederland gewerkt wordt aan een Nederlandse boergeit die iets afwijkt van het Zuid-Afrikaanse type.

In Zuid-Afrika is de boergeit ontstaan uit natuurlijke selectie door fokkers in dat land. Er werd vooral geselecteerd op onderdelen die commercieel het meest aantrekkelijk waren: voornamelijk de vleesopbrengst en het makkelijke aflammeren. Onderzoekers vermoeden dat de Zuid-Afrikaanse boergeit (en daarmee ook de Nederlandse boergeit) afstammen van kruisingen tussen Nubische geiten, lokale geiten en diverse Europese geitenrassen.

Het Zuid-Afrikaanse stamboek voor de boerbok werd opgericht in 1959, en in de beginjaren werd daar gesproken over vijf verschillende typen boergeiten:
  • Gewone boerbok
  • Langharige boerbok
  • Bonte boerbok
  • Inlandse boerbok
  • Verbeterde boerbok

De verbeterde boerbok heeft kenmerken die van belang zijn bij vleesgeiten. Hierbij kan men denken aan een goede bouw, een hoge groeisnelheid, een grote vruchtbaarheid, overeenstemming van kleur en bouw. Bovendien moeten boergeiten in staat zijn zich aan verschillende leefomgevingen en leefomstandigheden aan te passen. Op deze manier is de boergeit in staat zich in diverse landen te kunnen handhaven. De Nederlandse boergeit is een afgeleide van de verbeterde boerbok. Binnen Nederland zijn de fokkers nog druk bezig met geiten uit het buitenland te halen, om de Nederlandse populatie boergeiten te verbeteren en om nieuwe bloedlijnen in te brengen.

Uiterlijke kenmerken

Wanneer je naar de Nederlandse boergeit of Nederlandse boerbok kijkt, zie je een goed geproportioneerd ras met grote vleespartijen. Binnen een oogopslag moet je een goed ontwikkelde, stevige en robuuste geit zien. Bokken mogen daarbij wat steviger zijn dan de geiten.

Boergeiten hebben geen dekseizoen, waardoor ze het hele jaar door gedekt kunnen worden en kunnen lammeren. Per keer zal een geit gemiddeld twee lammetjes krijgen, die elk drie tot vier kilo wegen. De melkproductie van de Nederlandse boergeit is net voldoende om de lammeren voldoende melk te geven en de jongen vlot te laten opgroeien. De melkproductie stopt na ongeveer vier maanden, als de lammeren een gewicht van om en nabij de 25 kilo hebben. Doordat het een vleesgeit is en geen melkgeit, zijn de uiers beknopter dan bij een melkgeit het geval zou zijn. Nederlandse boergeiten staan erom bekend geboren te worden met meerspenigheid (meer dan twee spenen hebben). De aanwezigheid van meerspenigheid zorgt ervoor dat het dier wordt uitgesloten van de fokkerij.

Wanneer je de Nederlandse boergeit bekijkt zie je een geit met een ietwat gebogen neusbeen,
een voorhoofd wat iets vooruit steekt en bruine ogen. De horens zijn donker van kleur en groeien naar achteren en naar buiten. De oren van de Nederlandse boergeit zijn breed, hangend en middellang van lengte.

De voorhand en de borst zijn goed gevuld en moeten volgens de rasbeschrijving goed bevleesd zijn. De middenhand is lang, breed en diep terwijl aan de achterhand goed ronde en ruim bespierde dijen aanwezig zijn. Het liefst wordt een ruglijn gezien die naar achteren toe ietwat afloopt.

De poten van een Nederlandse boergeit zijn middellang en behoren meer bevleesd te zijn dan andere geitenrassen. Toch mogen de benen van de Nederlandse boergeit ook niet te dik zijn. Jonge geiten (jonger dan 2 jaar) kunnen soms wat hoogbenig lijken, maar dit wordt over het algemeen veroorzaakt doordat de geiten nog niet voldoende bevleesd zijn. Verder is het voor de Nederlandse boergeit erg kenmerkend dat hij huidplooien rond de nek en borst heeft.

De vacht van Nederlandse boerbokken en -geiten is kort, glad en glanzend. Op het hoofd moet de vacht rood zijn, evenals op de hals en de oren. De rest van het lichaam is voornamelijk wit van kleur: maximaal 25% van de rest van het lichaam mag een rode kleur hebben die hetzelfde is als op de kop.

Karakter

Nederlandse boergeiten zijn makkelijk te houden en hebben overwegend een vriendelijk karakter. Bokken kunnen soms wat nukkig zijn, maar zijn over het algemeen ook erg vriendelijk en goed te houden.

Gebruiksmogelijkheden

De Nederlandse boergeit of Nederlandse boerbok wordt uitsluitend gehouden en gefokt voor het vlees.

Overige informatie

De Nederlandse boergeit staat bekend als het beste vleesgeitenras dat snel opgroeit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geiten: Pauwengeit, Bündner Stralen, Pinzgauer en PoitevineGeiten: Pauwengeit, Bündner Stralen, Pinzgauer en PoitevineWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de pauwengeit, Bündner Stralen geit, de Pinzgauer geit en de…
Geitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitGeitenrassen: Girgentana, Golden Guernsey en Kempense geitWereldwijd zijn er tientallen erkende geitenrassen te vinden. Elk geitenras verschilt qua geschiedenis, uiterlijke kenme…
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Geitenras: de Nederlandse witte geitGeitenras: de Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Teunie At Dutch Wikipedia / Wikimedia Commons
  • Boek: Geiten (Hans L. Schippers); ISBN: 9789087400040
  • http://www.boergeiten.org/
  • http://www.boergoats.nl/rasstandaard-nederlandse-boergeit/
  • http://www.sintanna.org/rassen/rassen.html

Reageer op het artikel "Geitenras: de Nederlandse boergeit of boerbok"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 03-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!