InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kanaries kweken in volière

Kanaries kweken in volière

Kanaries kweken in een volière is een leuke hobby. Het kweken van kanaries is geschikt is voor iedereen met een zwak voor dieren in het algemeen en vogels in het bijzonder. De kanarie is een vogelsoort die zich erg goed leent voor kweken, omdat deze vogels echte gezelschapsdieren zijn die gemakkelijk met elkaar omgaan. Daarnaast laten zij zich goed verzorgen en zijn zij zeker niet bang voor mensen. Het is echter wel belangrijk dat een aantal zaken in acht worden genomen om het kweken van kanaries in een volière tot een succes te maken.

Artikel indeling

Licht

De hoeveelheid licht waaraan de kanaries worden blootgesteld is van invloed op de voortplanting van deze vogels. Op het moment dat de kanaries langer worden blootgesteld aan licht wordt de zomer gesimuleerd. Dit maakt dat de kanaries zelf de paartijd gaan aankondigen. Over het aantal uren dat er licht moet zijn en hoe dit moet worden opgebouwd zijn een hoop theorieën beschikbaar, maar de meest voorkomende methode behelst het opbouwen van de lichtlengte met een half uur per week tot ongeveer 15 lichturen per dag. Liefhebbers zijn het er over eens dat vrouwtjes sneller broedrijp zijn dan mannetjes en derhalve is het verstandig om de mannetjes ongeveer twee weken eerder op de volle lichturen te zetten. Het is verstandig om een schakelklok te gebruiken voor het licht. Verder is het verstandig om hoogfrequent tl-licht te gebruiken voor het kweken van kanaries.

Voer

In de broedperiode en tijdens het opvoeren van de lichtduur is het van belang dat de kanaries ander voer krijgen dan in de rustperiode. Tijdens het opvoeren van de lichtduur en tijdens de broedperiode is het aan te raden om de kanaries te voorzien van een kweekmengeling. Ook is het van belang dat de kanaries een paar keer per week worden voorzien van eivoer. Gebruik hier niet te veel van, want dit kan averechts werken op de resultaten. Zowel de kweekmengeling als het eivoer zijn verkrijgbaar bij gewone en online dierenwinkels.

Broedsheid

Het is van belang om te weten wanneer een kanarie broeds is. Dit is echter niet altijd zeer duidelijk. Er zijn echter een aantal indicatoren die de broedsheid van een kanarie voorspellen. Als de vrouwtjes beginnen te slepen met materialen om hun nest te bouwen en mogelijk ook wat kaal worden op de buik dan zijn de vrouwtjes zeker broeds. De broedse mannetjes gaan intensiever zingen en als je meer mannetjes bij elkaar hebt zitten kunnen er schermutselingen plaatsvinden.

Koppelen

Voor het koppelen van een mannetje en een vrouwtje zijn wederom een grote hoeveelheid theorieën en methodes beschikbaar. De meest gebruikte methode stelt echter dat het vrouwtje eerder in de broedkooi moet worden gezet om zich voor te bereiden op de paring. Zij zal een nestje gaan bouwen en dit kan enkele dagen duren. Als het vrouwtje klaar is met de voorbereidingen is het tijd om het mannetje in de broedkooi te zetten. De eerste paring zal snel plaatsvinden. Als het vrouwtje het mannetje echter niet accepteert wordt het vechten en is het verstandig om beide kanaries weer uit elkaar te halen. Probeer hen later weer te koppelen. Als dit niet lukt is het verstandig om uit te kijken naar een ander mannetje dat beter bevalt.

Broeden

Over het algemeen zal het vrouwtje bij het leggen van het derde eitje gaan broeden. Het is aan te raden om het vrouwtje eerst vijf dagen te laten broeden om vervolgens te gaan kijken welke eitjes bevrucht zijn. Dit kan gedaan worden met het blote oog of met behulp van een schouwlampje. Bij twijfel is het verstandig om het eitje te beschijnen met een schouwlampje. Als je bloedadertjes ziet is het eitje bevrucht. Laat het vrouwtje nog ongeveer tien dagen broeden alvorens haar nieuw nestmateriaal en daarmee een schoon nestje te geven. De broedperiode is ongeveer twee weken. Het kan ook wat korter of langer duren afhankelijk van het weer. Het vrouwtje broedt de eitjes alleen uit.

Uitkomst

Na twee weken komen de eitjes uit. De jongen komen dan binnen ongeveer 24 uur uit het ei. De ouders zullen de jongen samen gaan voeren. Dit is een erg leuk gezicht, maar houdt wel in de gaten dat het koppel de jongen blijft voeren. Sommige koppels voeren absoluut niet als er mensen in de beurt zijn, terwijl andere koppels zich hier niets van aantrekken. Houd ook in de gaten of de kooi goed wordt schoongehouden door de ouders. De ouders doen dit door de ontlasting van de jongen op te eten. De kooi blijft hygiënisch waardoor het verteringssysteem van het jonge vogeltje zonder problemen op gang kan komen.
© 2014 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aanschaf van een kanarieAanschaf van een kanarieKanaries zijn de bekendste vogels die als huisdier worden gehouden. Het is een echt plezier om hen de hele dag met de ra…
Kanarie: Serinus canariaKanarie: Serinus canariaKoop een kanarie bij voorkeur rond augustus. De meeste kanaries zijn geringd. Het beste is om een kanarie bij een goede…
Voeding van een kanarieVoeding van een kanarieWist je dat een zaadmengeling alleen niet genoeg is voor de goede gezondheid van je kanarie? Om lang te leven heeft je v…
De kanarie wild en tamDe kanarie wild en tamDe kanarie (Serinus canaria) behoort tot de familie der vinken. Deze wilde kanarie is zeer nauw verwant met de Europese…
Vereisten van een kanarie kooiVereisten van een kanarie kooiDe kooi van een kanarie moet aan bepaalde vereisten voldoen. Houd je hier geen rekening mee, dan zal je vogel ongelukkig…

Reageer op het artikel "Kanaries kweken in volière"

Reacties

Heijnen, 19-03-2017 11:19 #7
Vraag, wij hebben op zolder een volière van ongeveer 4x5, met 18 kanaries, 14 poppen en 4 mannen. Ze krijgen alles van voer dat hierboven geschreven staat, hebben daglicht en de temp. is nu 17°, er hangen 2 nestjes per pop, nestmateriaal genoeg voor iedereen, zitstokken genoeg, eitjes leggen top, ook de mannen doen hen best, maar eens de jongens enkele dagen oud zijn sterven ze (nu al 12). Er is weinig tot geen ruzie in de volière.

mvg Ingrid

Fg Wesselingh, 07-03-2017 17:11 #6
Ik heb 3 mankanaries in mijn volière, hoeveel vrouwtjes kunnen hierbij?

Audenaert Paul, 21-06-2016 16:39 #5
Ik ben een beginnende kanariekweker en heb volgend probleem: 1 man met 3 poppen in een volière van ongeveer 2 x 1.5 m en 2m hoog; vogels zijn zeer gezond; poppen zeer actief, maken nestjes en leggen eieren; broeden goed maar na een 10-tal dagen (meestal zijn er al jongen) worden de poppen (volgens mij) al opgejaagd door de man en verlaten ze hun nest. Het gevolg is dode jongen of niet uitgebroede eitjes. De poppen beginnen dan enkele dagen later een nieuw nest te bouwen enz enz. Ik heb nog maar 1 gezond jong van vroeg in het voorjaar! Kunt u mij helpen? Mag ik het mannetje verwijderen als de poppen broeden?

Beste groeten
Paul audenaert
Lokeren

Hanneke, 15-06-2016 18:56 #4
Goedenavond,

Ik heb een vraagje: ik heb kanaries, 4 jonkies 3 poppen en 2 mannetjes. Nu zit het vrouw weer op eitjes en zijn er al 3 uit, maar het mannetje jaagt haar telkens ervan af.

Wat moet ik doen?

Willem Kerkhof, 30-04-2016 12:05 #3
Ik vindt steeds jongen die uit het nest zijn gegooid of anders en dood zijn.wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik er tegen doen

Jan, 09-04-2016 10:22 #2
Bij mooi weer, eind maart nestkastjes inhangen nestmateriaal in de kooi, en verder zelf uit laten zoeken. Vaak gaan zitten kijken hoe goed ze bezig zijn. Al enkele jaren prima resultaat. Gr. Jan

Leentje, 08-04-2016 18:25 #1
Pop heeft sinds 2 dagen jongen en ik zie dat de pop de man de hele tijd achterna zit…?
wat moet ik hiermee doen.

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 09-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 7
Schrijf mee!