InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit

Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit

Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit Wereldwijd zijn er verscheidene geitenrassen te vinden, waaronder de Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit (ook wel Kameroen dwerggeit genoemd of gewoon dwerggeit). Alle geitenrassen, dus ook de Nederlandse landgeit en de dwergeit, hebben unieke kenmerken, maar wat is nu de geschiedenis van de landgeit en dwerggeit, welke uiterlijke kenmerken en welke karaktereigenschappen hebben deze geitenrassen?

Inhoud

Nederlandse landgeit

Andere benamingen

De landgeit staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Drentse landgeit,
  • Nederlandse landgeit
  • Veluwse landgeit
  • Zeeuwse landgeit

Geschiedenis

Door zijn sterke en goede bouw en langharige vacht kwam de landgeit vooral veel voor in de noordelijke Europese landen, waaronder Nederland. In Nederland komen de ondersoorten Drentse landgeit, Veluwse landgeit (ook wel de Nederlandse landgeit genoemd) en de Zeeuwse landgeit voor. De landgeit is het enige geitenras dat oorspronkelijk uit Nederland komt en nog steeds leeft. Al in de 16e eeuw kwamen landgeiten voor op schilderijen van bekende schilders. Ook in de boekjes van Ot en Sien zijn Nederlandse landgeiten te zien.

Rond het jaar 1900 begon men de landgeit met andere rassen te kruisen, zoals de Saanengeit en de Toggenburger. Dit als doel om de melkproductie van de landgeit te verhogen. De landgeit is een geitenras dat ernstig met uitsterven bedreigd was en anno 2017 staat het dier nog steeds op de lijst van zeldzame huisdierrassen. Vlak na de Tweede Wereldoorlog bereikte de landgeit zijn dieptepunt. In 1958 waren er nog maar twee exemplaren over: een geit en een bok. Dr. A.C. van Bemmel (toenmalig directeur van Diergaarde Blijdorp) besloot met deze twee geiten te fokken om het ras van de ondergang te redden. Hij gebruikte hiervoor ook enkele andere landgeiten, die qua karakter en uiterlijk de meeste overeenkomsten toonden met de twee laatste Nederlandse landgeiten. Dit met succes, want in 1971 gingen vier geiten en vier bokken naar het Rijskinstituut voor Natuurbeheer in Leersum, waar mensen verder gingen fokken met dit schitterende geitenras. Met de jaren kwamen er steeds meer geiten, waarna men de dieren kon selecteren op eigenschappen. De geiten en bokken die het meest overeenkwamen met het oorspronkelijke type, werden weer ingezet voor de fok. Exemplaren die minder overweg hadden met de landgeit van vroeger, werden uitgesloten van de fok. Dit is met succes gedaan, want rond het jaar 2000 waren er zon duizend geregistreerde landgeiten in Nederland. Toch moet men nog steeds goed opletten dat dit geitenras niet uitgestorven raakt: het staat in 2017 nog steeds op de lijst van zeer zeldzame huisdierrassen.

Uiterlijke kenmerken

Het gehele voorkomen van de landgeit laat duidelijk zien dat dit een sober geitenras is. Ze hebben een zeer sterke bouw en een langharige vacht, waardoor de landgeit goed bestand is tegen een kouder klimaat.

Algemene verschijning
Wanneer je naar de landgeit kijkt, zie je een middelgrote geit met vrij korte poten en een stevige bouw. Geiten moeten een minimale schofthoogte hebben van 65 centimeter, voor bokken geldt een minimum schofthoogte van 75 centimeter. Landgeiten mogen voorkomen in alle kleurslagen, alleen de kenmerkende Toggenburger aftekening is ongewenst. Belletjes mogen volgens de rasstandaard niet voorkomen.

Bokken van de Nederlandse landgeit
De bok heeft enorme hoorns, die eerst naar achter en dan zijdelings waaiervormig krommen, waarbij de punten enigszins naar boven gericht zijn. Bokken staan ook bekend om het hebben van een bokkenpruik, vooral bij de jongere exemplaren is deze goed zichtbaar. Ook hebben de bokken een sik, een zwaar behaarde voorhand en de lichaamsbeharing is afhangend en vrij lang.

Geiten van de Nederlandse landgeit
De vrouwelijke dieren hebben ook hoorns, maar deze zijn minder opvallend dan die van de bok. De hoorns van de geitjes buigen recht naar achteren. De kop is vrij kort met een platte of iets ingebogen neuslijn en een sikje. De beharing is korter dan die van de bok, maar meestal lang en ruw.

Overige informatie

De Drentse, Nederlandse, Veluwse en Zeeuwse landgeiten zijn eigenlijk ondersoorten van de landgeit. Deze rassen verschillen onderling een klein beetje van elkaar, maar hebben overwegend dezelfde geschiedenis, uiterlijke kenmerken en karaktertrekken.

Over het algemeen wordt de landgeit gehouden als hobbydier. Soms worden de dieren gemolken. Ook wordt de Nederlandse landgeit vaak ingezet als grazer van natuurterreinen.

West-Afrikaanse Dwerggeit

Andere benamingen

  • Dwerggeit
  • Kameroen dwerggeit
  • Pygmy goat (Engelse benaming)

Geschiedenis

De West-Afrikaanse dwerggeit komt oorspronkelijk uit West- en Midden-Afrika.

Uiterlijke kenmerken

De dwerggeit dankt zijn naam aan zijn kleine voorkomen. Een bok (mannelijke geit) heeft een schofthoogte van 50 tot 60 centimeter, een geitje (vrouwelijke geit) heeft vaak een schofthoogte van rond de 50 centimeter.

Wanneer je naar de dwerggeit kijkt, moet de rug mooi recht zijn en de buiklijn naar achteren toe iets aflopen. De horens zijn vrij klein en zijn vaak iets naar achteren gebogen. Dwerggeiten mogen in verschillende kleuren en kleurschakeringen voor, alhoewel eenkleurig zwart en eenkleurig bruin het meest voorkomen.

Karaktereigenschappen

De dwerggeit is een levendig en actieve geit die graag speelt.

Overige informatie

Omdat de dwerggeit zo klein is, is dit één van de meest populaire geitensoorten van Nederland en wordt de dwerggeit vooral gehouden door hobbyboeren en kinderboerderijen. Ondanks dat de dwerggeit zo klein is, hebben ze net zoveel ruimte nodig als een grote geit. De ruimte die ze nodig hebben is vooral nodig om te spelen en te leven.

Lees verder

© 2014 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geitenras: de Nederlandse witte geitGeitenras: de Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Geitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitGeitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitDe Bagot is een schitterend, klein geitenras welke als ernstig bedreigd wordt beschouwd. De Bezoargeit daarentegen is ni…
De imposante doch zachtmoedige Nederlandse LandgeitDe Nederlandse Landgeit wordt van oorsprong de melkkoe van de arbeider genoemd. Een sterk en sober oerhollands ras met o…
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Dwerggeit kopen en verzorgenDwerggeit kopen en verzorgenDe dwerggeit is een kuddedier, als je besluit een dwerggeit te nemen is het beter als je met een aantal geiten begint. E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eadepoeltegroen / Wikimedia Commons
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 978-90-8740-004-0
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=47&t=35540
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Landgeit
  • http://www.boerderijdieren.nl/geiten/main.htm
  • http://szh.nl/geiten/nederlandse-landgeit/
  • http://www.woonwebsite.nl/idee/huisdieren-dwerggeit/310

Reageer op het artikel "Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 03-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!