InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De faraomier in de keuken

De faraomier in de keuken

De faraomier in de keuken Help, mieren op het aanrecht, mieren in de voorraadla en mieren in de snoepjestrommel. Zelfs in de lolly waar een plastic omheen zit gedraaid (salmiak knots) kruipen mieren rond. De lolly is al een flink stuk minder en de mieren kruipen gewoon door het holle plastic stokje! Het zijn niet de zwarte mieren die buiten lopen. Neen, het zijn piepkleine mieren met een zacht rossige kop, eenzelfde gekleurd middenstuk en een beetje een donker achterlijf. Zes lange lichte poten en twee lange lichte voelsprieten bij de kop. Help, hoe krijg ik ze weg?

Faraomier

Een kleine mier geeft het vermoeden dat het de faraomier is. Wanneer mierenlokdoosjes niet helpen is het zeker de faraomier. De Nederlandse naam is faraomier, de wetenschappelijke naam is Monomorium pharaonis Linnaeus. Faraomieren zijn exoten. Ze komen uit het buitenland en dan met name uit de tropen. De faraomier leeft het liefst in een warme omgeving. Door de groeiende import uit tropische gebieden is de faraomier rond 1900 in Nederland terecht gekomen. Pas nadat de centrale verwarming gemeengoed werd, kon de mier overleven en zich voortplanten. De tropische is een mier die voorkomt in woningen, ziekenhuizen en hotels, omdat het een warmte liefhebber is. In de keuken is het warm, in de buurt van het aanrecht is vaak voedsel voor de faraomier te vinden en zijn er genoeg plekken om te schuilen. De nesten zullen dan ook niet ver van aanrecht, CV of oven te vinden zijn. De faraomier is een alleseter. Wat er maar in de keuken te vinden is. Zoals:
  • brood
  • meel
  • suiker
  • vlees
  • hondenvoer
  • groenten tot een
  • lolly aan toe.

Uiterlijk

In een nest van de faraomier, leven koninginnen, werksters, mannetjes en larven. De koninginnen zijn 3,5 millimeter tot bijna vijf millimeter groot. Het zijn de grootste faraomieren. De koningin is rossig geel van kleur met een zwartgekleurd achterlijf. De poten en voelsprieten zijn ook rossig geel gekleurd en de kop vertoont ook veel zwart met de rossig gele kleur erdoor. De werksters mieren zijn 2,2 millimeter tot 2,6 millimeter groot. Ook hier is de rossig gele kleur aanwezig maar het achterlijf is voor de helft zwart en de andere helft rossig geel. De kop is rossig geel. De mannetjes zijn 2,8 millimeter tot 3,1 millimeter groot en zijn donkerbruin tot zwartachtig gekleurd. De poten zijn bleekgeel gekleurd met een zwarte aanzet bij het lijfje in de buurt. De mannetjes faraomier zijn gevleugeld. De larven zijn wit en pootloos. De faraomieren hebben geen herkenning van nestgenoten waardoor kolonies dicht bij elkaar kunnen liggen.

Kolonie van een faraomier

Per volk hebben de faraomieren meerdere nesten. Omdat ze geen moeite hebben met andere volken in de buurt (geen herkenning van nestgenoten) kan het hebben van faraomieren in de keuken volledig uit de hand lopen. Per nest kunnen namelijk wel 400 koninginnen zijn die in circa negen maanden (zo lang leven de koninginnen) ongeveer 300 eieren leggen. Na het uitkomen van de eitjes worden deze verzorgd door de werksters. De mannetjes zorgen voor de verdediging van het nest en voor het groter worden van een nest. Een plaag voor de mens!

Waarom bestrijden

De faraomier als alleseter kan bacteriën en parasieten overbrengen. Van een rottend stukje vlees naar het eten wat op borden klaar staat om naar de eettafel te brengen. In ziekenhuizen klimmen ze in elektronische apparatuur en eten van open wonden. Wanneer we niet weten en niet kunnen zien dat het voedsel besmet is, en na acht uur behoorlijk ziek worden, is het eten besmet geweest. Een voedselvergiftiging kan het gevolg zijn. Flink beroerd zijn, misselijk, buikkrampen, overgeven en diarree. In ziekenhuizen zijn ze hier absoluut niet blij mee want de al zieke mens heeft al een verlaagde weerstand.

Hoe te bestrijden

Een mierenlokdoos voor faraomieren is sinds 2007 niet meer te koop. De gewone mierlokdozen werken niet voor de faraomier. Er zijn voor de particulier geen bestrijdingsmiddelen te koop. Bij een faraomieren plaag is het noodzaak om een professioneel bestrijdingsbedrijf in te schakelen. Maar ook preventie is erg belangrijk:
  • controleer bij warmtebronnen op kleine mieren.
  • eventueel de temperatuur ongunstig maken. De faraomier houdt van een temperatuur rond de 30 ° Celsius. Houd de temperatuur lager en laat de keuken geregeld doortochten wanneer dit mogelijk is.
  • houd de hygiëne op peil. Geen resten op het aanrecht, verrot fruit van de fruitschaal en altijd het fruit eerst afspoelen. Plaats deksels op groene en zwarte afvalbakken in de keukenla. Bewaar voedsel als brood, vlees, meel, beschuit en suiker in afgesloten potten.
  • sluit deksels goed op de potjes!
  • wacht niet te lang met het inschakelen van een bestrijdingsbedrijf bij het vermoeden van faraomieren of vreemde kleine mieren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De faraomier in de keuken"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!