InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Bevers - wat weten we over ze

Bevers - wat weten we over ze

De bever is, naast de capybara, het grootste knaagdier ter wereld. Hun hele leven lang zijn ze bezig met het bouwen van dammen en burchten in rivieren. Bevers bouwen hun burchten zelfs met verschillende verdiepingen en weten deze zo te bouwen dat ze ook in de winter, wanneer de burcht bedekt is met sneeuw, nog warm blijven in hun onderkomen.
Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons

Algemeen

  • Latijnse naam: Genus Castor
  • Soort: Knaagdieren
  • Type: Planteneters
  • Waar komen ze vandaan: De bever komt voor in Europa, Azië en in Noord-Amerika
  • Hoe oud kunnen ze worden: Bevers in het wild kunnen ongeveer tot 24 jaar oud worden.

Voedsel en onderkomen

Bevers zijn planteneters en eten onder andere waterlelies en andere soorten waterplanten. Ook de boomschors van verschillende boomsoorten, zoals die van een eik, berk, wilg of kersenboom, zijn een favoriet. Bevers doen niet aan winterslaap, maar brengen de winter door in een soort van burcht die ze in het water bouwen. Vaak zijn deze burchten gebouwd in rivieren met langzaam stromend en ondiep water. Stroomt het water te snel, dan bouwen de bevers een dam in de rivier om de stroming langzamer te laten worden en kunnen ze vervolgens hun burcht gaan bouwen. In deze burcht wordt ook hun wintervoorraad aan voedsel opgeslagen, meestal bovenin de burcht omdat een gedeelte van de burcht boven water staat en zo het voedsel toch droog blijft. Een burcht heeft meerdere verdiepingen en een nestkamer. De grootste burcht die ooit gemeten is kun je vinden in National Park Wood Buffalo in de Verenigde staten. Deze burcht is wel 800 meter lang!

Levensgewoonten en voortplanting

Bevers zijn langzaam op het land, maar snel in het water en ze kunnen tot wel 15 minuten onder water blijven. Naast de capybara zijn bevers de grootste knaagdieren ter wereld. Bevers leven in groepen en werken ook samen als een groep. Een mannetje en vrouwtje blijven als paar hun leven lang bij elkaar en krijgen in die tijd ongeveer 2 keer een nest met jongen. Per nest baart het vrouwtje tussen de 2 en 8 jongen. Wanneer een bever 1 maand oud is leert deze al zwemmen.

Lichamelijke kenmerken

Volwassen bevers kunnen ongeveer 1.30 meter lang worden van kop tot staart. Ze wegen hierbij meer dan 27 kilogram. Omdat de scherpe voortanden van een bever hun hele leven blijven doorgroeien, hebben ze veel knaag materialen nodig. Ze zijn dan ook erg snel met het bouwen van een dam of burcht. Bevers hebben slechte ogen maar hun gehoor, reukvermogen en gevoel zijn erg sterk. Ze kunnen vijanden hierdoor snel ontdekken en een alarm-kreet slaken zodat de hele groep bevers onder water verdwijnt.

Vijanden

De bever heeft zeker vijanden. Zijn natuurlijke vijanden zijn de volgende dieren:
  • De uil
  • De poema
  • De wolf
  • De beer
  • De marter
  • De lynx
  • De prairiewolf

De andere vijand was en is de mens, die, vooral vroeger, de pels van de bever gebruikten om vilt te maken voor hoeden, bontkragen aan jassen en dergelijke dingen. Bevers werden ook gedood om een sterk ruikend vocht dat uit twee klieren van het achterlijf komt om hun territorium mee af te bakenen. Vroeger dacht men namelijk dat dit vocht een krachtig geneesmiddel was. Inmiddels wordt er niet overal meer op bevers gejaagd. In Nederland is dit vooral omdat de bever niet meer zoveel in ons land voorkomt en men dit diersoort juist wil beschermen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bevers - wat weten we over ze"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 22-02-2016
Gepubliceerd: 24-09-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!