InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De brandnetel als groente

De brandnetel als groente

De brandnetel kennen we als een plant waar je van af moet blijven. De bladeren kunnen een nare prikkeling op de huid veroorzaken. Toch weten we dat de brandnetel een lekkere, groene thee is. Tot ruim een eeuw geleden was het zelfs heel gewoon om de brandnetel als groente op tafel te serveren! Daarom kan het geen kwaad om de handschoenen uit de kast te halen en wilde brandnetel te oogsten. Het spaart bovendien wat geld in de portemonnee.

Inhoudsopgave:

Tjiokvol vitamine A en C

Brandnetel is een gezonde groente. Je kunt de toppen voorzichtig afsnijden. Met een handschoen aan is het snijden van een brandnetel geen kunst. Je hebt al snel een tas vol brandnetels. Brandnetel is een goede bron van vitaminen. In de jonge scheuten zit veel vitamine C en vitamine A. Zelfs vitamine D zit in brandnetel terwijl deze zelden in etenswaar voorkomt. Dat maakt de brandnetel tot een unieke groente. Ook zit een brandnetel vol eiwit en ijzer. Daarnaast is brandnetel een rijke bron van mineralen: fosfor, magnesium, kalk, kalium en mangaan komen erin voor.

Medicinale werking van brandnetel

Brandnetels werken volgens de oude volksgeneeskunde goed voor het hele gestel en met name de bloedsomloop. Het zuivert de maag en lost slijm van de slijmvliezen op. Het werkt bloedzuiverend en daarmee werkt het ook goed tegen verschillende vormen van huiduitslag. Het werkt afdrijvend op nierstenen. Niet alleen de blaadjes zijn eetbaar; ook de wortel is een geneesmiddel. De brandnetel zorgt ervoor dat gifstoffen zoals urinezuur sneller uit het lichaam verdwijnen. Hiermee helpt het jicht en reumatiek voorkomen. Kortom het is een zeer gezonde plant. Proevers van brandnetel zeggen dat hij zeer lekker is en de dieren hem helemaal zouden kaal vreten als hij zichzelf niet beschermd had door zijn prikkelende werking op de huid.

Signatuurleer

Brandnetels zijn ook gebruikt als afrodisiac. Het netelvuur wekt het liefdesvuur zo staat in de signatuurleer te lezen. De signatuurleer houdt in dat de uiterlijke eigenschappen van planten iets zeggen over zijn geneeskrachtige werking. Een ander feit uit de signatuurleer is dat het brandnetelblad kleine haartjes heeft, en inderdaad; de plant is goed voor het haar! Er zijn middeltjes te maken van de brandnetel die haargroeibevorderend werken. Academische wetenschappers van de moderne tijd kijken doorgaans neer op de millenia-oude signatuurleer.

Haarwater

Hier volgt een recept voor haarwater op basis van brandnetels:
Je kookt twee handen vol brandnetels in een halve liter water met een halve liter azijn gedurende een half uur. Daarna zeef je de brandnetels uit het water. Voor het naar bed gaan was je je hoofdhuid hiermee. Eens per week je hoofd met olie wassen. Dat is de manier waarop men vroeger hoopte haargroei te stimuleren. Overigens heeft de medische wetenschap nog steeds geen beter haargroeimiddel uitgevonden aangezien de pruikenverkoop nog altijd volop bloeit.

Brandnetelsoep

Je kunt brandnetels gewoon in vrijwel elke soep gooien en meekoken; vooral in een groentesoep is het lekker. Je versnippert enkele toppen en gooit ze op het laatst erbij en laat ze een minuutje meekoken. Zo blijft de medicinale werking behouden. Wanneer je ze lang meekookt gaan de werkzame stoffen uit de plant. Je kunt een speciale brandnetelsoep maken. Vooral in de lente wordt dit vaak gegeten. Je hebt nodig :
  • Een halve kilo brandneteltoppen,
  • Een ui,
  • 5 eetlepels havervlokken,
  • 1eetlepel groente-bouillonpoeder, of een blokje groentebouillon,
  • 4 eetlepels olie.
Eerst doe je de olie in de pan en warmt het op. Je doet er een versnipperd uitje bij. Doe vervolgens klein gesneden brandnetels erbij. Een deksel op de koekepan en 10 minuten zachtjes smoren. Ondertussen breng je het water aan de kook met de bouillon. In een andere koekepan rooster je de havervlokken goudbruin. Als de brandnetels met de uien voldoende gesmoord zijn, na 10 minten, doe je de inhoud van de koekepan in het water. Vervolgens voeg je de geroosterde havervlokken toe. 10 Minuten laten doorkoken en de soep kan gegeten worden!

Brandnetelstamppot

Brandnetels kun je ook door een stamppot doen. Eerst de brandneteltoppen wassen en klein snijden knippen of hakken. Daarna kook je ze 8 tot 10 minuten. De aardappel stamp je zoals je dat altijd doet bij een stamppot. Nu doe je de licht gekookte brandnetels erdoor. In plaats van gekookte brandnetels door de stamppot te doen kun je ze ook smoren in de koekepan met boter en een uitje. Je laat het geheel 10 minuten sudderen. Dat is iets meer werk maar de stamppot gaat er lekkerder van smaken.

Zelf brandnetelthee maken

Het is niet moeilijk om zelf kruidenthee te maken Wie brandnetelthee wilt maken hoeft slechts de toppen te drogen. Dat duurt een paar dagen. Als ze kurkdroog zijn kun je ze met de keukenblender verpulveren. Vervolgens zet je thee zoals je altijd groene thee maakt. Om de smaak iets frisser te maken kun je er gedroogde munt doorheen doen.

Brandnetel in kwark, yoghurt en smoothies

Gehakte brandneteltoppen worden van oudsher ook door de kwark of yoghurt gedaan. Je kunt de brandnetels gewoon rauw eten. Er zijn ook mensen die gedroogde brandnetels door sla of smoothies doen. Gedroogde brandnetels zijn te koop bij ecologische winkels; maar je kunt ze natuurlijk ook zelf plukken. Als je brandnetels in de natuur plukt zorg er dan voor dat ze niet naast een weg staan waar veel verkeer langs komt. Pluk jonge toppen waar alleen gave bladeren aanzitten en niet de blaadjes met gaatjes; deze worden door insecten veroorzaakt die ervan eten. Je kunt ze wassen met gekookt water. Zo weet je zeker dat ze mooi schoon zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het nut van brandnetelIedereen weet dat een brandnetel bij aanraking een branderig en jeukend gevoel op de huid onstaat. Maar een brandnetel k…
Wilde kruiden: brandnetelWilde kruiden: brandnetelEr was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men…
Het hele jaar eten uit de natuurHet hele jaar eten uit de natuurPraktische voorbeelden van eten uit de natuur per seizoen en naar gebruik. Het hele jaar eten en drinken uit de natuur i…
De geneeskracht van brandnetelDe geneeskracht van brandnetelBrandnetel is een heerlijke wilde groente. Daarnaast is deze prikkelbare plant een sterk geneeskrachtig kruid met een ru…
Gezonde haren met brandnetelsBrandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch he…
Bronnen en referenties
  • Literatuurlijst:
  • Het is groen en het geneest, Karin Hubbeling
  • De kleine dokter, A.Vogel
  • 10 jaar ecologisch koken, Natuur -en milieucentrum Allardsoog, Hilly Tepper
  • De taal der kruiden, Mellie Uyldert
  • De geurende kruidhof, MC Blöte-Obbes

Reageer op het artikel "De brandnetel als groente"

Reacties

S. K., 07-08-2013 22:15 #3
Op internet circuleert een filmpje waarin David Wolfe brandnetels plukt en rauw opeet. Dit is sterk af te raden omdat in rauwe brandnetel mierenzuur zitů

Maar aan het eind van het stuk staat vervolgens:

Gehakte brandneteltoppen worden van oudsher ook door de kwark of joghurt gedaan. Je kunt de brandnetels gewoon rauw etenů

Wel rauw/niet rauw, hoe zit het nou? Reactie infoteur, 08-08-2013
Als je een paar brandneteltjes rauw eet door het door de yoghurt te doen, zal dat weinig uitmaken voor de gezondheid. David Wolfe heeft gelijk wanneer hij gewoon een paar brandneteltjes rauw eet; wat hij doet is geen reden om jezelf angst aan te praten. Wanneer je echter een paar honderd gram brandnetels wilt gebruiken als brandnetelstamppot, kun je het beste de brandnetels een minuutje blancheren.

Miep, 15-06-2013 20:19 #2
Brandnetels ALTIJD koken want er zit mierenzuur in dat met minimaal 1 minuut verdwijnt (en ook niet langs de snelweg plukken uiteraard). Reactie infoteur, 17-06-2013
Als je weinig eet is mierenzuur te verwaarlozen. Mierenzuur zorgt ook voor de prik op de huid. Daarom overgiet ik met kokend water; dat is genoeg tegen mierenzuur het is gelijk goed gewassen want in brandnetel kunnen kleine insecten zitten. Na het met kokend water overgoten te hebben, laat je het een half minuutje staan en spoelt het af met koud water; zo heb je bladeren die je door de sla kunt doen of fijnsnijden in een roerbakmix of soep.

Xolani Honing, 12-06-2012 16:48 #1
Werkelijk zeer interessant de medicinale werking van de brandnetel!
Mijn vraag is ik heb brandnetels in een vochtige doek in de ijskast gelegd zoals ik de verse tuinkruiden behandel maar vervolgens helemaal vergeten. Ze zijn nu helemaal uitgedroogd. Kan ik ze nog gebruiken als theeblaadjes of zijn alle waardevolle stoffen er nu uit? Reactie infoteur, 12-06-2012
Beste Xolani Honing,
Eigenlijk zou ik eerlijk gezegd niet weten of er nog werkzame stoffen in de brandnetel zitten als ze in de ijskast gedroogd zijn onder een vochtige doek. Ik neem aan van wel. Het lijkt me dat het nog mogelijk is de brandnetel helemaal te drogen en er dan gewoon thee van te zetten.
groet,
Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-08-2016
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Geneeskrachtige kruiden
Reacties: 3
Schrijf mee!