InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Een wei met bloemen

Een wei met bloemen

Een wei met bloemen Weilanden worden intensief bewerkt en bemest voor een hogere productie. Daarmee zijn de verschillende bloemensoorten voor een groot gedeelte uit de wei verdwenen. Door stukken natuur te verschralen komen de bloemen terug en ook de weidevogels, vlinders en insecten. Veel voorkomende bloemen in de wei zijn o.a. fluitenkruid, madeliefje, pinksterbloem, ereprijs, boterbloem en margriet

Productie weilanden

De meeste weilanden zijn tegenwoordig productieweilanden. Ze worden intensief bewerkt en bemest. Het gras is snelgroeiend en heeft een hoge voedingswaarde. Als er bloemen in voorkomen dan is dat meestal één soort zoals paardenbloemen of boterbloemen. Door de grond van bermen en weilanden te verschralen komen de bloemen en daarmee ook de insecten, vlinders en vogels terug.

Verschraling

De grond kan worden verschraald door te stoppen met bemesting en het braak te laten liggen. Strooi in het najaar wat kalk. Kalk zorgt ervoor dat de grond niet te zuur wordt en het is goed voor de structuur van de bodem. De meeste bloemen houden niet van te zure grond. Maai het gras één tot hooguit twee keer per jaar en laat het maaisel niet liggen anders wordt de grond nog gevoed. Het tijdstip waarop gemaaid wordt is van invloed op de soorten bloemen die in de wei groeien. Gras dat begin juni wordt gemaaid geeft laatbloeiende planten een kans. Gras maaien in juli of augustus is weer beter voor de vroegbloeiende planten. Om het ontstaan van een wei vol bloemen te stimuleren is het beter om elk jaar rond dezelfde tijd te maaien.

Het duurt jaren voordat er een echte bloemenwei ontstaat. Om het proces te versnellen kan de vruchtbare teeltlaag worden verwijderd.

Een andere mogelijkheid is het inzaaien van een grasmengsel waar zaden van kruiden, bloemen en grassen inzitten. De mengsels zijn verkrijgbaar voor verschillende grondtypen en bemestingstoestanden. Mengsels kunnen ook op maat worden samengesteld.

Open plek of zandpad

Een open zanderige plek of pad in de bloemenwei is belangrijk voor de dieren. Open plekken warmen snel op in de zon. Insecten komen af op de bloemen rondom de open plek Hagedissen eten de insecten op en ze zonnen graag op het zand. Graafbijen graven er hun nesten en vogels nemen een zandbad.

Zaaitechnieken

Doorzaaien is zaaien in het bestaande gras. Zaaien kan in het voorjaar of aan het einde van de zomer. Het gras groeit niet zo hard en dat is gunstig voor het opkomende gezaaide. Voor het zaaien moet het gras zo kort mogelijk worden gemaaid.

Inzaaien is zaaien in land waar de zode en vruchtbare teeltlaag van zijn verwijderd. De beste tijd om in te zaaien is aan het einde van de zomer. De temperatuur is goed om het zaad te laten kiemen. Het gras kan zich bovendien goed ontwikkelen in de winter en het voorjaar. De grond moet voor het zaaien wel voldoende vochtig zijn.

Dieren in de wei

Dieren houden van de verschillende soorten grassen, bloemen en kruiden. Een natuurlijke wei levert minder voer op en de voedingswaarde is lager. Deel de grond voor het beweiden op in verschillende stukken. Er wordt dan minder gras vertrapt. Een goede volgorde voor het beweiden is:
  • Koeien - Als eerste kunnen de koeien de wei in. Een rund eet graag lang gras en ze houden van kruiden en bloemen. Op de plek waar de dieren hebben gemest eten ze niet meer.
  • Paarden Paarden houden van gras en eten de pollen die de koeien hebben laten staan.
  • Schapen Als laatste kunnen de schapen de wei in. Schapen houden van kruiden en eten het weiland goed kaal.

Door het weiland te beweiden met verschillende dieren is de kans op wormbesmetting kleiner. Nadat de dieren uit de wei zijn kan het gras weer aangroeien. Het gras kan ook worden gehooid. Het hooi heeft een ruwe structuur. Dit zorgt voor een goede werking van de pens. Laat het gras niet hoger worden dan tot 25 cm. Dieren vinden hooi van lang gras niet zo lekker, de grasmat herstelt zich niet zo snel na het maaien, de zode verstikt en het gras overgroeit de kruiden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?In maart begint het gras langzaam aan weer te groeien. Het is tijd om er weer eens aandacht aan te besteden. De eerste m…
Tuin lenteklaar makenHet kan natuurlijk nog gaan vriezen in Maart, maar toch kunt u de tuin al lenteklaar maken. Er zijn al een aantal mooie…
Moestuin: bemesten van de tuinEr zijn verschillende manieren om uw tuin te bemesten. Er is een groot aantal verschillende soorten mest. De meest voork…
Toasts van gekarameliseerde fois grasDe feestdagen komen eraan, tijd voor enkele speciale kerstrecepten ! Een eenvoudig voorgerechtje van fois gras, snel kla…
Zo wordt uw gras groener dan bij de burenZo wordt uw gras groener dan bij de burenDe meeste tuinbezitters willen gras in hun tuin. Terecht want gras geeft gelijk een mooie groene uitstraling. Een border…

Reageer op het artikel "Een wei met bloemen"

Infoteur: Liza
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Plukbloemen
Schrijf mee!