InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Het nut van brandnetel

Het nut van brandnetel

Iedereen weet dat een brandnetel bij aanraking een branderig en jeukend gevoel op de huid onstaat. Maar een brandnetel kan ook nuttig zijn en zelfs geneeskrachtig werken.

Medicijn

Brandnetel werkt bloedzuiverend, bloedstelpend, zwak vochtafdrijvend, anti-allergisch en is voedzaam. Er wordt zelfs beweerd dat brandnetel scheurbuik zou kunnen genezen. Om gebruik te maken van de medicionale krachten van brandnetel, kun je het drinken als thee of sap, eten als spinazie of soep of innemen in tabletvorm.

De natuur

Ook is brandnetel nuttig voor de natuur. Veel insecten, zoals een vlinder en de bij voeden zich met deze plant. Ook kun je van brandnetel zeer goed plantenvoedsel maken. Leg 500 gram brandnetel in een emmer of vat en overgiet dit met 5 liter water. Laat dit ongeveer 2 weken staan en zeef dan de brandnetel resten er uit. Met het brandnetel water wat dan overblijft kun je de planten water geven. De brandnetel resten kun je gebruiken voor bemesting van je tuin.

Warmte

Vroeger werd een brandnetel gebruikt door Romeinse soldaten om zichzelf warm te houden. De plant werd fijn gestampt in olie en vervolgens op hun lijf gesmeerd.

Grondstoffen

Van de stugge vezels van de plant kunnen stoffen worden geweven en de plant kan worden gebruikt voor het produceren van papier. Het is dus een goede en natuurlijke grondstof voor verschillende artikelen.

Aanraking

Toch per ongeluk een brandnetel aangeraakt? Dan is er weer een ander plantje dat je van het vervelende brandende en jeukende gevoel af kan helpen, namelijk hondsdraf. Dit is meestal wel in de buurt van brandnetel te vinden. Kneus het plantje tot het sap eruit komt en smeer de plek in, de jeuk verdwijnt vrijwel direct. Geen hondsdraf kunnen vinden of geen idee wat dat is? Dep de gevoelige plek dan met wat azijn.
© 2011 - 2017 Jes1978, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het nut van brandnetel"

Infoteur: Jes1978
Gepubliceerd: 11-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!