InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Snijbloemen in verschillende kleuren

Snijbloemen in verschillende kleuren

Snijbloemen zijn er in veel verschillende kleuren en dat maakt het niet altijd even makkelijk kiezen. Stel men wil graag een bloemstuk maken met gele bloemen welke komen hier dan voor in aanmerking? Moet een boeket met rode bloemen altijd op rozen uitdraaien of zijn er nog andere leuke varianten? U vindt meer hierover in onderstaand tabel waar snijbloemen en kleur overzichtelijk in vermeldt staan. Tevens vindt u onderaan de tabel nog extra informatie over het combineren van snijbloemen.

Snijbloemen

Snijbloemen brengen veel kleur en vrolijkheid met zich mee en ze zijn te gebruiken voor veel doeleinden. Veel mensen denken bij een bepaalde kleur altijd aan dezelfde bloem. Bij rozen denkt men vaak aan rood en bij hyacinten meestal aan blauw maar hyacinten zijn bijvoorbeeld ook in het geel te verkrijgen. Zo zijn er nog veel meer snijbloemen die in meer kleuren zijn te verkrijgen dan waar men in eerste instantie aan denkt.

SnijbloemRoodGeelWitRoseOranjePaarsBlauwGroen
Agapanthus X X
AlstroemeriaXXXXXX
AmaryllisXXXX
AnemoonX X X
AnjerXXXXXX X
AnthuriumX XX X
CallaXXXXXX
Chrysant XXXXX
Ereprijs XX X
FresiaXXXXXX
Flox XX X
GerberaXXXXX
GladioolXXXXXX X
Hortensia XX XXX
Hyacint XXX X
lelieXXXXX
Liatris X X
Lysiantus XX X
Pioenroos XX
RanonkelXXXXX
Ridderspoor XX XX
RoosXXXXXX X
Sering XX XX
Sneeuwbal X X
TulpXXXXXX
Violier XX X
Zuidenwindlelie X X

Leuke combinaties

Een vaas met alleen anjers of tulpen staat erg mooi maar men kan snijbloemen ook heel goed combineren, de meeste snijbloemen zijn trouwens goed geschikt om met elkaar te combineren. Men kan een gemengd boeket maken met veel verschillende soorten maar een boeket met twee soorten staat ook heel mooi. Hieronder een aantal voorbeelden van snijbloemen die samen een fraai duo vormen.
  • Chrysant en alstroemeria
  • Roos en gerbra
  • Roos en fresia
  • Anjer en chrysant
  • Gerbera en anjer
  • Roos en sneeuwbal

Opvullen

Soms is één soort snijbloem op een vaas heel mooi maar wil men het toch graag opvullen met een bloem met een fijne of ander structuur. Een bekend voorbeeld is gipskruid tussen rozen. Maar er zijn nog andere snijbloemen die men goed kan gebruiken als opvulling, enkele voorbeelden:
  • Guldenroede
  • Halskruid
  • Hypericum
  • Waxbloem
  • Zeelavendel

Met bladgroen of varens kan men boeketten ook heel mooi opvullen:
  • Eucalypthusblad
  • Salalblad
  • Ledervaren
  • Aspargus

Geen aanrader

Niet alle snijbloemen zijn even goed te combineren, zo zijn narcissen door de slijmvorming niet zo goed te combineren, de slijm kan andere bloemen die ook op de vaas staan doen verwelken. Tulpen blijven doorgroeien op een vaas en zijn daardoor minder geschikt in een gemengd boeket. De tulpen zullen boven de andere bloemen uitgroeien en er uiteindelijk over heen gaan hangen.

Lees verder

© 2011 - 2017 El-ja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snijbloemen in verschillende kleuren"

Reactie

G. Barendregt, 11-04-2015 16:12 #1
Over narcissen in combinatie met andere bloemen: mij is geleerd om de narcissen (dus zonder de andere bloemen) minimaal een uur in water te zetten. Dan dit water weggooien en de narcissen kunnen tussen de andere bloemen worden geschikt. Dit is toch geen fabeltje?

Infoteur: El-ja
Laatste update: 20-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Snijbloemen
Reacties: 1
Schrijf mee!