InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bachbloesems - hulp bij onvoldoende interesse in het heden

Bachbloesems - hulp bij onvoldoende interesse in het heden

Het is een oude Zen-filosofie: als je eet, eet dan, als je slaapt, slaap dan, als je loopt, loop dan... Wellicht zal iedereen zich wel eens betrappen op het feit dat hij meer bezig is met het verleden of de toekomst dan het heden. Voor sommigen kan dit echt een probleem worden en raken emoties zodanig uit balans, dat het goed is om in te grijpen. Dokter Edward Bach onderscheidde zeven verschillende soorten van onvoldoende interesse in het heden. Hij vond er helende bloesems voor.

Chestnut bud (Knop van de witte paardekastanje)

'Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen.' Deze oude wijsheid is op de meeste mensen van toepassing. Toch zijn er mensen die blijkbaar niet lijken te leren uit de fouten die ze zelf maken of door te kijken naar wat er om zich heen gebeurt. Voor deze mensen kan Chestnut Bud een uitweg zijn. Deze bloesem helpt om lessen te trekken uit ervaringen en niet steeds opnieuw dezelfde fouten te maken.

Clematis (Bosrank)

Clematis is een remedie die dagdromers helpt om wat meer in het heden te staan. Vaak zijn het rustige mensen, soms zelfs neigend naar passiviteit, die in hun gedachten vaak naar de toekomst dwalen. Ze dromen van alles wat beter zou kunnen zijn, maar nemen zelden het heft in handen om ook werkelijk iets te realiseren. Dankzij Clematis worden ze wat meer met de voeten op de aarde gezet en leren ze ook gelukkig te zijn in het hier en nu.

Honeysuckle (Rode kamperfoelie)

Zoals er mensen zijn die teveel in de toekomst leven, heb je ook diegenen die met hun geest in het verleden blijven hangen. Het geluk van vroeger komt nooit meer terug, misschien hebben ze een vriend of een geliefde verloren, er is altijd wel een reden om weer achterom te kijken. Daardoor missen ze belangrijke delen van wat er nu op hun pad komt. Clematis helpt om het verleden meer los te laten, om ook nu met open ogen in de wereld te staan. Ook bij heimwee kan Clematis erg heilzaam werken.

Mustard (Wilde mosterd)

Sommige mensen hebben onbestemde 'buien' van zware gevoelens, alsof er een zwarte wolk voor hun gevoelens kruipt. Ze worden down, depressief zelf, terwijl ze vaak niet weten waar die donkere emoties vandaan komen. Niet lijkt zin te hebben, hun levensvreugde is volledig op. Mustard helpt om deze gevoelens weer te laten verdwijnen, om het leven minder zwart in te zien.

Olive (Olijf)

Er zijn periodes waarin mensen volledig opgebrand zijn. Door zware fysieke of mentale inspanningen zijn ze zo uitgeblust, dat het enorm veel moeite kost om doorheen de dagen te worstelen. Olive ondersteunt in dat geval, zorgt ervoor dat men beter recupereert, dat slaap écht verkwikkend is. Deze bloesem wordt vaak gebruikt door jonge ouders, als de gebroken nachten meer dan zwaar beginnen te wegen.

White Chestnut (Paardekastanje)

Piekeraars hebben veel baat bij White Chestnut. Deze bloesem is er voor wie er tegenop ziet om 's avonds in bed te kruipen, omdat hij al op voorhand weet dat hij nog een hele poos telkens weer diezelfde gedachten zal zien voorbijkomen. Mensen die als het ware hun hersenen niet even kunnen uitzetten en geplaagd worden door dat molentje van ideeën dat telkens maar ronddraait, kunnen met White Chestnut weer gemoedsrust vinden.

Wild Rose(Hondsroos)

Sommige mensen lijken geen enkele vorm van initiatief te nemen. Ze blinken uit in lusteloosheid, lijken onverschillig en laten zich willoos meedrijven met de stroom. Ze nemen weliswaar de makkelijkste weg, maar putten ook geen vreugde uit hun doen en laten, alles overkomt hen. Wild Rose helpt om minder passief te blijven, om zelf op zoek te gaan naar geluk en voldoening.

Lees verder

© 2007 - 2017 Mamalies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bachbloesems - vijf bloesems die helpen bij angstAngst werkt verlammend of geeft je stress. Van angst kan je niet slapen of niet meer helder denken. Angst slaat op je ma…
Gelukkiger zijn dankzij BachbloesemtherapieGelukkiger zijn dankzij BachbloesemtherapieEen beetje gelukkiger zijn, dat willen we allemaal. Op basis van alternatieve geneeswijze helpen de Original Bach Flower…
Woordenschat tuin Nederlands-Engels-FransWoordenschat tuin Nederlands-Engels-FransDeze uitgebreide lijst bevat de voornaamste woordenschat in verband met de tuin in het Nederlands, het Engels en het Fra…
Burn-out behandelen met BachbloesemsBurn-out behandelen met BachbloesemsVeel mensen ervaren (veel) stress en ze vragen daardoor te veel van hun lichaam. Dit kan lange tijd goed gaan, maar de k…
Two can play that gameTwo can play that gameShante Smith is een succesvolle zakenvrouw. Ze heeft graag de touwtjes in handen. Zowel zakelijk als privé. Ook geeft ze…

Reageer op het artikel "Bachbloesems - hulp bij onvoldoende interesse in het heden"

Infoteur: Mamalies
Gepubliceerd: 10-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Bachbloesems
Schrijf mee!