InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Snijbloemen verzorgen

Snijbloemen verzorgen

Snijbloemen verzorgen Snijbloemen verzorgen in de vaas of in het bloemstuk. er mag in het water voor de bloemen gerust een druppeltje chloor toegevoegd worden.

Snijbloemen verzorgen

In de vaas

Let er in de eerste plaats op dat de vaas grondig schoon gemaakt is. Als dat niet het geval is, dan zullen de bloemen minder lang staan. Je kunt ook in het water een druppeltje chloor toevoegen, dit houdt de vaas schoon en de bacteriën krijgen minder kans. Veel bloemisten zullen dit echter tegenspreken, maar uit ervaring weet ik dat het helpt om de bloemen langer mooi te houden. Uiteraard bedoel ik ook slechts één druppeltje. De meeste bloemen kunnen het beste schuin afgeknipt worden, doe dit vooral met een scherpe schaar of een speciaal tangetje. Met een scherpe tang wordt de steel niet dichtgedrukt waardoor de bloem beter water op kan nemen. Zet vervolgens de bloemen op lauw water, eventueel met snijbloemenvoeding. Tulpen hebben een andere verzorging nodig. Deze mogen gewoon recht afgeknipt worden, en omdat tulpen snel groeien is iets mindere verzorging ook goed. Dat betekent dat ze het beste gewoon in (weinig) koud water kunnen en geen voeding nodig hebben.

Steekschuim

Pas eerst het steekschuim in de vaas/pot die je wil gaan gebruiken. Leg dan het steekschuim in een bak water en laat het rustig vol zuigen. Ga zeker niet het steekschuim onder duwen want dan neemt het niet genoeg water op, er blijven dan teveel luchtbellen in zitten en het steekschuim zal weer sneller uitdrogen. Zet dan het natte steekschuim in de vaas. Voor veel bloemstukken is het mooi als het steekschuim ongeveer vijf cm. boven de pot uitsteekt. Hierdoor krijg je een voller bloemstuk.
Dit is het gebruik van het groen steekschuim, voor droogbloemen is er het grijze steekschuim en die gaat niet eerst in het water. Verder is er tegenwoordig ook steekschuim in mooie kleuren dat gezien mag worden. dan is het niet nodig om het hele steekschuim vol te steken zodat je er niets meer van ziet.

Kleine vaasjes

Die zijn er in veel soorten en kunnen bv. aan takken gehangen worden (met Pasen) je kunt er ook ijzerdraad omheen binden en dan in het steekschuim steken. De verzorging van de bloem blijft hetzelfde, alleen zal die in veel gevallen korter worden afgeknipt. Wil je de bloem rondleggen, bv in een ronde schaal, dan kan dat het beste met een bloem die een zachte stengel heeft, zoals de tulp. Laat de bloem dan een uurtje zonder water liggen, dan is hij beter te verwerken. Als het dan nog niet lukt om hem rond te leggen, wrijf dan aan een kant over de steel, hij zal dan toch gaan buigen.
© 2009 - 2017 Tmbs, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Snijbloemen verzorgen"

Infoteur: Tmbs
Gepubliceerd: 08-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Schrijf mee!