InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en Trips

Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en Trips

Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en Trips Plantenplagen oftewel plantenziektes zijn een bedrijging voor de planten rondom uw huis. Ze kunnen uw tuin erg aantasten. Doe er iets tegen voordat het te laat is voor uw planten. Bekijk hier de bestrijdingsmiddelen tegen een aantal plantenziekten zoals: Bladluis, Wittevlieg, Spint en Trips.

Bladluis

Bladluizen zijn kleine beestjes die zich heel snel voorplanten. Als je ziet dat je luizen hebt kan je er het beste meteen
wat aan doen, voordat het een plaag word en het over gaat op je andere planten. Bladluizen komen meestal op planten te zitten die in de tocht staan. Bladluizen leven, als kleine vampiertjes, van plantensappen die ze opzuigen door de plant aan te boren. Aangetaste planten kunnen zo verzwakken dat ze uiteindelijk doodgaan. Sterke planten hebben minder last van luizen, ze hebben dan ook minder snel bestrijdingsmiddelen nodig.

Bestrijding
Als er al zoveel luis op de plant zit kan je het met brandnetelaftreksel inspuiten. Dit middel is niet heel sterk dus je moet het wat vaker herhalen. Als het echt niet werkt kan je er ook wat groene zeep doorheen mengen. Als je de plant met dit mengsel een aantal keren inspuit is de luis weg.

Witte vlieg

De witte vlieg is een klein vliegje. Deze parasiet zuigt de sappen uit een plant. Van deze parasiet gaat de plant er geel uitzien en verdroogt hij. De plant groeit ook een stuk minder. De witte vlieg is ongeveer 2 mm lang. De witte vlieg komt meestal voor bij warme en droge weersomstandigheden. De vliegjes schrijden een plakkerige massa uit waardoor de plant gaat plakken en waar roetdauw schimmel door ontstaat. Er ontstaat dan een roetlaag over de bladeren en die laag kan het hele blad bedekken.

Bestrijding
De beste bestrijding voor de witte vlieg is de sluipwesp. Dit beestje ziet de witte vlieg niet alleen als een voedselbron maar ook als voorplanting. De sluipwesp legt in het eitje van de witte vlieg zelf een ei. Als de sluipwesp uitkomt eet hij het ei van de witte vlieg leeg en gaat dan naar buiten toe. Zo worden alle eitjes leeggegeten door de sluipwesp en is er geen voortplanting meer.

Spint

De spint is een klein beestje dat aan de onderkant van de bladeren zit. Met zijn scherpe monddelen doorboort het beestje de bladeren.
Doordat ze de bladeren leegzuiden worden de bladeren geel. Ze maken ook schade met behulp van spinnenrag. Dit bedekt het blad en belemmert de groei en de plant. Een volwassen spint kan ‘s winters overwinteren. Ze gaan met lage temperaturen in een winterslaap. De vrouwtjes zijn dan oranje - rood in plaats van de gebruikelijke geel - groene kleur.

Bestrijding
Je kan de spint bestrijden met ‘Phytoseiulus persimilis’ dit is een spint roofmijt. Een volwassen spint roofmijt bestrijd alle soorten spint ook als ze nog in de eitjes zitten. Ze eten de eieren op.

Trips

De Trips is een kleine gevleugelde insect. De Trips legt larven aan de onderkant van een blad. De larven voeden zich met plantendelen. Als de larf volgroeid is prikken ze door de plant heen en zuigen hem leeg. Doordat ze dit doen ontstaan er zilverachtige vlekjes en soms ook zwarte puntjes. In de winter zoeken de Trips een warm plekje. Ze gaan dan 8 cm. Onder de grond zitten en overwinteren daar. In het voorjaar als het weer wat warmer is komt de trips weer naar boven.

Bestrijdingsmiddel
Voor de trips kun je ook de roofmijt gebruiken. Deze prikken in een ei van de Trips en zuigen het vervolgens leeg.
© 2008 - 2014 Aron, gepubliceerd in Bloemen en planten (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ziektes op kamerplanten en planten in de tuinLuizen, kevers, vliegjes, schimmels en andere ziektes en ongedierte tasten je waardevolle tuin- en kamerplanten aan. Voo…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
De sluipwesp kan ook mijnen opspeurenSluipwespvrouwen worden ingezet als biologisch wapen. Zij ruimen namelijk allerlei insecten op. Maar sluipwespem kunnen…
Luis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis in de tuin: bestrijding van bladluis op plantenLuis op de planten in je tuin, wat doe je er aan? Er zijn diverse chemische insecticiden en biologische bestrijdmingsmid…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…

Reageer op het artikel "Bestrijding van de Bladluis, Witte vlieg, Spint en Trips"

Reactie

P. Mathijssen, 09-07-2012 16:20 #1
Het is nogal een hardnekkig probleem waar ik mee zit, of in ieder geval mijn fuchsia's. Ik ben hobbyist of lief hebber van fuchsia's kweken en zit met een witte vlieg plaag. Spuiten doe ik ongeveer om de drie dagen maar ik ben bang dat het weinig zin heeft met al die regen. Spuiten doe ik met Admire van Bayer Garden, maar de witte vlieg blijft maar opvliegen als je de planten aanraakt. Zijn er nog andere effectieve middelen a.u.b.?

Infoteur: Aron
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 1
Schrijf mee!