InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > De gatenplant (Monstera Deliciosa): stekken en verzorgen

De gatenplant (Monstera Deliciosa): stekken en verzorgen

De gatenplant (Monstera Deliciosa): stekken en verzorgen Als je een oerwoud wilt aanleggen in de woonkamer dan is de gatenplant of Monstera Deliciosa, zoals de Latijnse naam luidt, de perfecte plant. Deze plant is oersterk, kan zeer groot worden en heeft zeer grote bladeren. Echter de plant verhuizen wordt, gezien het formaat, op den duur lastig. Stekken kan dan uitkomst bieden.
Was de gatenplant bij aankoop in de winkel nog een fraaie kleine plant van een halve meter, zes jaar later groeien bladeren van maar liefst tachtig centimeter doorsnee tegen het plafond en staat er een grote zware plantenbak op de vloer. De twee-zitsbank en andere meubels hebben plaats moeten maken voor deze reus. Dit is, kort samengevat, de Monstera Deliciosa. Deze soort, die tot de familie Araceae behoort, geeft met haar kenmerkende gelobde bladeren iedere woonkamer iets extra’s. Hou je van een oerwoud in de woonkamer, dan is deze plant zeer geschikt.

De plant in haar natuurlijke habitat

De gatenplant komt van oorsprong uit West-Indië en Zuid- en Midden-Amerika, en heeft haar naam te danken aan de vele gaten en inkepingen in de bladeren. De Monstera Deliciosa, die als synoniem ook Philodendron Pertusum* heet, is een echte klimmer, ze is in haar natuurlijke habitat gewend om hoge oerwoudreuzen te beklimmen. Met de kenmerkende luchtwortels worden zowel vocht en voedingsstoffen opgenomen van de boomstam, als uit de lucht. Daarnaast dienen deze luchtwortels als steun. In het oerwoud is het overal vrij donker, dat is de reden waarom de gatenplant gewend is om goed te groeien in schaduwrijke plekken. De plant kan goed tegen droogte, maar geeft de voorkeur aan veel water. De bladeren, die in het begin nog klein en niet gelobd zijn, kunnen wel een meter in doorsnee worden.
*Ook het geslacht Philodendron hoort net als het geslacht Monstera tot de familie Araceae

Als kamerplant

Als kamerplant moet de gatenplant vaak worden opgebonden, dit kan met behulp van een bamboestok of mosstok worden gedaan. Binnenskamers kan de plant wel drie tot vijf meter hoog worden, dus op den duur zijn veel stokken en touw nodig. De Monstera Deliciosa houdt niet van direct zonlicht, maar in de winter kan teveel zon geen kwaad. Zowel een normale als een hoge kamertemperatuur zijn zeer geschikt, echter bij hogere temperaturen moet als gevolg van snelle verdamping veel water worden gegeven. Ieder voorjaar kan de plant verpot worden naar een grotere bak, dit is ook de periode dat weer nieuwe bladeren worden gevormd. Wees niet bang wanneer de plant een tijd niet goed verzorgd kan worden, de gatenplant is het gewend om te overleven in moeilijke omstandigheden.

Groeisnelheid

De plant, die vele jaren oud kan worden, groeit met twee tot drie bladeren per jaar. In het begin, als de plant nog klein is, lijkt de groeisnelheid tegen te vallen. Maar als eenmaal grote bladeren van vijftig centimeter of meer worden gevormd kan snel een enorme hoogte worden bereikt. Overigens neemt de groeisnelheid sterk af bij zeer lage temperaturen van tien graden of minder. De luchtwortels groeien eveneens snel, het kan geen kwaad om ze in te korten of helemaal te verwijderen, maar het geeft de plant veel karakter wanneer de luchtwortels onberoerd blijven. De plant is een echte stofvanger, het is aan te raden om de bladeren af en toe met water schoon te sproeien.

Vruchten en bloemen

Bloemen en vruchten ontstaan zeer zelden. De bloem is wit van kleur, kelk- of ovaalvormig en omvat een bloeikolf.

Stekken en vermeerderen

Stekken gaat prima, dit mislukt eigenlijk nooit. Elk gedeelte van de stengel met een plek waar een luchtwortel uit groeit kan gebruikt worden. Topstekken met twee bladeren doen het altijd goed, maar ook met niet-topstekken, de zogenaamde stengelstekken, kan een succesvolle poging gewaagd worden. Zet de stek in een glas of bak met water en met een tot twee weken zullen uit de stengel de eerste echte wortels tevoorschijn komen, deze wortels groeien dan meestal uit een gedeelte van een luchtwortel dat nu onder water wordt gehouden. Bij stengelstekken is het heel mooi om te zien dat er precies onder een knoop vanuit de groene bast opeens een lichtgroen puntje ontstaat dat steeds iets groter wordt, dit is het begin van een nieuwe tak dat vanuit het niets lijkt te ontstaan. De beste tijd om te stekken is de lente.

Verhuizen

Tijdens verhuizingen wordt deze plant vaak roemloos afgedankt. Het loont de moeite om de plant tóch mee te verhuizen. Het is even flink wat werk, en het kost wat helpende handen, maar als de plant eenmaal in de nieuwe woning is neergezet, ontstaat er toch een zekere mate van tevredenheid. Overigens kan, als de plant echt te groot is, altijd een topstek worden afgeknipt en deze in de nieuwe woning worden gestekt.

Ziektes en plagen

Hoewel de plant erg sterk is kunnen er toch ziektes optreden, waaronder spintmijt. De plant heeft dan spinsel aan de onderzijde van de bladeren. Een andere kwaal zijn vergeelde bladeren, dit kan duiden op te veel gegeven water. In direct zonlicht kunnen de bladeren vooral in de zomer verschroeien. De plant kan daardoor in zijn geheel verzwakt raken en een heel jaar geen bladeren meer vormen. Oppassen dus met teveel direct zonlicht.
© 2014 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goudrank (Epipremnum Aureum): de gevlekte kamerplantGoudrank (Epipremnum Aureum): de gevlekte kamerplantMet de goudrank kan iedereen een kleine jungletuin in eigen huis aanleggen, velen hebben wel eens deze frisgroene slinge…
Philodendron Erubescens; de klimplant met de rode stengelsPhilodendron Erubescens; de klimplant met de rode stengelsDe Philodendron Erubescens is een zeer makkelijke kamerplant die zeer geschikt is voor een beginner. De plant kan tot tw…
Philodendron: kopen en verzorgingPhilodendron: kopen en verzorgingPhilondendrons zijn grote kamerplanten. Ze zijn vooral populair vanwege hun opvallende en vaak bijzonder gevormde blader…
Feiten en fabels over plantenEr bestaan veel feiten en fabels over planten. En je zult zien dat van sommige plantenfabels echt een kern van waarheid…
Vlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinVlijtig liesje of Impatiens: hele zomer kleur in de tuinImpatiens walleriana is het oorspronkelijke vlijtig liesje en komt uit Oost-Afrika. Al vele eeuwen wordt vlijtig liesje…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Egle Pe / Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenplant
  • David Longman, The Care of House Plants
  • Succes met Kamerplanten, Reader’s Digest

Reageer op het artikel "De gatenplant (Monstera Deliciosa): stekken en verzorgen"

Reacties

Til, 18-03-2017 14:57 #2
Mijn gatenplant is nu wel 2 meter hoog. Hij valt daarom nu steeds om. Hebben jullie tips? 1 grote stok heeft hij al, maar dat helpt nu niets meer. Reactie infoteur, 20-03-2017
Eventueel met touwtjes aan het plafond (aan de plint) of aan de muur vast maken is vaak nog de enige optie om een grote gatenplant niet om te laten vallen. Als er ergens een gordijnrails in de buurt is kan ook daaraan een touwtje worden vastgemaakt. Ideaal touw zijn van die campingscheerlijnen, deze kun je dan eerst aan de plant en plafond vastmaken en dan makkelijk aanspannen. Vaak zijn bij grotere gatenplanten meerdere touwtjes nodig. Succes!

S. Schat, 13-07-2015 21:56 #1
Onze gatenplan heeft nu sinds ongeveer drie weken twee knoppen bovenin. Het zijn groene ovaalvormige knoppen van naar ik schat tien centimeter lengte. We wachten met smart op het uitkomen van deze knoppen. Reactie infoteur, 14-07-2015
Leuk om te vernemen dat jullie gatenplant vruchten begint te krijgen. Best wel bijzonder. Hoe groot is de plant?

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 2
Schrijf mee!