InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Een herbarium maken

Een herbarium maken

Een herbarium maken Een herbarium is een verzameling van gedroogde planten, bloemen en bladeren. Vaak moet je deze maken voor de biologielessen van school. In dit herbarium moeten verschillende soorten bladeren, bloemen en planten worden gedroogd, opgeplakt en worden voorzien van naam, Latijnse naam en vindplaats. In dit 4-stappenplan worden verschillende nuttige tips gegeven.

Stap 1 - Verzamelen

  • Van school krijg je een lijst met de bladeren, bloemen en planten die je moet verzamelen.
  • Je mag geen planten plukken die niet in je lijst staan, deze kunnen zeldzaam zijn.
  • Pluk alleen planten waarneer er meerdere bij elkaar staan.
  • De wortel moet je er niet uittrekken, alleen het gedeelte boven de grond er af knippen (stengel, blad, bloem). Zo kan de plant weer opnieuw uitgroeien.
  • Schrijf de volgende gegevens op: de datum, vindplaats en eventueel bijzonderheden (stond de plant in de schaduw of in de zon, hoe hoog is de plant, welke planten staan in de omgeving, is het een opvallende plant, staan er veel bij elkaar, etc.).

Stap 2 - Drogen

  • De planten moet je drogen tussen papier dat veel vocht opneemt, bijvoorbeeld oude kranten, keukenpapier of koffiefilters.
  • Hoe sneller de plant droogt, hoe mooier de kleur blijft.
  • Leg de plant mooi neer, zonder vouwen of dubbelgeklapte stukken.
  • Grote planten kun je in stukken drogen.
  • Stop een papiertje met de gegevens er bij, anders weet je later niet meer welke plant het was.
  • Op de krant leg je een stapel zware boeken, dan worden de planten platgedrukt en drogen ze mooier.
  • Misschien heb je een zelfgemaakte plantenpers op school gemaakt die je hiervoor kan gebruiken.
  • Vervang de kranten regelmatig voor droge, en controleer meteen of de planten nog netjes liggen.
  • Soms worden de planten ook wel gestreken door leerlingen die er te laat aan beginnen, maar dat is geen goede manier van drogen. De leerkracht ziet het verschil wel.

Stap 3 - Plakken

  • Als de planten helemaal droog zijn kunnen ze opgeplakt worden, als ze nog een beetje vochtig zijn kan het papier gaan schimmelen.
  • Dit plakken kan in een herbariumschrift of op A4-papier.
  • Plak één plant per bladzijde.
  • Grote planten kunnen in stukken opgeplakt worden.
  • Beplak maar één kant van het papier, niet op de beide zijden.
  • Plak met doorzichtig plakband de planten op.

Stap 4 - Tekst

  • Bovenaan de bladzijde komt de naam van de familie waar de plant bij hoort.
  • Schrijf de gegevens bij de plant: Nederlandse naam, Latijnse naam, vindplaats, datum en korte omschrijving van de vindplaats (zie verzamelen).
  • Zorg dat alles er netjes en overzichtelijk uit ziet.
  • Nummer de bladzijden.
  • Maak een inhoudsopgave.
  • Doe de soorten bij elkaar, orden per familie.
  • Maak een mooie voorpagina.
  • Zorg dat je eigen gegevens op de voorpagina staan (naam, klas, vak, etc.).
  • Van de leerkracht krijg je ook tips en regels, volg die goed op!
  • Begin op tijd!
© 2008 - 2017 Coby79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het bewaren van eetbare bloemenHet is mogelijk eetbare bloemen te bewaren, door middel van invriezen en dorgen. Bij het drogen van eetbare bloemen gaat…
Medicinale plantenDe groenten die u eet bevatten vitaminen en sporenelementen die een gunstige invloed kunnen hebben op uw gezondheid. Som…
De wilde of grote kaardebolDe wilde of grote kaardebol heeft een paar kenmerken van een distel, maar is het niet. Net als de kleine kaardebol en he…
Kruiden: Guldenroede (Solidago virga aurea)Het tuinkruidenhoekje mag in de moderne tuin niet ontbreken. Niet alleen om te gebruiken in de keuken. Solidago is een k…
Stokroos in de tuin: een blikvanger die niet mag ontbrekenDe Latijnse naam voor de stokroos is Alcea rosea. Het is een plant uit de Kaasjeskruidfamilie (Malvaceae). Deze zomerblo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een herbarium maken"

Reacties

Ismael, 19-04-2014 15:48 #2
Ik wil graag weten hoe lang het ongeveer duurt om klaar te zijn met een herbarium. Reactie infoteur, 20-04-2014
Hallo Ismael,
Het drogen van de bladeren duurt wel een poosje als je het goed wilt doen. Het hangt af van hoeveel vocht de planten hebben en hoe vaak je het krantenpapier vervangt. Als je elke dag het papier vervangt, kun je met een week klaar zijn, andere balderen/planten hebben langer nodig. het is dus belangrijk dat je op tijd begint.
Zorg er voor dat de bladeren/planten echt helemaal droog zijn voor je ze in je herbarium plakt, want anders gaan ze schimmelen. Sommige mensen gaan vanwege tijdnood de planten droog strijken met een strijkijzer. Maar de leerkracht zal dit zeker zien en het resultaat is ook niet zo mooi.
Veel succes met je herbarium!
Groeten, Coby

Evelyn, 16-09-2008 18:08 #1
Het is misschien beter als je de soorten planten erbij zet en een paar fotos voor kinderen die het moeilijk hebben om een herbarium te maken.Het is zeer moeilijk om de juiste blad te vinden dus dit kun je nog in je site vermelden. Zoals ik dus :@ Reactie infoteur, 17-09-2008
Bedankt voor de tip. Misschien schrijf ik daar nog wel een artikel over.
vriendelijke groet, Coby

Infoteur: Coby79
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Reacties: 2
Schrijf mee!