InfoNu.nl > Dier en Natuur > Bloemen en planten > Wilde kruiden: brandnetel

Wilde kruiden: brandnetel

Wilde kruiden: brandnetel Er was er eens een tijd, heel lang geleden, toen er nog nauwelijks auto's waren, toen de bermen nog schoon waren en men nog nooit van zure regen gehoord had. In die tijd kon je sommige wilde planten gewoon eten. In mijn familie deed dat ook, waardoor een aantal gebruiksmogelijkheden van wilde kruiden van moeder op dochter is doorgegeven. Deze keer wil ik de mogelijkheden van het gebruik van de brandnetel of urtica dioica bewaren door ze door te geven.

Gebruiksmogelijkheden

  • groente
  • medicinaal gebruik
  • cosmetisch gebruik
  • bier

Groente

De brandnetel was, in die tijd toen het milieu nog schoon was, eetbaar. De jonge toppen werden gebruikt als groente en in de soep.

Medicinaal gebruik

Er werd thee van brandnetels gezet. Die brandnetel thee werd een bloedzuiverende werking toegeschreven.

Cosmetisch gebruik

Naast gebruik als groente en als thee, kon er ook een haarwater van gemaakt worden. Over dit haarwater dachten mijn voormoederen dat het de haargroei bevorderde. Ook nu schijnt men dit nog te denken, ik vond laatst in een winkel een flesje haarwater van brandnetelextract. Er stond bij dat het ook zou werken tegen roos.

Brandnetelbier

En dan werd de brandnetel ook nog gebruikt voor brandnetelbier:

Benodigdheden

  • 1 kilo jonge brandneteltoppen
  • 500 gram bruine suiker
  • 1 citroen
  • 4,5 liter water
  • 1 eetlepel gemberwortel
  • 4 eetlepels gezuiverde wijnsteen
  • 1 theelepel gedroogde gist met een bergje erop of 20 gram verse gist

Bereiding

Om te beginnen werden de brandnetels gewassen. Ze werden daarna niet gewoon gedroogd, maar droog geslagen. ervolgens werden ze 15 minuten gekookt in het water met de gemberwortel. De citroen werd geschild (schil bewaren) en geperst. Het brandnetelvocht werd gezeefd en het vocht werd opgevangen in een grote pan met daarin citroenschil en citroensap, suiker en wijnsteen. Het werd een poosje geroerd en men liet het afkoelen. Daarna werd het gist toegevoegd. Het werd afgedekt met kaasdoek en drie dagen opgeborgen op een warme plaats. Daarna werd het weer gezeefd en in flessen gedaan waar flink stevig een kurk op gedaan werd. Het moest 3 weken staan voor het gedronken kon worden.

Toch jammer dat dit alles nu nu niet meer kan.

Lees verder

© 2007 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wilde kruiden: brandnetel"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Bloemen en planten
Special: Kruiden
Schrijf mee!