InfoNu.nl > Dier en Natuur > Biologie > De afhankelijkheid van fotosynthese van golflengte licht

De afhankelijkheid van fotosynthese van golflengte licht

De afhankelijkheid van fotosynthese van golflengte licht Welke invloed heeft de golflente van licht op de fotosynthese van planten? En hoe kun je dat zelf onderzoeken?

Theorie

Licht word door de plant omgezet in energie. Deze energie is nodig voor de fotosynthese. Hoe groter de hoeveelheid licht, hoe meer energie, des te sneller de fotosynthese verloopt. Licht bestaat echter uit verschillende golflengtes. En daar is de fotosynthese ook afhankelijk van. De golflengte waar het meeste fotosynthese bij plaats vindt is 680 nm en 700 nm.

Uitvoering experiment

Doel:
  • Het onderzoeken of de snelheid van de fotosynthese afhankelijk is van de golflengte van het licht.
  • Het onderzoeken of de snelheid van de fotosynthese afhankelijk is van de absorptie
  • van verschillende golflengten.

Benodigdheden:
  • Takjes van waterpest
  • NaHCO3, 1%
  • Kleurenfilters (Blauw, groen, rood)
  • Diaprojector
  • Luxmeter (lichtmeter)
  • Reageerbuizen
  • Statief met statiefhouders
  • Bak met water als warmtefilter

Uitvoering:
We verrichtten onze metingen in een donkere kamer.

Van een takje waterpest sneden we het topje van ongeveer 7 cm af. Dat stukje plant dompelden we omgekeerd in een reageerbuis met een oplossing van 1% NaHCO3. De reageerbuis plaatsten we in de statiefhouder in de opstelling. Met wit licht bestraalden we het plantje en keken of er belletjes ontstonden. Als er een constante stroom belletjes ontstond, was het een goed takje.

We plaatsten een blauwe filter in de diaprojector. Daarna keken we met de lichtmeter wat de lichtintensiteit was en bepaalden de stroomsnelheid van de zuurstofbelletjes.

Datzelfde deden we met een groene en rode kleurfilter.

Meetresultaten

Kleur lichtTijd (minuten)Lichtintensiteit (Lux)BelletjesAfstand (meter)
Wit2,01006161,30
Blauw2,0212111,30
Groen2,022081,30
Rood2,0206111,30

Bij de 4 verschillende kleuren licht, ontstaan bij wit licht de meeste luchtbelletjes per 2 minuten. Namelijk 16. Daarna ontstaan er per 2 minuten evenveel luchtbelletjes bij Rood en Blauw licht. Namelijk 11. Bij groen licht ontstaan de minste luchtbelletjes per 2 minuten. Namelijk 8.

De lichtintensiteit bij Wit licht is het grootst. Daarna volgen de andere drie kleuren licht, die elk ongeveer evenveel lichtintensiteit vertonen bij dezelfde afstand lamp <> plant.

Conclusie

De fotosynthese is afhankelijk van de golflengte van het licht. In de resultaten is heel duidelijk te zien dat groen licht de minste zuurstofbelletjes opwekt, en wit licht de meeste. Dit komt doordat wit licht de grootste lichtintensiteit heeft en groen licht de kleinste. Daardoor kan er bij wit licht meer energie worden opgenomen, en dan meer fotosynthese plaatsvinden, dan bij de andere kleuren licht.

Problemen

De takjes van het plantje waterpest waren te oud. Er vond dus bij bijna geen enkel takje nog fotosynthese plaats. We moesten lang proberen, totdat we toch nog een goed takje vonden. Wel moesten we veel NaHCO3-oplossing toevoegen om de zuurstofproductie-snelheid te verhogen.
© 2008 - 2014 Dvdbogart, gepubliceerd in Biologie (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Extractie bladgroenExtractie bladgroenHoe kun je onderzoeken bij welke golflengte van het licht de componenten chlorofyl a en b het meeste licht absorberen? D…
Invloed licht/temperatuur op snelheid fotosyntheseInvloed licht/temperatuur op snelheid fotosyntheseWelke factoren hebben invloed op de snelheid van de fotosynthese? Wat is de invloed van licht? En wat is de invloed van…
Meten van de fotosyntheseMeten van de fotosyntheseHoe kun je de snelheid van de fotosynthese in planten meten? Welke proefopstelling moet je daarvoor maken? En wat gebeur…
Zetmeelvorming in bladerenZetmeelvorming in bladerenIn planten wordt zetmeel gevormd. Maar hoe gebeurt dat? Welke factoren spelen daarbij een rol? En hoe kun je zetmeel in…
Parabiologie, het paranormale in de biologieParabiologie, het paranormale in de biologieDe parabiologie is een discipline binnen de parapsychologie die alle wetenschappelijk niet aanvaarde feiten en claims bi…

Reageer op het artikel "De afhankelijkheid van fotosynthese van golflengte licht"

Infoteur: Dvdbogart
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Biologie
Schrijf mee!